Reklama

Spotkanie konsultacyjne w sprawie dużej obwodnicy Kolbuszowej za nami. Czy będą burzyć domy? [ZDJĘCIA]

Opublikowano: Ostatnia modyfikacja:
Autor:

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

WIADOMOŚCI Mieszkańcy powiatu kolbuszowskiego spotkali się z projektantami przebiegu dużej obwodnicy Kolbuszowej. To już drugie spotkanie w tej sprawie. Temat ten budzi wiele kontrowersji wśród mieszkańców.

Wczoraj (wtorek, 12 lipca) w budynku Fundacji na Rzecz Kultury Fizycznej i Sportu w Kolbuszowej, po raz drugi mieszkańcy spotkali się z projektantami korytarzy dużej obwodnicy Kolbuszowej. 

Bez samorządowców

Spotkanie rozpoczęło się od szczegółowego omówienia każdego z wariantu. Pracownicy firmy Promost, zapewnili, że szczegółowy raport z wczorajszej dyskusji zostanie opublikowany na ich stronie internetowej. 

Mieszkańcy licznie stawili się na konsultacjach, chociaż za pierwszym razem było ich zdecydowanie więcej. Wtedy też mówiono o 9 wariantach, stąd liczba zainteresowanych była większa. Podczas wczorajszego spotkania pojawili się radni miejscy, powiatowi, radny z gminy Cmolas, sołtysi oraz Eugeniusz Galek, wójt gminy Cmolas. Wśród obecnych pojawiły się głosy, że na spotkanie nie przyszli starosta Józef Kardyś, Jan Zuba, burmistrz Kolbuszowej i Zbigniew Chmielowiec, poseł na Sejm RP.  

Firma Promost jest na etapie opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Z czterech wariantów, zostanie wybrany jeden wariant realizacyjny. Projektanci doszli do wniosku, że powstała obwodnica powinna mieć przekrój drogi dwujezdniowy (dwa pasy). 

Wyburzenia domów pod obwodnicę 

Od mieszkańców padła propozycja, żeby przedłużyć wariant 9 i obok Petrochemii w pobliżu zjazdu na Budy Głogowskie (przed Orlenem) zaprojektować rondo. Obecni na spotkaniu nie kryli oburzenia na przebieg korytarzy, które wiążą się z wyburzeniami budynków. Warianty, które przechodzą obok zabudowań, też się nie podobały, ze względu na to, że zwiększy się hałas i uciążliwość przejeżdżających samochodów. 

Inwestor odpowiedział, że na ten moment, będą analizować wszystkie propozycje mieszkańców, ale muszą wziąć pod uwagę tylko te, które będą mogły zostać uwzględnione ze względu na ich zasadność. 

Niezadowoleni mieszkańcy

Jeden z mieszkańców, zauważył, że wariant 2 i 4 przechodzą w jednym śladzie. Wariant 2 przebiega zaraz przy działkach, gdzie gmina w ostatnim czasie wydała warunki zabudowy. 

- Mówicie o ochronie przyrody, ale o ochronie mieszkańców już nic nie wspominacie -

padały głosy z sali.

Mieszkańcy dopytywali czy potrzebna jest zgoda mieszkańców na wybudowanie obwodnicy. Inwestor wyjaśnił, że inwestycja realizowana jest poprzez zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Projekt budowalny składany jest do organów wydających taką decyzję. Na podstawie tego projektu budowlanego organ wydaje decyzję na realizację inwestycji drogowej. Ta decyzja jednoznacznie określa zajętość terenu pod pas drogowy, czyli wszystkie działki, które będą wchodzić w pas drogowy. W następnej kolejności na tej podstawie pozyskiwana jest decyzja o ustaleniu wysokości tych zabudowań, który to wyliczy rzeczoznawca. Konkretna odpowiedź jednak nie padła. 

Obecni na spotkaniu zarzucali, że jest to obwodnica Kolbuszowej i inne miejscowości się już nie liczą. Szczególnie mieszkańcy Widełki nie byli zadowoleni, że wariant nr 2 przecina wieś na pół. 

- Nikt nie jest przeciwko obwodnicy. To jest konieczność dzisiejszych czasów, ale nie kosztem ludzi i ich domostw

- mówiła jedna z kobiet.

Mieszkańcy na spotkaniu zaznaczyli, że do końca nie wierzą w to, że ich zdanie zostanie zauważone i plany wariantów się zmienią. Każdy z zaproponowanych wariantów ma swoje dobre jak i złe strony. Wyrażone opinie mówiły, że nie wierzą w to, że podane propozycje odciążą ruch w Kolbuszowej. Mieszkańcy z rezygnacją mówili, że pewnie wariant jest już dawno wybrany, a spotkania to tylko niepotrzebne "nakręcanie" ludzi. 

Budynki do wyburzenia

Wariant Budynki mieszkalne Budynki gospodarcze Budynki inne  Uwagi 
2 7 8 0 -
2 8 10 0 Wariant 2 z węzłem na skrzyżowaniu z DW875
3 0 0 0 -
4 1 2 2 - budynek altana -
4 2 4 2 - budynek altana Wariant 4 z węzłem na skrzyżowaniu z DW875
9 0 0 0 -
Wszelkie uwagi, wnioski i zastrzeżenia do przedstawionych wariantów przebiegów drogi było można zgłaszać podczas wtorkowego (12 lipca) spotkania.

Można też skontaktować się z projektantami pisemnie spisując je na formularzach opinii dostępnych w urzędzie, lub na stronie GDDKiA (kliknij). Podpisane formularze opinii, dotyczące przedsięwzięcia, można również przesyłać do 26 lipca 2022 roku pocztą na adres: Promost Consulting Sp. z o. o. sp. k., ul. Jana Niemierskiego 4, 35-307 Rzeszów lub pocztą elektroniczną na adres: [email protected]

Szczegółowy opis wariantów znajdzie poniżej: 

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Zarejestruj się w serwisie, aby korzystać z rozszerzonych możliwości portalu m.in. czytać ekskluzywne materiały PREMIUM dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników i prowadzić dyskusję na portalowym forum i aby Twoje komentarze były wyróżnione.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy