reklama
reklama

Nowy przebieg drogi krajowej nr 9 przez powiat kolbuszowski. Jest przetarg na obwodnicę!

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: K. Ząbczyk

Nowy przebieg drogi krajowej nr 9 przez powiat kolbuszowski. Jest przetarg na obwodnicę! - Zdjęcie główne

Jest przetarg na przygotowanie nowego, 60-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 9. | foto K. Ząbczyk

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WIADOMOŚCIGeneralna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na przygotowanie nowego, 60-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 9 od S74 w okolicy Tarnobrzega do węzła Rzeszów Zachód na A4. Prace mają na celu stworzenie nowego przebiegu trzech odcinków DK9, które połączą obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej. Sprawdź szczegóły.
reklama

Droga krajowa nr 9, biegnąca od S74 w województwie podkarpackim do węzła Rzeszów Zachód na A4, stanie się jedną z najważniejszych arterii komunikacyjnych w regionie. Ogłoszony przez GDDKiA przetarg dotyczy wykonania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU). Oferty można składać do 31 października tego roku.

Trzy główne odcinki nowej DK9

Przetarg obejmuje trzy odcinki drogi krajowej nr 9, od drogi ekspresowej S74 do obwodnicy Nowej Dęby – około 19 km; od obwodnicy Nowej Dęby w Komorowie do obwodnicy Kolbuszowej – około 11 km i od obwodnicy Kolbuszowej w Widełce do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 – około 14 km.

Wykonawcy będą mogli złożyć oferty na jeden, dwa lub wszystkie trzy odcinki. Kryteria oceny to: cena (60%), doświadczenie głównego projektanta drogowego (20%), doświadczenie zespołu geologicznego (10%) i doświadczenie zespołu środowiskowego (10%).

Nawet 33 tysiące pojazdów na dobę

DK9 stanowi kluczową trasę łączącą północ z południem Polski. Obecny jej przebieg, obciążony dużym natężeniem ruchu tranzytowego, staje się coraz bardziej uciążliwy dla mieszkańców przyległych obszarów. 

- Według Generalnego Pomiaru Ruchu 2020-2021, na odcinku od Nagnajowa do Nowej Dęby średni dobowy ruch pojazdów wynosił pomiędzy 6 a 11 tys. pojazdów na dobę, na odcinku od Nowej Dęby do Kolbuszowej między 8 a 12 tys. pojazdów na dobę, natomiast pomiędzy Kolbuszową a węzłem Rzeszów Północ na A4 wynosił od 13 do 33 tys. pojazdów na dobę

- napisała Joanna Rarus, rzecznik prasowa GDDKiA i dodała:

- Tak wysoki poziom średniego dobowego ruchu pojazdów powoduje znaczne utrudnienie w płynności przejazdu. Dodatkowo DK9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Występują też liczne zjazdy, zarówno publiczne, jak i indywidualne.

Odsunąć ruch od zabudowań

Nowa trasa ma pozwolić na odsunięcie ruchu tranzytowego od zabudowań, poprawiając płynność i bezpieczeństwo przejazdu. Dodatkowo usprawni transport na trasie Rzeszów – Radom – Warszawa, a także przyspieszy dojazd do granicy ze Słowacją.

- Zagospodarowanie terenu wzdłuż istniejącej drogi krajowej nie pozwala na jej rozbudowę. Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu DK9. Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK9. Prowadzi ona ruch w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego w Barwinku

- tłumaczy nasza rozmówczyni.

Zdaniem Joanny Rarus realizacja tej inwestycji pozwoli na eliminację wąskich gardeł, które obecnie spowalniają ruch na tej trasie. Dzięki nowemu odcinkowi podróż w kierunku Rzeszowa oraz dalej na południe stanie się szybsza i bardziej komfortowa.

Będą szczegółowe analizy

Elementami uzupełniającymi nową DK9 będą obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, realizowane w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic. Dzięki tym rozwiązaniom ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza tereny zabudowane, co poprawi komfort życia mieszkańców i usprawni transport.

Przyszły wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz, takich jak analizy ruchowe, środowiskowe, techniczne i ekonomiczne. Celem tych prac jest ustalenie optymalnego przebiegu trasy oraz wstępnych rozwiązań projektowych. Będzie to kluczowy krok w realizacji inwestycji, który umożliwi przejście do kolejnego etapu – opracowania koncepcji programowej.

100 obwodnic na Podkarpaciu

W ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim powstanie osiem nowych inwestycji drogowych. Wśród nich, oprócz obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 (drugi etap już realizowany) oraz obwodnic Pilzna i Jasła (na etapie przetargu). Planowane są także obwodnice: 

  • Nowej Dęby w ciągu DK9, 
  • Kolbuszowej w ciągu DK9,
  • Miejsca Piastowego w ciągu DK28,
  • Przemyśla w ciągu DK28/DK77,
  • Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73.
 

Obwodnica Nowej Dęby (DK9)

Prace projektowe nad obwodnicą Nowej Dęby trwają na podstawie umowy z 12 lipca 2021 roku. W ramach tej umowy wykonawca, Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem, przygotowuje Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ-R) oraz niezbędne dokumenty do wniosku o decyzję środowiskową. Koszt tej umowy wynosi 2 173 262,40 zł.

14 maja tego roku Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) zaakceptowała dokumentację z pierwszego etapu prac. Wybrano wariant W10A_2, który zaczyna się na obecnej DK9 przed miejscowością Jadachy, następnie prowadzi po zachodniej stronie Nowej Dęby i Majdanu Królewskiego, a kończy się na DK9, około 700 metrów przed miejscowością Komorów (przy skrzyżowaniu z drogą powiatową relacji Mielec - Potrąba). Złożenie wniosku o decyzję środowiskową zaplanowano na czwarty kwartał tego roku.

W drugim etapie prac STEŚ-R zostaną szczegółowo zbadane kwestie geologiczno-inżynierskie, a także rozwiązania dotyczące dróg, mostów i odwodnienia. Prace przygotowawcze mają się zakończyć w czwartym kwartale 2025 roku.

Obwodnica Kolbuszowej (DK9)

Prace nad obwodnicą Kolbuszowej prowadzone są na podstawie umowy z 12 kwietnia 2021 roku. Wykonawca, firma Promost Consulting, pracuje nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami koncepcji programowej oraz dokumentami do wniosku o decyzję środowiskową. Koszt umowy wynosi 2 898 029,32 zł.

4 lipca 2024 roku Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) zaakceptowała dokumentację z pierwszego etapu STEŚ-R. Wybrano wariant W4.1A, którego początek zlokalizowany jest w gminie Cmolas, a koniec na granicy miejscowości Kupno i Widełka. Wniosek o decyzję środowiskową zostanie złożony w czwartym kwartale bieżącego roku.

Obwodnica Kolbuszowej
Tak mnie więcej ma przebiegać preferowany wariant obwodnicy Kolbuszowej. Fot. GDDKiA

Podobnie jak w przypadku obwodnicy Nowej Dęby, w drugim etapie STEŚ-R będą prowadzone bardziej szczegółowe analizy geologiczno-inżynierskie, a także opracowane zostaną rozwiązania drogowe, mostowe i odwodnieniowe. Prace przygotowawcze planuje się zakończyć w czwartym kwartale 2025 roku.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Zarejestruj się w serwisie, aby korzystać z rozszerzonych możliwości portalu m.in. czytać ekskluzywne materiały PREMIUM dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników i prowadzić dyskusję na portalowym forum i aby Twoje komentarze były wyróżnione.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama