Naukowcy z Politechniki Rzeszowskiej pracują nad absorberem, który umożliwi przejmowanie energii kinetycznej i jej rozproszeniem podczas zderzeń i uderzeń z dużą siłą i prędkością, zwłaszcza w przypadku prędkości powyżej 20 m/s.
Ze wstępnego przeglądu baz patentowych wynika, że ten projekt jest innowacyjny w skali świata.
- Kolejne badania czystości patentowej zostały zlecone. Opracowana technologia dyssypacji energii kinetycznej została już zgłoszona do Urzędu Patentowego RP
- informuje biuro prasowe uczelni.
Innowacyjna technologia naukowców z Politechniki Rzeszowskiej po dopracowaniu i optymalizacji będzie mogła być wykorzystana w wielu gałęziach techniki, m.in. w motoryzacji - w pojazdach mechanicznych jako komponent zderzaków.
- Innowacyjna technologia może mieć zastosowanie w drogowych barierach energochłonnych. Wynalazek ten może być przydatny również w budownictwie do ochrony konstrukcji budynków wyposażonych w lądowiska wyniesione dla helikopterów i dronów (szczególnie podczas lądowania awaryjnego) i architekturze do ochrony użytkowników wind podczas awarii.
Takie dodatkowe zabezpieczenie (instalowane w podszybiu windy) mogłoby amortyzować uderzenie spadającej windy, co podniosłoby bezpieczeństwo jej użytkowników. Technologia ta znajdzie również zastosowanie w lotnictwie do ochrony zawieszenia statków powietrznych i dronów w trakcie awaryjnego lądowania.
W kosmonautyce z kolei mogłaby być stosowana w lądownikach do ochrony zawieszenia podczas lądowania, zwłaszcza przy niskim ciśnieniu atmosferycznym lub braku atmosfery.
- wylicza zalety Marta Jagiełowicz z biura prasowego Politechniki Rzeszowskiej.
Nad wynalazkiem pracuje zespół naukowy, którego liderem jest Igor Labuda z Kolbuszowej. W skład zespołu wchodzą również: Stanisław Mosoń i Michał Proksa
- Pomysł polega na wykorzystaniu innych, dostępnych na rynku absorberów np. hydraulicznych, ale w taki sposób, aby zmienić ich charakterystykę pracy. Nasze urządzenie rozszerza obszar ich zastosowania i dodatkowo samo rozprasza około 30 proc. energii kinetycznej przez tarcie
- wyjaśnia w rozmowie z Korso Igor Labuda.
Nasz rozmówca dodaje, na tym etapie to jeszcze nie jest produkt.
- Obecnie jest to koncepcja absorbera energii kinetycznej, która może mieć wiele zastosowań. Aktualnie badamy ją pod kątem przydatności do absorbowania energii kinetycznej podczas zderzeń drogowych, ponieważ to zastosowanie wydaje się nam najważniejsze. Wykonaliśmy jedynie symulacje komputerowe w specjalistycznym oprogramowaniu i wyniki są obiecujące
- podkreśla naukowiec z Kolbuszowej i dodaje:
- Nie mamy prototypu. Planujemy go wykonać, ale najpierw tę koncepcję trzeba dopracować i zoptymalizować. To są kolejne kroki, na które szukamy finansowania.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.