Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, wymieniając atuty oddawanego do użytku odcinka drogi ekspresowej, podkreślił, że nowy trakt jest bezpieczny i nowoczesny.
W poniedziałek (6 grudnia) do użytku został oddany trzydziestokilometrowy odcinek drogi.
- Za klika dni, będzie to następne kilkadziesiąt kilometrów, a do kwietnia przyszłego roku pojedziemy Via Carpatią z Rzeszowa do Lublina. To zmieni wiele na logistycznej mapie Polski i Europy
– podkreślał minister Adamczyk.
Miliony na drogę S19
Budowa oddanej do użytku drogi powstawała w trzech etapach. Pierwszy prowadzi z Rudnika nad Sanem do Niska i liczy 6,4 km długości. Wykonawcą prac było konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe. W ramach tego zadania wybudowano dwa węzły drogowe, sześć wiaduktów, w tym przejścia dla zwierząt oraz sześć przepustów. Koszt tego odcinka wyniósł ponad 196 mln złotych.
- To jest przełomowa chwila dla Podkarpacia. Ten odcinek, ta droga wiele wnosi do rozwoju gospodarczego Podkarpacia i rozwoju naszego kraju. Rozbudowywać drogi, infrastrukturę drogową to jedno, ale zaplanować tę rozbudowę i być potem konsekwentnym, żeby doprowadzić do tego stanu realizacji, jest naprawdę trudno. I takim okresem trudnym był właśnie czas, kiedy ta droga została skreślona przez ówczesnych rządzących. Została skreślona, bo, jak twierdzili, nie była potrzebna i nie dawała szans rozwojowych, a to było przecież fałszywe stwierdzenie. Dziś Podkarpacie dobrze się rozwija, podobnie jak pozostałe województwa Polski Wschodniej
- mówił marszałek Władysław Ortyl.
Wykonawca podkreśla, że na odcinku z Rudnika do Niska ułożono tyle warstw bitumicznych, co odpowiadałoby równowartości 47 boisk piłkarskich, pokrytych warstwą asfaltu o grubości 10 cm. Natomiast nasypy wykonano z takiej ilości materiału, że można byłoby z niego wykonać szesnaście Kopców Kościuszki.
Via Carpatia - droga przyszłości
Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury zaznaczył, że Via Carpatia pełni funkcję cywilizacyjną.
- Wraz z Via Carpatią na Podkarpacie dociera cywilizacja. Tak, Via Carpatia jest drogą o charakterze cywilizacyjnym. Nasze województwo dołącza w końcu do tych regionów, które spełniają wymogi i warunki komunikacji rodem z XXI wieku. Ta droga zapewni dostępność transportową i komunikacyjną. Wreszcie będziemy mogli rozwijać się tak, jak regiony położone na zachód. Będziemy mogli mówić, że wartość tych ziem w rozwoju gospodarczym jest podobna, jest zbliżona i wreszcie będziemy mogli czerpać z zasobu ludzi energicznych, kreatywnych, którzy tutaj będą instalować swoje działalności gospodarcze, bo ta droga jest również magnesem przyciągającym inwestorów. To droga tysiąca szans.
– powiedział Rafał Weber.
Źródło: podkarpacie.pl/Mateusz Romankiewicz
Etapy budowy drogi S19
Kolejny etap drogi to odcinek prowadzący z Niska do Jeżowego (dotychczasowa nazwa Podgórze), liczący 11,5 km długości. Wykonawcą prac było konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcciones.W ramach zadania wybudowano trzy wiadukty, sześć przejść dla zwierząt, dziewięć przepustów, a także Miejsca Obsługi Podróżnych. Koszt tego odcinka wyniósł ponad 272 mln złotych.
Z kolei trzeci etap to odcinek Jeżowe - Łowisko (dotychczasowa nazwa Kamień), liczący 10,3 km długości. Wykonawcą prac był Budimex. W ramach inwestycji powstały dwa węzły drogowe, a także siedem wiaduktów, pięć mostów, przejście dla zwierząt oraz pięć przepustów. Ten odcinek z kolei kosztował ponad 335 mln złotych.
- Do wybudowania obiektów inżynierskich znajdujących się na odcinku z Niska do Jeżowego wykorzystano tyle stali, że można byłoby okrążyć nią całą Polskę dookoła i jeszcze wystarczyłoby na odcinek z Gdyni do Soliny. Z kolei na odcinku z Jeżowego do Kamienia wykonano wykopy odpowiadające aż 140 basenom olimpijskim
- czytamy na stronie województwa podkarpackiego.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie liczyła ponad 700 km długości i będzie przebiegać przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim
- 67,5 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Zdziary, Rudnik nad Sanem - Łowisko, Sokołów Małopolski - Rzeszów Południe);
- 47,1 km - w realizacji (w systemie Buduj: Zdziary - Rudnik nad Sanem i Łowisko - Sokołów Małopolski Północ oraz Projektuj i buduj: Rzeszów Południe - Babica, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla);
- 53,9 km - w przygotowaniu (odcinek Babica - Jawornik na etapie przetargu, a odcinki Jawornik - Lutcza - Domaradz, Domaradz - Iskrzynia i Dukla - Barwinek na etapie realizacji koncepcji programowej).
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.