Trzy główne odcinki nowej DK9
Przetarg obejmuje trzy odcinki drogi krajowej nr 9, od drogi ekspresowej S74 do obwodnicy Nowej Dęby – około 19 km; od obwodnicy Nowej Dęby w Komorowie do obwodnicy Kolbuszowej – około 11 km i od obwodnicy Kolbuszowej w Widełce do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 – około 14 km.Wykonawcy będą mogli złożyć oferty na jeden, dwa lub wszystkie trzy odcinki. Kryteria oceny to: cena (60%), doświadczenie głównego projektanta drogowego (20%), doświadczenie zespołu geologicznego (10%) i doświadczenie zespołu środowiskowego (10%).
Nawet 33 tysiące pojazdów na dobę
DK9 stanowi kluczową trasę łączącą północ z południem Polski. Obecny jej przebieg, obciążony dużym natężeniem ruchu tranzytowego, staje się coraz bardziej uciążliwy dla mieszkańców przyległych obszarów.
- Według Generalnego Pomiaru Ruchu 2020-2021, na odcinku od Nagnajowa do Nowej Dęby średni dobowy ruch pojazdów wynosił pomiędzy 6 a 11 tys. pojazdów na dobę, na odcinku od Nowej Dęby do Kolbuszowej między 8 a 12 tys. pojazdów na dobę, natomiast pomiędzy Kolbuszową a węzłem Rzeszów Północ na A4 wynosił od 13 do 33 tys. pojazdów na dobę
- napisała Joanna Rarus, rzecznik prasowa GDDKiA i dodała:
- Tak wysoki poziom średniego dobowego ruchu pojazdów powoduje znaczne utrudnienie w płynności przejazdu. Dodatkowo DK9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Występują też liczne zjazdy, zarówno publiczne, jak i indywidualne.
Odsunąć ruch od zabudowań
Nowa trasa ma pozwolić na odsunięcie ruchu tranzytowego od zabudowań, poprawiając płynność i bezpieczeństwo przejazdu. Dodatkowo usprawni transport na trasie Rzeszów – Radom – Warszawa, a także przyspieszy dojazd do granicy ze Słowacją.
- Zagospodarowanie terenu wzdłuż istniejącej drogi krajowej nie pozwala na jej rozbudowę. Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu DK9. Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK9. Prowadzi ona ruch w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego w Barwinku
- tłumaczy nasza rozmówczyni.
Zdaniem Joanny Rarus realizacja tej inwestycji pozwoli na eliminację wąskich gardeł, które obecnie spowalniają ruch na tej trasie. Dzięki nowemu odcinkowi podróż w kierunku Rzeszowa oraz dalej na południe stanie się szybsza i bardziej komfortowa.
Będą szczegółowe analizy
Elementami uzupełniającymi nową DK9 będą obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, realizowane w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic. Dzięki tym rozwiązaniom ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza tereny zabudowane, co poprawi komfort życia mieszkańców i usprawni transport.Przyszły wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz, takich jak analizy ruchowe, środowiskowe, techniczne i ekonomiczne. Celem tych prac jest ustalenie optymalnego przebiegu trasy oraz wstępnych rozwiązań projektowych. Będzie to kluczowy krok w realizacji inwestycji, który umożliwi przejście do kolejnego etapu – opracowania koncepcji programowej.
100 obwodnic na Podkarpaciu
W ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim powstanie osiem nowych inwestycji drogowych. Wśród nich, oprócz obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 (drugi etap już realizowany) oraz obwodnic Pilzna i Jasła (na etapie przetargu). Planowane są także obwodnice:
- Nowej Dęby w ciągu DK9,
- Kolbuszowej w ciągu DK9,
- Miejsca Piastowego w ciągu DK28,
- Przemyśla w ciągu DK28/DK77,
- Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73.
Obwodnica Nowej Dęby (DK9)
Prace projektowe nad obwodnicą Nowej Dęby trwają na podstawie umowy z 12 lipca 2021 roku. W ramach tej umowy wykonawca, Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem, przygotowuje Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ-R) oraz niezbędne dokumenty do wniosku o decyzję środowiskową. Koszt tej umowy wynosi 2 173 262,40 zł.14 maja tego roku Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) zaakceptowała dokumentację z pierwszego etapu prac. Wybrano wariant W10A_2, który zaczyna się na obecnej DK9 przed miejscowością Jadachy, następnie prowadzi po zachodniej stronie Nowej Dęby i Majdanu Królewskiego, a kończy się na DK9, około 700 metrów przed miejscowością Komorów (przy skrzyżowaniu z drogą powiatową relacji Mielec - Potrąba). Złożenie wniosku o decyzję środowiskową zaplanowano na czwarty kwartał tego roku.
W drugim etapie prac STEŚ-R zostaną szczegółowo zbadane kwestie geologiczno-inżynierskie, a także rozwiązania dotyczące dróg, mostów i odwodnienia. Prace przygotowawcze mają się zakończyć w czwartym kwartale 2025 roku.
Obwodnica Kolbuszowej (DK9)
Prace nad obwodnicą Kolbuszowej prowadzone są na podstawie umowy z 12 kwietnia 2021 roku. Wykonawca, firma Promost Consulting, pracuje nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami koncepcji programowej oraz dokumentami do wniosku o decyzję środowiskową. Koszt umowy wynosi 2 898 029,32 zł.4 lipca 2024 roku Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) zaakceptowała dokumentację z pierwszego etapu STEŚ-R. Wybrano wariant W4.1A, którego początek zlokalizowany jest w gminie Cmolas, a koniec na granicy miejscowości Kupno i Widełka. Wniosek o decyzję środowiskową zostanie złożony w czwartym kwartale bieżącego roku.
Tak mnie więcej ma przebiegać preferowany wariant obwodnicy Kolbuszowej. Fot. GDDKiA
Podobnie jak w przypadku obwodnicy Nowej Dęby, w drugim etapie STEŚ-R będą prowadzone bardziej szczegółowe analizy geologiczno-inżynierskie, a także opracowane zostaną rozwiązania drogowe, mostowe i odwodnieniowe. Prace przygotowawcze planuje się zakończyć w czwartym kwartale 2025 roku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.