Zaniepokojony doniesieniami medialnymi, że obwodnice Kolbuszowej i Nowej Dęby mogą nie powstać, poseł Zbigniew Chmielowiec zwrócił się z prośbą do Dariusza Klimczaka, ministra infrastruktury o podjęcie starań, aby te jakże ważne inwestycje dla gmin Kolbuszowa i Nowa Dęba finalnie zrealizował.
- Wsłuchując się w głos społeczności, powołując się na dobro mieszkańców oraz mając na uwadze, że budowa dróg jest konieczna pod względem eksploatacyjno-ruchowym, technicznym, ekonomicznym, gospodarczym, a przede wszystkim społecznym, prosimy o wzięcie pod uwagę naszego stanowiska
- podkreśla poseł Chmielowiec.
14 tysięcy dziennie
Parlamentarzysta z Kolbuszowej wyraził w swoim piśmie nadzieję, że docelowa budowa obwodnicy Kolbuszowej i przebieg drogi korzystnie wpłynie na życie mieszkańców w powiecie kolbuszowskim. Dodatkowo warto zaznaczyć, że jej przebieg zakłada wyeliminowanie kolizji z istniejącą zabudową mieszkaniową i nie przebiega w sąsiedztwie obiektów objętych ochroną konserwatorską.Planowana budowa obwodnicy przetnie m.in. drogę wojewódzką nr 875 między sołectwami Werynia (Kolonia) a Zarębki i idealnie skomunikuje się z istniejącą w Kolbuszowej strefą ekonomiczną.
- Dzięki planowanej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Z materiałów przedstawionych przez pracowników GDDKiA wykonanych w 2021 roku wynika, że przez miasto Kolbuszowa dziennie przejeżdża od 12 do 14 tys. pojazdów, a z dołączonych danych szacunkowych wynika, że prognozowane natężenie ruchu pojazdów SDR (poj./dobę) w 2029 roku na odcinku DK 9 trasa Cmolas – Kolbuszowa wyniesie około 14 tys. pojazdów dziennie
- zauważa Chmielowiec.
Poprawi jakość życia
Ideą, zdaniem posła, jest również stworzenie rozwiązania przebiegu obwodnicy, umożliwiającego kontynuację nowych odcinków DK 9, zarówno od strony Radomia, jak i Rzeszowa. - Nowa trasa ułatwi tranzyt w ciągu drogi Radom - Rzeszów i dalej w kierunku południowym, czyli do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Usprawni to ruch tranzytowy, którego część z drogi ekspresowej S7 przejmuje DK9. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju - argumentuje.W przypadku gminy Nowa Dęba celem planowanej inwestycji jest przejęcie ruchu tranzytowego z istniejącego odcinka drogi krajowej przebiegającego przez Nową Dębę, Tarnowską Wolę i Jadachy. Obwodnica obejmie także sąsiadujący Majdan Królewski. - Realizacja obwodnicy w ciągu DK9 pozwoli na skierowanie ruchu tranzytowego poza zabudowę Nowej Dęby, Tarnowskiej Woli i Jadachów, a to zapewni odciążenie miasta i wsi z ruchu pojazdów ciężarowych. To bardzo istotny argument, jeśli chodzi o zdrowie i życie mieszkańców.
Obwodnica pozwoli także na skrócenie czasu dostawa materiałów i odbiór produktów z Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej podstrefa Nowa Dęba i Tarnobrzeg. To dla działających firm bardzo ważny czynnik, wpływający na rentowność ich działalności. Trzeba dodać, że w nowodębskiej podstrefie TSSE funkcjonuje firma DEZAMET S.A. realizująca zamówienia na potrzeby wojska - dodaje Zbigniew Chmielowiec.
Przez teren Nowej Dęby przejeżdża dziennie ok. 12 tys. pojazdów. Taka liczba przekłada się na utrudnienia w funkcjonowaniu miasta i okolicznych wiosek. Uciążliwy hałas ma zniknąć wraz z pojawieniem się nowego traktu.
Trudności komunikacyjne
Poseł wskazuje także, że budowa obwodnicy odsunie ciężki ruch samochodów od obszarów mieszkaniowych, zapewni odpowiednie parametry nośności nawierzchni, spełniających kryteria dopuszczenia dla pojazdów ciężkich o nacisku na osi 115 kN. Znacząco zostaną zmniejszone uciążliwości oddziaływań na środowisko, powodowanych przez ruch w zakresie hałasu, zanieczyszczenia powietrza, wód powierzchniowych i innych.Zapewnieni również właściwy poziom bezpieczeństwa poprzez poprawę warunków ruchu (przepustowości, strat czasu), a przede wszystkim komfortowego i szybkiego przejazdu wszystkim użytkownikom projektowanego odcinka drogi. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta pozwoli również sprawnie operować konwojom wojskowym, które przemieszczają się na teren poligonu. Nie będą narażone na utrudnienia w ruchu, związane z ilością pojazdów przejeżdżających przez Kolbuszową i Nową Dębę. - Zwrócić należy uwagę, że w Nowej Dębie w fazie tworzenia jest 18. Pułk Artylerii, który również zwiększy ruch, zarówno dojeżdżających do pracy w pułku, jak i konwojom tej formacji militarnej, co z pewnością będzie miało niebagatelny wpływ na trudności komunikacyjne, jakie obecnie odnotowywane są na DK9 - zauważa Chmielowiec.
Rozwój przemysłu
Przedstawiciel Sejmu RP zauważa, że wybudowanie obwodnicy Kolbuszowej i Nowej Dęby będzie miało ogromny wpływ na funkcjonowanie miast, wpłynie na poprawę czystości powietrza oraz zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców. Zwiększy się również komfort dla transportu ciężarowego czy też podróżujących DK 9. Zmniejszone zostanie natężenie ruchu drogowego w centrum miast, co ułatwi sprawniejsze poruszanie się po drogach i zmniejszy ilość występujących korków oraz hałasu. - Warto wspomnieć, że w mieście Kolbuszowa krzyżują się dwie drogi wojewódzkie nr 987 i 875, droga krajowa nr 9 i droga powiatowa 1176 R, które służą jako dojazd do specjalnych stref ekonomicznych w Mielcu, Tarnobrzegu, Nowej Dębie, Kolbuszowej, Głogowie Małopolskim, Trzebownisku oraz w Rzeszowie - wspomina poseł.Realizacja powyższych przedsięwzięć, jego zdaniem, jest bardzo ważna, ponieważ w ostatnich latach można zaobserwować dynamiczny rozwój przemysłu w mieleckiej specjalnej strefy ekonomicznej oraz rozwój Doliny Lotniczej skupiającej zakłady w Mielcu, Rzeszowie i Kolbuszowej. Przewiduje się, iż w najbliższych latach trend ten będzie się intensyfikował, dlatego skutkować to będzie dalszym wzrostem ruchu drogowego, szczególnie transportu ciężarowego. Rozwój takich ośrodków gospodarczych jak Rzeszów, Mielec, Nowa Dęba, Głogów Małopolski, Kolbuszowa, Tarnobrzeg, Stalowa Wola, bliskość węzła autostrady A4 oraz lotniska w Jasionce, naturalnie wymusza rozwój transportu drogowego i kolejowego, w kierunku północ – południe, a także wschód – zachód.
Komunikacja, natężenie ruchu oraz połączenia ze strategicznymi obiektami w województwie ma wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej w województwie podkarpackim oraz na wizerunek i atrakcyjność inwestycyjną regionu.
- Przewiduje się, iż dzięki dobrze rozwiniętej sieci dróg w otoczeniu autostrady A4 i drogi ekspresowej S-19, lotniska w Jasionce, pełniącego funkcje lotniska pasażerskiego i cargo, linii kolejowych, stref ekonomicznych itd. nastąpi rozwój specjalistycznych gałęzi przemysłu, w tym firm logistycznych. Krótki czas przejazdu, bliskie sąsiedztwo granic państwa oraz dostęp do zagranicznych rynków zbytu (Ukraina, Słowacja) determinować będzie powstawanie firm logistycznych, stacji przeładunkowych, magazynów
- uważa Zbigniew Chmielowiec i dodaje: Przedsięwzięcia te wpisują się w koncepcję budowy i przebudowy sieci dróg w województwie podkarpackim mającej na celu udrożnienie sieci komunikacyjnej w województwie, wzmocnienie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej kraju. W związku z powyższym bardzo proszę o wsparcie, aby uwzględnić w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020 - 2030 budowę obwodnicy Kolbuszowej jak i Nowej Dęby na sieci dróg krajowych.
Odpowiedź ministerstwa
Paweł Gancarz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, poinformował, że obecnie realizowany jest program wieloletni pn. Program budowy 100 obwodnic na lato 2020 – 2030, ustanowiony przez Radę Ministrów w 2021 r. - Przedmiotowy program jest dokumentem dedykowanym stricte realizacji obejść miejscowości w ciągu dróg krajowych. Na realizację zakresu rzeczonego programu, który obejmuje 100 inwestycji, wskazane zostały środki finansowe, określone limitem finansowym wynoszącym ponad 28 mld zł - zauważa podsekretarz Gancarz.Przedstawiciel ministerstwa wskazuje, że w przedmiotowym programie ujęta została także realizacja obwodnicy Nowej Dęby oraz Kolbuszowej w ciągu drogi krajowej nr 9. Zadania te znajdują się na etapie prac przygotowawczych. Dla obu tych zadań w 2021 r. zawarte zostały umowy na opracowanie dokumentacji w stadium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami koncepcji programowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia. Pozyskanie tych decyzji, zgodnie z aktualnym harmonogramem prac, prognozowane jest do końca tego roku.
- Jednocześnie należy wskazać, że obecnie w ministerstwie dokonujemy przeglądu podjętych zobowiązań i realnych przewidywanych kosztów realizacji poszczególnych zadań ujętych w programie budowy 100 obwodnic, z uwagi na fakt, że szacowane wartości 100 przewidywanych obwodnic przewyższają założenie zabezpieczone w wysokości 28,1 mld zł środków na ich realizację. Należy podkreślić, iż podstawowym założeniem resortu infrastruktury jest racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi
- zazancza Paweł Gancarz.
Obwodnice Kolbuszowej, a także Nowej Dęby, będą częścią nowej drogi krajowej nr 9. Dodatkowo mają powstać trzy odcinki traktu: od obwodnicy Nowej Dęby do drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim, łączący obwodnicę Nowej Dęby z obwodnicą Kolbuszowej (odc. Komorów – Cmolas, dł. ok. 11 km) oraz łączący obwodnicę Kolbuszowej z autostradą A4 węzeł Rzeszów Zachód (odc. Widełka – A4 Rzeszów Zachód, dł. ok. 14 km).
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.