Końcem kwietnia podczas obrad Rady Miejskiej w Kolbuszowej samorządowiec Julian Dragan z Weryni dopytywał o postępy prac.
- Mieszkańcy coraz częściej pytają, czy planowane są jeszcze konsultacje? Są tym tematem żywo zainteresowani, bo na przebiegu trasy są domy, które planowane były do zbiórki. Dlatego chcielibyśmy coś na ten temat wiedzieć - zaznaczył radny Julian Dragan.
Dbać o przyrodę
Przed świętami Jan Zuba, burmistrz Kolbuszowej, odbył spotkanie w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie. - Rozmawialiśmy na temat wariantów obwodnicy. W spotkaniu wziął udział także nadleśniczy Bartłomiej Peret. W sprawie wariantu dziewiątego, który przechodzi przez szkółkę leśną, przez ścieżkę Białkówkę - mówił w rozmowie z Korso, Jan Zuba.
Włodarz uspokaja, mimo że wybrano cztery warianty, są one bardzo wstępne i niczego nie przesądzają. Taką też informację usłyszeli podczas dyskusji.
- Ostatecznie, czym się to skończy, tego jeszcze nikt na dzień dzisiejszy nie wie. My cały czas monitorujemy sytuację i będziemy pilnować tematu rozwiązania, które będą przyjmowane do dalszych prac, żeby one jak najmniej ingerowały w istniejącą infrastrukturę, a szczególnie w lasy państwowe - poinformował szef gminy.
Burmistrz tłumaczył, że jest możliwość odsunąć się trochę dalej, aby ominąć tę ścieżkę, szkółkę, gdzie jest kilkanaście milionów sadzonek produkowanych rocznie. Zapewniał, że na pewno nie zostanie zniszczone.
- Dzisiaj są takie warianty, one poddawane są analizie również od tej strony, że taki wariant równałby się ze zniszczeniem, z likwidacją, co będzie przemawiało na niekorzyść tego rozwiązania
- nadmienił Jan Zuba.
Daleka droga
Wariant dziewiąty jest najdłuższy, bo chodziło o to, aby ominąć całą gminę Kolbuszowa, a nie tylko ominąć Kolbuszową, Kolbuszową Górną i Kolbuszową Dolną. Mieszkańcy Widełki, też oczekują, że obwodnica ominie ich sołectwo.
- Na razie analizowane są różne warianty i to jeszcze niczego nie przesądza. Najpierw było osiem wariantów, później pojawiło się dziewięć. Teraz branych pod uwagę jest cztery. Później zostanie dwa i na końcu wybrany zostanie ten główny przebieg obwodnicy Kolbuszowej. Jest jeszcze ostateczna droga do ostatecznego korytarza
- mówił Jan Zuba, burmistrz Kolbuszowej.
Odpowiadając na pytanie radnego Juliana Dragana, Marek Gil, zastępca burmistrza, wspomniał, że ten temat toczy się to od wielu miesięcy. Dodał też, że kilka tygodni temu do Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej wpłynęły dwa pisma formalne od firmy Promost Consulting z czterema wariantami.
- Wnioski, które zostały skierowane do gminy, zostały przekazane do referatu ochrony środowiska. Kierownik Kazimierz Kret ma wyrazić swoją opinię, wynikającą z kompetencji jego referatu na temat proponowanych przebiegów. Kolejny wniosek został skierowany do kierownik Ireny Dąbek, która również ma wyrazić swoją opinię w kontekście zagospodarowania przestrzennego
- wyjaśnił Marek Gil.
Mieszkańcy nie tylko gminy Kolbuszowa, ale i całego powiatu, liczą na to, że kolejne konsultacje pozwolą im wziąć udział w decyzji o wyborze najodpowiedniejszego wariantu przebiegu dużej obwodnicy Kolbuszowej.
CZTERY WYBRANE
Przebieg obwodnicy w wariancie 2 (długość 13,4 km)
Rozpoczyna się w Cmolasie. Obwodnica będzie łączyć się za pomocą skrzyżowania z istniejącym przebiegiem DK9. Następnie droga przechodzi nad linią kolejową 71. Trasa obwodnicy wchodzi na teren Zarębek i omija miejscowość północną stroną. Na dalszym odcinku trasa omija ogródki działkowe i tereny leśne.Odcinek dochodzi do Kolbuszowej, gdzie zaprojektowano skrzyżowanie z drogą wojewódzką 875 oraz drogą gminną. Na dalszym odcinku trasa przebiega przez Kolbuszową Górną, Werynię, Kupno oraz Widełkę. Obwodnica omija te tereny północną stroną. Wariant kończy się skrzyżowaniem z istniejącym przebiegiem drogi krajowej DK 9 i drogi powiatowej w Widełce.
Przebieg obwodnicy w wariancie 3 (długość 8,5 km)
Rozpoczyna się w Kolbuszowej. Obwodnica będzie łączyć się za pomocą skrzyżowania z istniejącym przebiegiem DK9. Zlokalizowano wiadukt nad linią kolejową. Na dalszym przebiegu zlokalizowano dwa skrzyżowania z drogą wojewódzką i z drogą gminną. Od skrzyżowania z drogą powiatową obwodnica przebiega obrzeżami Kolbuszowej. W dalszym przebiegu wchodzi na teren Kolbuszowej Górnej. Później trasa przechodzi wiaduktem nad drogą powiatową oraz nad linią kolejową nr 71 i drogą gminną. W tej opcji zaprojektowano obiekt mostowy na cieku Górnianka. Obwodnica kończy się w rejonie zakładu produkcyjnego Wienerberger Ceramika Budowlana.
Przebieg obwodnicy w wariancie 4 (długość 12,5 km)
Rozpoczyna się w Cmolasie. Obwodnica będzie łączyć się za pomocą skrzyżowania z istniejącym przebiegiem DK9. Następnie droga przechodzi nad linią kolejową 71. Później trasa wchodzi na teren gminy Kolbuszowa i od północnego wschodu omija Zarębki. Zaprojektowano obiekt mostowy na rzece Przyrwa. Następnie obwodnica wchodzi na teren Kolbuszowej i łączy się z drogami wojewódzką nr 875 i gminną. Dalej trasa przechodzi obrzeżem obszaru leśnego, dochodząc do następnego skrzyżowania z drogą powiatową. Od skrzyżowania inwestycja jest zlokalizowana na terenie Kolbuszowej. Dalej trasa przebiega w kierunku południowo – wschodnim przez miejscowości: Kolbuszowa Górna, Werynia, Kupno i Widełka. Zaprojektowano drugi na trasie wiadukt nad linią kolejową nr 71. Wariant 4 obwodnicy włącza się prostopadle do przebiegu istniejącej DK 9. Na przecięciu dróg zlokalizowano skrzyżowanie.
Przebieg wariantu 9 (długość 17,13 km)
Rozpoczyna się w Cmolasie. Obwodnica będzie łączyć się za pomocą skrzyżowania z istniejącym przebiegiem DK9. Z uwagi na długość odcinka trasa przecina wiele cieków wodnych i dróg.W tym wariancie zaprojektowano most nad Dąbrówką. Na dalszym odcinku obwodnica przecina linię wysokich napięć Nowa Dęba – Kolbuszowa oraz Chmielów – Boguchwała. Następnie droga przebiega na wiadukcie, następnie nad Dopływem z Izdebnika na obiekcie mostowym. Następnie trasa wchodzi na teren gminy Kolbuszowa. W Świerczowie zlokalizowano skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 875. Następnie trasa obwodnicy za obiektem mostowym na cieku Świerczkówka przebiega przez teren Nowej Wsi. Trasa przecina linię wysokiego napięcia Rzeszów – Połaniec. Na tej trasie zaprojektowano skrzyżowanie z drogą powiatową. Kolejnymi obiektami na trasie wariantu 9 są wiadukt nad drogą gminną oraz obiekt mostowy nad Przyrwą. Za mostem droga wchodzi na teren obrębu ewidencyjnego Domatków i omija łukiem Brzezówkę po południowej stronie. Następnie obwodnica przechodzi nad ciekiem "Dopływ spod Domatkowa (Nil)" na terenie Kolbuszowej Górnej oraz nieco dalej przecina linię wysokiego napięcia po raz drugi. Zlokalizowano skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 987. Na końcowym odcinku obwodnica przebiega przez tereny rolnicze w Kupnie i łączy się z istniejącym przebiegiem DK9 przed zabudową miejscowości. Na tej trasie zlokalizowano skrzyżowanie łączące istniejący przebieg DK9 z obwodnicą.
ZAKRES INWESTYCJI
Inwestycja planowana jest do realizacji w systemie „projektuj i buduj” w latach 2026-2028. Obwodnica Kolbuszowej powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 9 jako droga klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym) o długości ok. 8,5 km. Przeznaczona do zaprojektowania, a następnie wybudowania inwestycja obejmuje budowę pełnego zakresu drogi krajowej DK9 klasy GP wraz ze skrzyżowaniami (ewentualnie węzłami), drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi zapewniającymi dostęp do drogi publicznej, obiektami inżynierskimi i ochrony środowiska oraz usunięciem kolizji z infrastrukturą techniczną nie związaną z drogą.
33 MIESIĄCE
12 kwietnia podpisana została umowa na opracowanie dokumentacji projektowej dla dużej obwodnicy Kolbuszowej. Dokumentację dla obwodnicy Kolbuszowej za kwotę 2 898 029,32 zł wykona firma Promost Consulting. Termin na przygotowanie dokumentacji wynosi 33 miesiące od podpisania umowy.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.