W ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim powstanie osiem nowych inwestycji drogowych, które obecnie są w przygotowaniu.
Marszałek Województwa Podkarpackiego zatwierdził opracowaną dokumentację hydrogeologiczną. Ponadto wykonano badania geofizyczne oraz geotechniczne w ciągu planowanych przebiegów obwodnicy. Aktualnie przygotowywane są materiały do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU), który GDDKiA planuje złożyć we wrześniu. Ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy Kolbuszowej w systemie projektuj i buduj planowane jest na połowę 2025 r., a zakończenie robót przewiduje się na wrzesień 2029 r.
Dla obwodnicy Nowej Dęby i Majdanu Królewskiego opracowywane jest STEŚ-R. Zgodnie z harmonogramem w połowie roku wykonawca przedłoży opracowaną dokumentację dla pięciu wariantów obwodnicy wybranych po etapie SK, tj. W6, W7, W8, W10 i W10A. Marszałek Województwa Podkarpackiego wydał pozytywną decyzję dla dokumentacji hydrogeologicznej.
Ponadto wykonano badania geofizyczne oraz geotechniczne w ciągu planowanych przebiegów obwodnicy. W grudniu planowane jest złożenie wniosku o uzyskanie DŚU. Ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy w systemie projektuj i buduj zaplanowano na III kwartał 2025 r., a zakończenie robót przewiduje się na koniec 2029 r.
Korzystny wpływ
Zbigniew Chmielowiec, poseł na Sejm RP, podkreślił w rozmowie z nami, kilka minut po konferencji, że nowe rozwiązania dotyczące przebiegu drogi krajowej nr 9 korzystnie wpłyną na życie mieszkańców powiatu kolbuszowskiego. Zaznaczył on także, że obwodnice Kolbuszowej i Nowej Dęby będą nieodłącznym elementem ten drogi.Nasz rozmówca dodał także, że prace nad nowym przebiegiem DK9 zakończyć mają się w perspektywie 6-8 lat.
Parlamentarzysta z Kolbuszowej nadmienił także, że najbardziej prawdopodobnym przebiegiem dużej obwodnicy Kolbuszowej będzie wariant 4 z małymi poprawkami - zwany wariantem 4.1. - Jestem za wyborem tego wariantu nr 4.1 - zaznaczył poseł.
Zbigniew Chmielowiec wyjaśnił, że wariant 4.1 nie zakłada m.in. wyburzeń domów w Zarębkach i kończy się w Widełce.
Długie starania
Jan Zuba, burmistrz Kolbuszowej, nie krył swojego zadowolenia planem nowego przebiegu drogi krajowej nr 9. Zaznaczył on, że nowa DK9 o długości około 60 km odciąży praktycznie cały powiat kolbuszowski od ciężkiego ruchu, w szczególności miasto, Cmolas, Majdan Królewski czy Kolbuszową Dolną.Burmistrz zauważył, że kilkunastoletnie starania o nowy przebieg krajówki nie poszły na marne.
- Staraliśmy się o to jeszcze w czasach, jak burmistrzem był Zbigniew Chmielowiec, obecny poseł. Nie poszły one na marne i teraz możemy być zadowoleni
- wskazał Jan Zuba.
Nasz rozmówca wspomniał także o przebiegu obwodnicy Kolbuszowej. On także jest zdania, że wariant 4.1 korzystnie wpłynie na życie w powiecie kolbuszowskim i co najważniejsze nie będą konieczne wyburzenia domów.
Jak wskazał szef miasta nad Nilem, planowana obwodnica przetnie m.in. drogę wojewódzką nr 875 między Kolonią (Werynia) a Zarębkami i idealnie skomunikuje się ze strefą ekonomiczną.
Podwariant 4.1
Początek w Cmolasie i koniec na granicy Kupna i Widełki - to bardzo prawdopodobna, ostateczna propozycja dużej obwodnicy Kolbuszowej. Wariant nr 4 zdaniem samorządowców miałby rację bytu, po korekcie i nosić nazwę 4.1.Trasa miałaby przebiegać następująco: początek (strona wschodnia) zlokalizowany jest w gminie Cmolas na istniejącej drodze krajowej nr 9, gdzie na połączeniu z istniejącą drogą zaprojektowano skrzyżowanie SR-1 umożliwiające wjazd do miasta od strony północnej.
Na początkowym odcinku trasa przekracza kolejno linię kolejową nr 71 Ocice - Rzeszów, a następnie rzekę Przyrwa, po czym biegnie w kierunku południowo - wschodnim. Na połączeniu z drogą wojewódzką nr 875 Mielec – Kolbuszowa – Sokołów Młp. zaprojektowano skrzyżowanie i kolejne z drogą powiatową nr DP3101R Kolbuszowa – Werynia – Dzikowiec. Po korekcie obwodnica oddaliłaby się od ronda w Zarębkach i ominęła zabudowania, bez konieczności ich wyburzeń, co było w planie w wariancie nr 4.
Dalej droga biegnie w kierunku południowo wschodnim do granicy miejscowości Widełka i Kupno, gdzie zaprojektowano koniec obwodnicy na skrzyżowaniu SR-4 z drogą krajową nr 9. Skrzyżowanie to umożliwi wjazd do miasta od strony południowej.
W wariancie tym przewidziano przebudowę dróg powiatowych nr DP1218R Kolbuszowa – Kopcie oraz DP1216R Kolbuszowa Górna - Kłapówka, które poprowadzone zostaną nad lub pod obwodnicą. W km 8+324 planuje się budowę przejazdu gospodarczego umożliwiającego połączenie komunikacyjne obszarów położonych po obu stronach obwodnicy. Długość obwodnicy w tym wariancie wynosi 12,7 km.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.