W środę (27 września) funkcjonariusze z Komisariatu Policji w Nowej Dębie przyjęli zawiadomienie o wyłudzeniu przy użyciu metody "na BLIK-a".
- Oszustwo metodą "na BLIK" polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu. Osoba, logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go "znajomemu"
- wyjaśniają nowodębscy policjanci.
Niestety, w odróżnieniu od płatności poprzez przelew, operacje zrealizowane przy użyciu tego kodu nie są odwracalne, ponieważ przestępca natychmiast wprowadza podany kod BLIK w bankomacie i dokonuje wypłaty środków.
Choć właściciel konta musi potwierdzić transakcję, to robi to w dobrej wierze, uznając, że udziela pomocy swojemu znajomemu, który znalazł się w trudnej sytuacji.
- Przestrzegamy - jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała, lub której prośba dotyczy, rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy
- apelują mundurowi.
Aby uniknąć padnięcia ofiarą takiego rodzaju oszustw, warto:
- Stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych: To znaczy, że oprócz hasła korzystasz z dodatkowego zabezpieczenia, takiego jak kod SMS, aby zalogować się na swoje konto. Dzięki temu znacznie utrudnisz dostęp niepowołanym osobom.
- Potwierdzać tożsamość "znajomych" online: Jeśli otrzymasz prośbę o pomoc finansową od znajomego przez komunikator internetowy, najlepiej jest zadzwonić do tej osoby lub skontaktować się w inny sposób, aby potwierdzić, czy prośba jest autentyczna. Kilka sekund poświęcone na tę weryfikację może uchronić cię przed oszustwem.
- Sprawdzać dane transakcji przed zatwierdzeniem: Zanim zatwierdzisz jakąkolwiek transakcję w aplikacji bankowej, dokładnie sprawdź wszystkie szczegóły. Upewnij się, że transakcja jest zrozumiała i zgodna z twoimi zamiarami. Przestępca nie będzie mógł skorzystać z kodu BLIK, jeśli nie zatwierdzisz transakcji.
- Chronić swój telefon i PIN do aplikacji bankowej: Ważne jest, aby zabezpieczyć swój telefon hasłem lub PIN-em, a także chronić hasło do aplikacji bankowej. To ogranicza ryzyko dostępu nieautoryzowanych osób do twoich finansów, nawet jeśli twój telefon zostanie skradziony lub zagubiony.
Oszustwa internetowe zdarzają się nieustannie. Wczoraj (28 września) informowaliśmy o tym, że mieszkaniec powiatu kolbuszowskiego padł ofiarą oszustwa. Fałszywy pracownik banku i rzekomy specjalista informatyczny wykreowali intrygujący scenariusz, w którym ofiara była przekonana, że ratuje swoje oszczędności. Więcej przeczytasz w artykule: Mieszkaniec naszego powiatu stracił 150 tysięcy złotych. Padł ofiarą fałszywych bankierów
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.