reklama

Wybrano cztery warianty dużej obwodnicy Kolbuszowej. Które? [MAPA]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: GDDKiA w Rzeszowie

Wybrano cztery warianty dużej obwodnicy Kolbuszowej. Które? [MAPA] - Zdjęcie główne

Wybrano cztery warianty obwodnicy Kolbuszowej. | foto GDDKiA w Rzeszowie

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WIADOMOŚCI Jak ustaliła redakcja Korso Kolbuszowskie z dziewięciu wariantów budowy dużej obwodnicy Kolbuszowej, wybrano cztery do dalszych konsultacji. Przez które miejscowości przebiegają? I jak idą przygotowania do wyboru ostatecznego przebiegu nowej drogi, która ma wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta?
reklama

Minął rok od podpisania umowy na opracowanie dokumentacji projektowej dla obwodnicy Kolbuszowej. Opracowanie obejmowało studium korytarzowego, studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Dokumentację dla obwodnicy Kolbuszowej za kwotę 2 898 029,32 zł wykonuje Promost Consulting. Planowany termin jej opracowania to marzec 2024 roku.

Postęp prac

Pod uwagę początkowo było branych dziewięć wariantów planowanej obwodnicy. Przedstawione zostały one mieszkańcom, których zaproszono w lipcu ubiegłego roku na spotkanie konsultacyjne. Wydarzenie to spotkało się z dużym zainteresowaniem lokalnej społeczności i poszczególnych sołectw.

- W ramach przeprowadzanej akcji informacyjnej mieszkańcy oraz lokalne społeczności miały możliwość składania opinii i wniosków na przygotowanych w tym celu formularzach  - mówi Joanna Rarus, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie.

W sumie wpłynęło 1119 formularzy indywidualnych oraz 11 wniosków od organizacji społecznych i stowarzyszeń. Wszystkie wnioski oraz rozmowy z lokalną społecznością pozwoliły na poznanie preferencji mieszkańców. - Zostało to uwzględnione podczas wyboru czterech wariantów przeznaczonych do dalszych prac projektowych - nadmienia rzecznik GDDKiA.

Aktualnie rozpoczęty został drugi etap prac, czyli opracowanie STEŚ-R. Szczegółowe rozwiązania projektowe zostaną przedstawione mieszkańcom i władzom lokalnym podczas kolejnej akcji informacyjnej.

- Po zebraniu uwag mieszkańców i władz samorządowych, uwzględniając wszelkie wskaźniki i uwarunkowania, zostanie wskazany wariant, dla którego wystąpimy z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Dopiero po jej uzyskaniu, w sposób ostateczny zostanie określony przebieg przyszłej obwodnicy Kolbuszowej - wyjaśnia Joanna Rarus.

 

Cel inwestycji

 Inwestycja planowana jest do realizacji w systemie projektuj i buduj w latach 2026-2030. Obwodnica Kolbuszowej powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 9 jako droga klasy GP o długości ok. 12,5 km.

- Celem budowy obwodnicy Kolbuszowej jest więc przede wszystkim wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście - zaznacza Joanna Rarus, rzecznik prasowy GDDKiA.

Jak dodaje, nowa trasa usprawni tranzyt w ciągu drogi krajowej nr 9 Radom - Rzeszów i dalej w kierunku południowym, tj. do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. 

 

Wybrane warianty obwodnicy

Przebieg obwodnicy w wariancie 2 (długość 13,4 km) kolor jasnoniebieski

Rozpoczyna się w Cmolasie. Obwodnica będzie łączyć się za pomocą skrzyżowania z istniejącym przebiegiem DK9. Następnie droga przechodzi nad linią kolejową 71. Trasa obwodnicy wchodzi na teren Zarębek i omija miejscowość północną stroną. Na dalszym odcinku trasa omija ogródki działkowe i tereny leśne. 

Odcinek dochodzi do Kolbuszowej, gdzie zaprojektowano skrzyżowanie z drogą wojewódzką 875 oraz drogą gminną. Na dalszym odcinku trasa przebiega przez Kolbuszową Górną, Werynię, Kupno oraz Widełkę. Obwodnica omija te tereny północną stroną. Wariant kończy się skrzyżowaniem z istniejącym przebiegiem drogi krajowej DK 9 i drogi powiatowej w Widełce. 

 

Przebieg obwodnicy w wariancie 3 (długość 8,5 km) kolor pomarańczowy

Rozpoczyna się w Kolbuszowej. Obwodnica będzie łączyć się za pomocą skrzyżowania z istniejącym przebiegiem DK9. Zlokalizowano wiadukt nad linią kolejową. Na dalszym przebiegu zlokalizowano dwa skrzyżowania z drogą wojewódzką i z drogą gminną.

Od skrzyżowania z drogą powiatową obwodnica przebiega obrzeżami Kolbuszowej. W dalszym przebiegu wchodzi na teren Kolbuszowej Górnej. 

Później trasa przechodzi wiaduktem nad drogą powiatową oraz nad linią kolejową nr 71 i drogą gminną. W tej opcji zaprojektowano obiekt mostowy na cieku Górnianka. Obwodnica kończy się w rejonie zakładu produkcyjnego Wienerberger Ceramika Budowlana. 

 

Przebieg obwodnicy w wariancie 4 (długość 12,5 km) kolor niebieski

Rozpoczyna się w Cmolasie. Obwodnica będzie łączyć się za pomocą skrzyżowania z istniejącym przebiegiem DK9. Następnie droga przechodzi nad linią kolejową 71. Później trasa wchodzi na teren gminy Kolbuszowa i od północnego wschodu omija Zarębki. 

Zaprojektowano obiekt mostowy na rzece Przyrwa. Następnie obwodnica wchodzi na teren Kolbuszowej i łączy się z drogami wojewódzką nr 875 i gminną. Dalej trasa przechodzi obrzeżem obszaru leśnego, dochodząc do następnego skrzyżowania z drogą powiatową.

Od skrzyżowania inwestycja jest zlokalizowana na terenie Kolbuszowej. Dalej trasa przebiega w kierunku południowo – wschodnim przez miejscowości: Kolbuszowa Górna, Werynia, Kupno i Widełka. Zaprojektowano drugi na trasie wiadukt nad linią kolejową nr 71. Wariant 4 obwodnicy włącza się prostopadle do przebiegu istniejącej DK 9. Na przecięciu dróg zlokalizowano skrzyżowanie.

 

Przebieg wariantu 9 (długość 17,13 km) kolor czerwony

Rozpoczyna się w Cmolasie. Obwodnica będzie łączyć się za pomocą skrzyżowania z istniejącym przebiegiem DK9. Z uwagi na długość odcinka trasa przecina wiele cieków wodnych i dróg. 

W tym wariancie zaprojektowano most nad Dąbrówką. Na dalszym odcinku obwodnica przecina linię wysokich napięć Nowa Dęba – Kolbuszowa oraz Chmielów – Boguchwała. Następnie droga przebiega na wiadukcie, następnie nad Dopływem z Izdebnika na obiekcie mostowym. 

Następnie trasa wchodzi na teren gminy Kolbuszowa. W Świerczowie zlokalizowano skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 875. Następnie trasa obwodnicy za obiektem mostowym na cieku Świerczkówka przebiega przez teren Nowej Wsi.

Trasa przecina linię wysokiego napięcia Rzeszów – Połaniec. Na tej trasie zaprojektowano skrzyżowanie z drogą powiatową. Kolejnymi obiektami na trasie wariantu 9 są wiadukt nad drogą gminną oraz obiekt mostowy nad Przyrwą.

Za mostem droga wchodzi na teren obrębu ewidencyjnego Domatków i omija łukiem Brzezówkę po południowej stronie. Następnie obwodnica przechodzi nad ciekiem "Dopływ spod Domatkowa (Nil)" na terenie Kolbuszowej Górnej oraz nieco dalej przecina linię wysokiego napięcia po raz drugi. Zlokalizowano skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 987. 

Na końcowym odcinku obwodnica przebiega przez tereny rolnicze w Kupnie i łączy się z istniejącym przebiegiem DK9 przed zabudową miejscowości. Na tej trasie zlokalizowano skrzyżowanie łączące istniejący przebieg DK9 z obwodnicą. 

Na mapie poszczególnymi kolorami zaznaczono warianty przebiegu obwodnicy Kolbuszowej. Z nich zostanie wybrany ostateczny korytarz obwodnicy.

Źródło: GDDKiA

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Zarejestruj się w serwisie, aby korzystać z rozszerzonych możliwości portalu m.in. czytać ekskluzywne materiały PREMIUM dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników i prowadzić dyskusję na portalowym forum i aby Twoje komentarze były wyróżnione.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama