Przypomnijmy, że 12 lipca w budynku Fundacji na Rzecz Kultury Fizycznej i Sportu w Kolbuszowej, po raz drugi mieszkańcy spotkali się z projektantami korytarzy dużej obwodnicy Kolbuszowej.
O tym pisaliśmy tutaj:
Spotkanie konsultacyjne w sprawie dużej obwodnicy Kolbuszowej za nami. Czy będą burzyć domy? [ZDJĘCIA]
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała lipcowe spotkanie. Wtedy to główny projektant Mariusz Krajnik z biura Promost Consulting w formie prezentacji multimedialnej przedstawił na wstępie harmonogram przebiegu akcji informacyjnej, jej zakres i cel oraz sposób, w jaki należy zgłaszać swoje uwagi, wnioski postulaty i prośby. Poinformował, że informacje pozyskane zarówno w trakcie spotkania, jak i na formularzach opinii będą zebrane i podsumowane w treści raportu, jaki zostanie opracowany i następnie podany do publicznej wiadomości w urzędach gmin oraz na stronie internetowej. Podsumowanie spotkania przez generalną dyrekcję, dostępna jest TUTAJ.
Drugie zebranie informacyjne spotkało się z dużym zainteresowaniem mieszkańców. Uczestniczyło w nim ponad 100 osób reprezentujących interesy własne, jak i osób będących przedstawicielami lokalnych społeczności i poszczególnych sołectw, będące właścicielami terenów, na których planowana jest droga.
Firma z Rzeszowa podsumowała spotkanie, następującymi wnioskami:
- Najmniej akceptowalnym społecznie jest wariant nr 2 z uwagi na konieczne w jego przebiegu znaczenie (największe ze wszystkich wariantów) wyburzenie budynków mieszkalnych i gospodarczych w Widełce. Wariant ten zdecydowanie został oprotestowany przez mieszkańców tej miejscowości.
- Mniej słów krytyki w porównaniu ze spotkaniem przeprowadzonym w ramach pierwszej akcji informacyjnej w lipcu 2021 roku, uzyskał wariant 9, zaś więcej wariant 4
- Przebieg dyskusji zdecydowanie był ukierunkowany na krytykę poszczególnych wariantów drogi i bezwzględną obronę własnych interesów. W kilku przypadkach prowadzona była konstruktywna dyskusja wskazująca możliwość korekty proponowanych przebiegów, które to korekty spowodowałyby akceptację społeczną dla któregoś wariantu bądź wariantów. W przeważającej większości przypadków przeciwnicy wariantu zachodniego (9) wskazali jako preferowane warianty wschodnie (2,3 oraz 4) i odwrotnie.
Ankieta pokazała, że na drugi wariat otrzymał 77 wniosków za, 143 pokazały sprzeciw. Na trzeci wariant wpłynęło 142 wnioski na tak, 186 na nie. Przy czwartym wariancie 111 ankiet było na tak, 69 na nie. Wariant numer dziewięć zebrał 124 głosy na tak i 268 na nie.
Wynika z tego, że najmniej preferowanym wariantem jest opcja przebiegu dużej obwodnicy Kolbuszowej numer 9. W dalszej kolejności są warianty 2,3 oraz 4.
Wynika z tego, że najbardziej preferowany wariant to opcja trzy, tuż za nim wariant numer 9, następnie 4 i 2. Wariant numer 4 jako jedyny uzyskał większą liczbę głosów za niż przeciw. W przypadku wariantu dziewiątego oraz 2 grupa przeciwników jest przeszło dwukrotnie większa od zwolenników przebiegu obwodnicy w tych wariantach.
Podsumowując, zebrane dane pokazują niezbicie, że biorąc pod uwagę kryterium społeczne do wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, nie powinny być brane pod uwagę warianty 9 i 2. Biorąc pod uwagę kryterium społeczne na wariant realizacyjny, wyłania się przebieg obwodnicy według wariantu 4.
Planowane warianty wiążą się z wyburzeniami budynków.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.