Zdjęcia Kolbuszowej zrobione z samolotu w 1967 roku opublikował na swojej stronie na Facebooku „Z perspektywy Kolbuszowej” Łukasz Szymański, regionalista ze Świerczowa. Na fotografiach widać, jak zielone i urokliwe było miasto nad Nilem w latach XX. Którą Kolbuszową wolicie? Oceńcie sami.
Fotografie pochodzące z fototeki lotniczej są dziełem autora o imieniu Zbyszko Siemaszko. Narodowy Instytut Dziedzictwa zamieścił je na swojej stronie internetowej. Kolbuszowski Rynek, który 60 lat temu przypominał raczej skwer z powodu obfitości zieleni, obecnie, po procesie rewitalizacji, prezentuje się zupełnie inaczej. Miejskie drzewostany zostały znacznie zredukowane. Do tej pory w mieście odnotowuje się kolejne wycinki drzew, co wyraźnie nie podoba się mieszkańcom.
Historyczne zdjęcia ukazują różnorodne elementy krajobrazu miejskiego, które dziś już nie istnieją, w tym na przykład niegdyś funkcjonujący w centrum miasta przystanek autobusowy. Z mapy Kolbuszowej zniknęły także liczne budynki. Nie było dobrze znanych nam rond. Możemy również zobaczyć tonący w zieleni cmentarz parafialny czy kwiecisty ogród sióstr zakonnych usytuowany przy kolegiacie. W oddali widać dopiero wschodzące bloki mieszkalne, a na działce przy rzece Nil rosnące na polu zboże.
Jak pamiętamy, przebudowa centrum miasta byłą częścią dużego projektu, na który gmina Kolbuszowa pozyskała 12 lat temu prawie 7 mln zł. Unijne dofinansowanie pozwoliło również na przebudowę Ogródka Jordanowskiego oraz renowację wybudowanej w 1892 roku Kaplicy Grobowej Tyszkiewiczów znajdującej się na cmentarzu parafialnym w Kolbuszowej. Zorganizowana z tej okazji impreza odbyła się 14 października 2012 roku. Pisaliśmy o tym tutaj: Otwarcie rynku w Kolbuszowej po przebudowie. Minęło już 10 lat [ZDJĘCIA Z 2012 ROKU]
Kolbuszowa ma bogate tradycje meblarskie oraz największą atrakcją w tamtych czasach był wtorkowy targ, na którym kwitł handel i przyciągał setki mieszkańców z regionu. Miasto słynęło również z produkcji obuwia oraz betonu komorowego. To w tych zakładach pracowało najwięcej ludzi. Kolbuszowskie wyroby były sprzedawane w kraju i za granicą. Z kolei "żelazna trasa" miała skrócić połączenia między stolicą Polski a Rzeszowem. Linia kolejowa w mieście nad Nilem miała zostać oddana do użytku w 1971 roku. Więcej przeczytasz w artykule: Wtorkowy targ, produkcja obuwia i "żelazna trasa". Kolbuszowa na taśmach Polskiej Kroniki Filmowej z 1971 roku [ZDJĘCIA - WIDEO]
W tym samym roku miało miejsce otwarcie połączenia kolejowego Kolbuszowa - Nowa Dęba Rozalin miało miejsce blisko 52 lata temu, 27 listopada 1971 roku. Przecięcia symbolicznej wstęgi na nowym odcinku dokonał ówczesny premier Polski Piotr Jaroszewicz. Zbudowany w ciągu 18 miesięcy odcinek był jednym z pierwszych zadań programu modernizacji sieci PKP. 25-kilometrowy odcinek stwarzał możliwość, poza obsługą przylegającego do trasy rejonu, wprowadzenia bezpośredniego połączenia Rzeszowa z Warszawą, skracając dotychczasową trasę o 47 kilometrów. Więcej dowiesz się tutaj: Tak otwierano linię kolejową przeszło 50 lat temu. Kolbuszowa, Majdan Królewski i Nowa Dęba na taśmach Kolejowej Kroniki Filmowej z 1971 roku [ZDJĘCIA]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.