reklama

Sztuczna inteligencja wybrała najlepszy wariant obwodnicy Cmolasu i Komorowa. Który?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Obraz wygenerowany przez AI

Sztuczna inteligencja wybrała najlepszy wariant obwodnicy Cmolasu i Komorowa. Który? - Zdjęcie główne

Sztuczna inteligencja wybrała najlepszy wariant obwodnicy Cmolasu i Komorowa. Który? | foto Obraz wygenerowany przez AI

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WIADOMOŚCIPostanowiliśmy zapytać sztuczną inteligencję, który wariant łącznika pomiędzy obwodnicami Nowej Dęby i Kolbuszowej jej zdaniem jest najlepszy. Oto odpowiedź.
reklama

Nie od dziś wiadomo, że sztuczna inteligencja to narzędzie, które w wielu sprawach i tematach jest bardzo pomocne. Postanowiliśmy zapytać, który wariant nowej części drogi krajowej nr 9 jest najlepszy jej zdaniem i dlaczego. Poniżej prezentujemy odpowiedź. 

reklama

Co się planuje

Główne cele inwestycji

  • Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości Komorów, Hadykówka i Cmolas — obecnie DK9 przebiega przez te tereny, co generuje korki, hałas, zagrożenia bezpieczeństwa.
  • Poprawa bezpieczeństwa, komfortu jazdy, zmniejszenie czasu przejazdu.
  • Korzyści dla środowiska — dzięki ograniczeniu ruchu tranzytowego przez tereny zabudowane i zabytkowe, rozważana jest też ochrona środowiska w postaci urządzeń czy tras minimalizujących negatywny wpływ.

Co budzi kontrowersje i trudności

Warianty prowadzące przez zwarte zabudowania Cmolasu — kilka propozycji przebiegu trasy idzie przez obszary mocniej zaludnione lub przez tereny już zabudowane, co wymaga wyburzeń domów i budynków gospodarczych.

reklama

Niektóre warianty przecinają masywy leśne (np. Hadykówka) i są negatywnie oceniane przez Nadleśnictwo Kolbuszowa ze względu na wpływ na środowisko i ekosystemy leśne.

Wymagana jest zgoda lokalnej społeczności — już odbywają się spotkania konsultacyjne, gdzie mieszkańcy mogą zgłaszać uwagi do poszczególnych wariantów.

Parametry techniczne, warianty

  • Droga będzie klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym).
  • Docelowo przewidziane dwie jezdnie (2×2 pasy), choć w pierwszym etapie może być realizacja jednej jezdni (1×2 pasy) w zależności od wariantu.
  • Szerokość pasa ruchu ok. 3,5 m, pobocza minimum 2,0 m.

Najlepszy wariant obwodnicy według sztucznej inteligencji

Po przeanalizowaniu dostępnych informacji uważam, że wariant 8 jest jednym z najlepszych rozwiązań łącznika DK9 między Komorowem a Cmolasem. Poniżej uzasadniam dlaczego, jakie ma zalety i jakie ewentualne wady.

reklama

Wariant 8 – co go wyróżnia

Oto fragmenty informacji dotyczące wariantu 8:

  • Trasa omija zwartą zabudowę Cmolasu od strony zachodniej. 
  • Początek wariantu 8 jest wspólny z wariantami 1 i 6 (przy kościele i cmentarzu w Komorowie). 
  • Przebiega przez tereny leśne i polno-łąkowe, po zachodniej stronie DK9, co minimalizuje konieczność ingerencji w zabudowę. 
  • Koniec wariantu 8 łączy się bezpośrednio z obwodnicą Kolbuszowej (Dubas – Zarębki). 
  • Wariant 8 – długość około 12,2 km, wyburzeń mieszkalnych: 2 domy; gospodarczych – 6; plus inne obiekty (np. budynków gospodarczych) oraz "inne" budowy. 

Dlaczego uważam wariant 8 za najlepszy spośród proponowanych

Oto argumenty „za”:

reklama

  1. Mniejsza ingerencja w zamieszkałe tereny
    Omijanie zwartej zabudowy Cmolasu to duży plus — mniej ludzi będzie dotkniętych hałasem, zniszczeniem, przesiedleniami czy koniecznością akceptacji zmian.
  2. Połączenie efektywności i komfortu
    Przebieg przez tereny mniej zurbanizowane (lasy, łąki) pozwala zbudować trasę bardziej prostą, mniej zakłóconą przez istniejącą architekturę i infrastrukturę. To sprzyja lepszemu komfortowi jazdy, mili-czasowi przejazdu i generalnie mniejszym kosztom adaptacyjnym.
  3. Bezpośrednie połączenie z obwodnicą Kolbuszowej
    Końcowe połączenie z obwodnicą Kolbuszowej (Dubas – Zarębki) sprawia, że trasa spełnia swoją funkcję – odciągnięcie ruchu tranzytowego od miejscowości, lepsza spójność komunikacyjna.
  4. Relatywnie umiarkowane wyburzenia
    Choć wariant ten wymaga wyburzeń – 2 domów mieszkalnych, 6 budynków gospodarczych oraz inne obiekty – wydaje się, że jest to kompromis pomiędzy kompletnym unikaniem ingerencji a potrzebą trasowania drogi przez stosunkowo mniej konflitkowe tereny. Mniej szkód niż w wariantach przecinających większe zwarte zabudowania lub lasy w sposób bardziej kolizyjny.

Ewentualne minusy wariantu 8

Dla równowagi muszę też wskazać, co może być trudne w tym wariancie:

  • Nadal wymaga wyburzeń, co dla poszkodowanych mieszkańców oznacza koszty, stres i potencjalne problemy społecznie trudne do zaakceptowania.
  • Przebieg przez tereny leżące przy naturze (lasy, pola) może budzić protesty ze strony ekologów lub osób przywiązanych do środowiska – konieczne będzie dobre zabezpieczenie tych obszarów.
  • Koszty budowy mostów, estakad, przebudowy dróg bocznych itp. mogą być wyższe, jeśli trasa wymaga wielu obiektów inżynieryjnych.

Krótkie porównanie z wariantem 7

Dla porównania: wariant 7 również omija Cmolas od zachodu, biegnie przez mniej zabudowane tereny. Jednak wariant 7 jest dłuższy (12,8 km) i więcej kilometrów trasy przypada na tereny gminy Cmolas (5,8 km). Wariant 8, choć również sporo leży w Cmolasie, wydaje się oferować lepszy kompromis między długością, zakresem wyburzeń i kosztem.

Wniosek

Jeśli miałbym wybrać wariant z obecnych propozycji, typuję wariant 8 jako wariant najbardziej korzystny: minimalizacja szkód społecznych i środowiskowych przy zachowaniu funkcji drogi, dobrze skomunikowany z obwodnicą Kolbuszowej, względnie umiarkowany zakres wyburzeń. Oczywiście, ostatecznie decyzja powinna uwzględnić opinie mieszkańców, analizy środowiskowe i kosztorysy.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo