ZOBACZ TAKŻE
Nowy policjant w szeregach kolbuszowskich funkcjonariuszy
Ponad 1200 głosów w sprawie obwodnicy Nowej Dęby
Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem przygotowało dziewięć propozycji przebiegu obwodnicy. Cztery z nich zakładają, że nowa droga będzie również obwodnicą Majdanu Królewskiego.O tym, który z wariantów jest najlepszy, dyskutowano w trakcie pierwszych konsultacji społecznych zorganizowanych 21 września ubiegłego roku w Nowej Dębie oraz w urzędzie w Majdanie Królewskim. Łącznie w tych dwóch spotkaniach udział wzięło 171 osób.
Mieszkańcy mogli od razu podzielić się swoimi wątpliwościami lub przesłać swoją opinię do projektantów na formularzach. Łącznie wpłynęło ich 733, czyli przeszło 1200 głosów.
- Autorami nadesłanych formularzy opinii są mieszkańcy gmin: Nowa Dęba, Majdan Królewski, Baranów Sandomierski, Chmielów, Skopanie, Świlcza, Tarnobrzeg, Kraków
- wyliczają projektanci.
- Pod uwagę nie wzięto głosów mieszkańców Chmielowa, Skopania, Świlczy i Tarnobrzega z uwagi na zamieszkanie poza zasięgiem oddziaływania inwestycji. Uwzględnione zostały formularze opinii od mieszkańców gminy Kraków z uwagi na własność działki na terenie gminy Nowa Dęba. Ostateczna liczba ważnych głosów wynosi 1242 - dodają przedstawiciele wrocławskiego biura projektów.
Sprzeciw mieszkańców Huty Komorowskiej
Najliczniej głos zabrali mieszkańcy Huty Komorowskiej (gm. Majdan Królewski) - 685 głosów. - W tym jeden formularz opinii w formie zbiorczej podpisany został przez 517 osób, gdzie w części ankietowej zaznaczyli poparcie dla wariantu cztery i sprzeciw dla pozostałych. Jest to efekt dużego sprzeciwu społecznego dla budowy obwodnicy, która przechodzi przez miejscowość Huta Komorowska i w ocenie mieszkańców dzieli ją na pół - czytamy w raporcie opublikowanym na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.Mieszkańcy Huty nie chcą, aby nowa droga przecięła wieś, co jest wstępnie brane pod uwagę.
- Wiele istniejących dróg przestanie istnieć. Możliwość przejazdu na drugą stronę wsi będzie tylko w dwóch miejscach. Znacznie utrudni to życie mieszkańcom i bardzo wzrośnie zagrożenie dla dzieci w drodze do szkoły
- na takie ewentualne problemy wskazywali niezadowoleni mieszkańcy Huty Komorowskiej.
Nowy wariant obwodnicy nie przetnie Huty
Zaproponowali oni, aby wariant ósmy planowanej obwodnicy został zmodyfikowany. - Ten, który wyznaczyliśmy, jest nieznacznie dłuższy od proponowanego przez projektantów, ale omija wszystkie zabudowania. Wszyscy mieszkańcy wsi zgodnie twierdzą, że jeśli już wieś ma ucierpieć, to tylko na taki wariant przystaniemy - mówili mieszkańcy sołectwa, którzy apelowali o to, aby ich głos został uwzględniony.
- Sprawa dotyczy nas mieszkańców bardziej niż kogokolwiek w Majdanie i Nowej Dębie, bo to nas próbuje się poświęcać
- podkreślali.
Głos mieszkańców, w swoim raporcie, zawarli projektanci. - Należy wskazać, że mieszkańcy Huty Komorowskiej popierają wariant ósmy, ale w nowym przebiegu. Sprzeciwiają się natomiast wariantowi ósmemu, ale w przebiegu pokazanym na spotkaniach informacyjnych - czyli taki, który przechodzi przez Hutę Komorowską - czytamy w opublikowanym dokumencie.
Modyfikacji przebiegu wariantu ósmego chciała także gmina Majdan Królewski. Taki przebieg nowej drogi (wariant 8 bis - do POBRANIA w dużej rodzielczości) został dołączony do opublikowanego raportu. Na nowym rysunku droga, podobnie jak wcześniejszy wariant 8, zaczyna się w Komorowie. Biegnie ona w kierunku Majdanu Królewskiego, a następnie odbija w bok, omijając Hutę Komorowską i biegnie dalej przez lasy.
Kiedy powstanie obwodnica Nowej Dęby?
Projektanci poznali już opinie mieszkańców. Co dalej? - W wyniku przeprowadzonych analiz wskazane zostaną warianty, które będą uszczegóławiane w trakcie dalszych prac projektowych. Wybór ten nastąpi wstępnie na posiedzeniu Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych w Rzeszowie, a ostateczne rekomendacje tych wariantów zostaną ustalone przez GDDKiA w Warszawie - czytamy w przedstawionym raporcie.Uzgodnienie preferowanego wariantu zostało zaplanowane na pierwszy kwartał 2022 roku. Kiedy to już nastąpi, w kolejnych miesiącach wykonywane będzie szczegółowe studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z materiałami niezbędnymi do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji.
Następnie GDDKiA ogłosi kolejny przetarg. Tym razem wyłoni on projektanta i wykonawcę obwodnicy Nowej Dęby. Nowa droga ma mieć dwa pasy ruchu - każdy po 3,5 m szerokości oraz dwa pobocza - po 1,75 m. Nową drogą mamy pojechać w 2029 roku.
Takiej obwodnicy chcą:
- Gmina Nowa Dęba – poparcie dla wariantu nr 8,
- Gmina Baranów Sandomierski – poparcie dla wariantu nr 8, sprzeciw dla pozostałych wariantów,
- Gmina Majdan Królewski – poparcie dla wariantu nr 8 bis, jako alternatywa dla wariantu nr 8,
- "Pogoń" – Stowarzyszenie Kultury Fizycznej – Klub sportowy – poparcie dla wariantu nr 2, nr 3, nr 4, nr 5, nr 9, sprzeciw dla wariantu 8,
- Stowarzyszenie "Przyjazny Samorząd" – instytucja społeczna – poparcie dla wszystkich wariantów, sprzeciw dla wariantu nr 8.
Wnioski z akcji informacyjnej:
- Największy sprzeciw otrzymały warianty 6, 7, 8, które dzielą miejscowość Hutę Komorowską na pół.
- Najbardziej akceptowalnym społecznie wariantem wśród mieszkańców Nowej Dęby jest wariant 8. W części ankietowej otrzymał on największe poparcie na terenie gminy Nowa Dęba, jednocześnie wśród mieszkańców Nowej Dęby otrzymał najmniej głosów sprzeciwu.
- Mieszkańcy Jadachów i Woli Tarnowskiej wskazują wariant 8 jako preferowany.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.