W poniedziałek, 22 maja odbyła się konferencja prasowa dotycząca nowego przebiegu drogi krajowej nr 9. W perspektywie kilku lat zyskać ma na tym Kolbuszowa i cały powiat kolbuszowski. Mowa m.in. o obwodnicy Kolbuszowej i Nowej Dęby, które mają zostać połączone. Generalna
Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie przedstawiła dokładny plan.
Planowana jest także budowa nowych dróg, przebudowa kolidującej infrastruktury technicznej oraz budowa dróg dojazdowych dla zapewnienia połączeń lokalnych. Zakres prac to również budowa urządzeń ochrony środowiska, chodników, ścieżek rowerowych lub ciągów pieszo-rowerowych.
- Opracowujemy dokumenty niezbędne do ogłoszenia postępowania przetargowego na prace przygotowawcze. Planujemy, że nastąpi to w trzecim kwartale tego roku. Po wyłonieniu wykonawców rozpoczną się prace projektowe zmierzające do wyznaczenia korytarza nowego przebiegu drogi od połączenia z S74 do węzła Rzeszów Zachód na A4 oraz przygotowania dokumentów do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU)
- mówi Joanna Rarus z GDDKiA w Rzeszowie.
Elementem uzupełniającym ten projekt i zapewniającym ciągłość przebiegu są obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, które są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył ok. 60 km.
Cel inwestycji
GDDKiA podkreśla, że DK9 ma istotny charakter, gdyż stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu w kierunku północ-południe. Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych.Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020 roku na odcinku od Nagnajowa do Nowej Dęby średni dobowy ruch pojazdów wynosił pomiędzy 6465 a 10438 pojazdów, na odcinku od Nowej Dęby do Kolbuszowej między 7585 a 12074, natomiast pomiędzy Kolbuszową a węzłem Rzeszów Północ autostrady A4 wynosił od 8463 do 33822 pojazdy na dobę.
- Tak wysoki poziom średniego dobowego ruchu pojazdów powoduje znaczne utrudnienie w płynności przejazdu. Dodatkowo DK9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Występują też liczne zjazdy, zarówno publiczne jak i indywidualne. Istniejące zagospodarowanie wzdłuż istniejącej drogi krajowej nie pozwala na jej rozbudowę. Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu DK9
- informuje GDDKiA.
Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK9. Prowadzi ona ruch w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Dodatkowo budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kierunku Rzeszów - Radom i dalej do Warszawy.
Skróci się też czas przejazdu oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tzw. wąskich gardeł warunkujących spowolnienie ruchu pojazdów.
Stan realizacji obwodnic
W ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim powstanie osiem nowych inwestycji drogowych, które obecnie są w przygotowaniu.Dla obwodnicy Kolbuszowej opracowywane jest STEŚ-R. Wykonawca przedłożył opracowaną dokumentację dla czterech wariantów obwodnicy wybranych po etapie Studium korytarzowego (SK), tj. W2, W3, W4, W9 oraz jednego podwariantu 4.1. Aktualnie trwa odbiór dokumentacji.
Marszałek Województwa Podkarpackiego zatwierdził opracowaną dokumentację hydrogeologiczną. Ponadto wykonano badania geofizyczne oraz geotechniczne w ciągu planowanych przebiegów obwodnicy. Aktualnie przygotowywane są materiały do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU), który GDDKiA planuje złożyć we wrześniu.
Ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy Kolbuszowej w systemie projektuj i buduj planowane jest na połowę 2025 r., a zakończenie robót przewiduje się na wrzesień 2029 r.
Dla obwodnicy Nowej Dęby i Majdanu Królewskiego opracowywane jest STEŚ-R. Zgodnie z harmonogramem w połowie roku wykonawca przedłoży opracowaną dokumentację dla pięciu wariantów obwodnicy wybranych po etapie SK, tj. W6, W7, W8, W10 i W10A. Marszałek Województwa Podkarpackiego wydał pozytywną decyzję dla dokumentacji hydrogeologicznej.
Ponadto wykonano badania geofizyczne oraz geotechniczne w ciągu planowanych przebiegów obwodnicy. W grudniu planowane jest złożenie wniosku o uzyskanie DŚU. Ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy w systemie projektuj i buduj zaplanowano na III kwartał 2025 r., a zakończenie robót przewiduje się na koniec 2029 r.
Szczęście dla wszystkich
Także Ewa Draus, wicemarszałek województwa podkarpackiego z Kolbuszowej, jest zdania, że nowy przebieg drogi krajowej nr 9 korzystnie wpłynie na życie mieszkańców, nie tylko naszych okolic, ale i powiatu rzeszowskiego i innych.
- Korzystnie to mało powiedziane. To wielkie szczęście dla nas wszystkich. Nowy przebieg DK9 znacznie odciąży powiat kolbuszowski i skutecznie wyprowadzi ciężki ruch z miast i okolicznych miejscowości
- mówi w rozmowie z nami Ewa Draus.
Także Piotr Miąso, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, wskazał, że nowy przebieg krajówki idealnie wpasuje się w projektowane jak dotąd drogi wojewódzkie i inne szybkiego ruchu, m.in. S19. Poinformował także, że stara droga krajowa nr 9, z której jak dotąd korzystamy, po wybudowaniu nowego traktu stanie się droga wojewódzką.
Podwariant 4.1
Początek w Cmolasie i koniec na granicy Kupna i Widełki - to bardzo prawdopodobna, ostateczna propozycja dużej obwodnicy Kolbuszowej. Wariant nr 4 zdaniem samorządowców miałby rację bytu, po korekcie i nosić nazwę 4.1.Trasa miałaby przebiegać następująco: początek (strona wschodnia) zlokalizowany jest w gminie Cmolas na istniejącej drodze krajowej nr 9, gdzie na połączeniu z istniejącą drogą zaprojektowano skrzyżowanie SR-1 umożliwiające wjazd do miasta od strony północnej.
Na początkowym odcinku trasa przekracza kolejno linię kolejową nr 71 Ocice - Rzeszów, a następnie rzekę Przyrwa, po czym biegnie w kierunku południowo - wschodnim. Na połączeniu z drogą wojewódzką nr 875 Mielec – Kolbuszowa – Sokołów Młp. zaprojektowano skrzyżowanie i kolejne z drogą powiatową nr DP3101R Kolbuszowa – Werynia – Dzikowiec. Po korekcie obwodnica oddaliłaby się od ronda w Zarębkach i ominęła zabudowania, bez konieczności ich wyburzeń, co było w planie w wariancie nr 4.
Dalej droga biegnie w kierunku południowo wschodnim do granicy miejscowości Widełka i Kupno, gdzie zaprojektowano koniec obwodnicy na skrzyżowaniu SR-4 z drogą krajową nr 9. Skrzyżowanie to umożliwi wjazd do miasta od strony południowej.
W wariancie tym przewidziano przebudowę dróg powiatowych nr DP1218R Kolbuszowa – Kopcie oraz DP1216R Kolbuszowa Górna - Kłapówka, które poprowadzone zostaną nad lub pod obwodnicą. W km 8+324 planuje się budowę przejazdu gospodarczego umożliwiającego połączenie komunikacyjne obszarów położonych po obu stronach obwodnicy. Długość obwodnicy w tym wariancie wynosi 12,7 km.
Wszystko wskazuje na to, że to ten podwariant (4.1) dużej obwodnicy Kolbuszowej zostanie wybrany. Będzie on częścią nowego przebiegu drogi krajowej nr 9. Na mapie oznaczony kolorem fioletowym.
Nowy przebieg DK9
Wszyscy zastanawiają się, jak poprowadzony zostanie nowy przebieg drogi krajowej nr 9, szczególnie w powiecie kolbuszowskim.Według planu przedstawionego przed GDDKiA w Rzeszowie nowa obwodnica Nowej Dęby swoim zasięgiem obejmowałaby także Majdan Królewski i Komorów. Następnie powstać miałby łącznik pomiędzy wspomnianą obwodnicą Nowej Dęby a obwodnicą Kolbuszowej. Łącznik tej przeszedłby przez pola za Hadykówką i Cmolasem, od strony Jagodnika i Ostrów, po czym złączyłby się ze wspomnianą obwodnicą Kolbuszowej i prowadził aż do Widełki. Tam DK9 po nowym śladzie poprowadziłaby kierowców aż do Rzeszowa.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.