Mężczyzna w oficjalnej skardze złożonej do Narodowego Funduszy Zdrowia w Rzeszowie poinformował, że 12 grudnia jego chora matka skontaktowała się telefonicznie z ośrodkiem zdrowia w Cmolasie w celu ustalenia wizyty dla siebie, ale także dla swojej córki.
- Niestety w odpowiedzi dostała informację, że wizyty w ośrodku są niemożliwe, ponieważ jest pandemia. Już samo to jest to dla mnie trochę dziwne tłumaczenie, bo do ośrodka w Majdanie Królewskim można bez żadnego problemu umówić się na wizytę
- pisze mieszkaniec Cmolasu.
Jak informuje dalej mężczyzna, jego mamie obiecano pomoc telefonicznie. Lekarz pracująca w cmolaskim ośrodku miała wypisać receptę i oddzwonić.
- Niestety żadnego telefonu zwrotnego już nie było. Pomocy trzeba było szukać gdzie indziej. Po przyjeździe pogotowia zdiagnozowano im Covid-19. Moja siostra trafiła do szpitala w Dębicy, gdzie po trzech dniach zmarła
- przekazał w skardze mężczyzna.
Zarzuty wobec personelu ośrodka
- Pani doktor jest w ośrodku w Cmolasie od wielu lat i przypuszczam, że większość mieszkańców miała przynajmniej raz w życiu podobną sytuację z panią doktor. Nie muszę daleko szukać, żeby podać kolejny przykład. Jakieś trzy lata temu mojemu synowi wyskoczyło coś pod okiem na skórze. Chciał z tym pójść do dermatologa w Kolbuszowej, lecz potrzebował skierowania, a więc poszedł do ośrodka w Cmolasie, gdzie był zapisany, aby pani doktor to oglądnęła i ewentualnie wypisała skierowanie. Poszedł około południa, i mimo że pani doktor miała przyjmować wtedy do 14, to była już ubrana i gotowa do wyjścia, a na pytanie, czy dostanie skierowanie do dermatologa lub jakaś maść, pani doktor odpowiedziała, że na takie coś może mu rutinoscorbin wypisać, a nie skierowanie
- opisuje całą sytuację Czytelnik.
Finalnie skierowanie otrzymał on kilka dni później od innego lekarza.
Mieszkaniec Cmolasu zaznacza także, że personelowi pracującemu w ośrodku także można wiele zarzucić. - Pielęgniarka, która jest pielęgniarką środowiskową, poproszona jakiś czas temu przez moją mamę, która ma 82 lata, o przyjazd do domu i danie zastrzyka, odparła, że "do jednego zastrzyka to jej się nie opłaca jechać" - opisuje całą sytuację pacjent.
Wady w cmolaskim ośrodku
Zdaniem naszego Czytelnika, ośrodek zdrowia, który mógłby dobrze funkcjonować, nie ma nikogo kompetentnego, kto mógłby udzielić pomocy.
- Nie wiem, czy pani doktor się po prostu nie chce albo to jeszcze coś innego, ale nie powinni na tym tracić pacjenci. Nie dość, że godziny otwarcia są bardzo krótkie, to jeszcze doktor sprawia wrażenie zmęczonej minutę po jego otwarciu. Ludzie uciekają do innych ośrodków, sam wraz z rodziną przepisałem się do Majdanu. Moja mama, która pomału dochodzi do siebie, już zapowiedziała, że więcej u pani doktor pomocy szukać nie będzie, bo i tak jej nie dostanie. Szkoda, że moja siostra już nie będzie miała takiej możliwości
- dodał rozżalony mieszkaniec Cmolasu.
NFZ wyjaśnia sprawę
Narodowy Fundusz Zdrowia w Rzeszowie poinformował w odpowiedzi na skargę, że otrzymał on w tej sprawie stanowisko Zbigniewa Strzelczyka, dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kolbuszowej, pod którego podlega Ośrodek Zdrowia w Cmolasie. Świadczeniobiorca przeprowadził postępowanie wyjaśniające w sprawie.Lekarka, której skarga dotyczyła bezpośrednio, poinformowała, że nie pamięta, żeby komukolwiek odmówiła udzielenia pomocy w gabinecie lekarskim. Zaprzecza również zarzutom związanym z nieprzestrzeganiem godzin przyjęć pacjentów.
Dyrektor Strzelczyk w związku ze skargą poinformował, że personel Gminnego Ośrodka Zdrowia w Cmolasie zastał pouczony o przestrzeganiu zasad obowiązujących podczas udzielania świadczeń opieki zdrowotnej.
- Nasz oddział w oparciu o stanowisko dyrektora stwierdza, że w Gminnym Ośrodku Zdrowia w Cmolasie mogą występować nieprawidłowości w dostępności do świadczeń lekarza rodzinnego. Dlaczego też fundusz będzie monitorował pracę placówki - poinformował rzeszowski NFZ.
Gdzie ze skargąna lekarza?
Skargi i wnioski w Podkarpackim Oddziale Wojewódzkim NFZ w Rzeszowie można zgłaszać do Sekcji Skarg i Wniosków Wydziału Obsługi Klienta Podkarpackiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ:Podkarpacki Oddział Wojewódzki NFZ
ul. Zamkowa 8, 35-032 Rzeszów
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie oraz ustnie do protokołu od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 16. Dokumenty można również przesłać:
- pocztą tradycyjną na adres Podkarpackiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, ul. Zamkowa 8, 35-032 Rzeszów
- za pośrednictwem platformy ePUAP /pn44s4o7hk/SkrytkaESP
- na adres skargi@nfz-rzeszow.pl