Pasjonat historii już nieraz dzielił się z naszymi Czytelnikami niezwykłymi zdjęciami czy pocztówkami związanymi z miastem nad Nilem i okolicami. Tym razem udostępnił nam materiały związane z ukończeniem budowy linii kolejowej Rzeszów - Kolbuszowa - Nowa Dęba.
- Byłem tam i to pamiętam
- wspomina regionalista.
- Miałem wtedy może 10 - 11 lat. Posadzili nas przy torach i kazali machać chorągiewkami. Ludzi był ogrom. Przyszli uczniowie z dwóch szkół kolbuszowskich, ale i z placówek w Kolbuszowej Górnej i Dolnej
- wspomina Andrzej Wesołowski.
Na naszym rozmówcy zrobiła wrażenie wówczas cała otoczka tego wydarzenia.
- Było bardzo uroczyście. Czegoś takiego jeszcze jako dziecko nie widziałem
- dodaje.
Szczególnie w pamięci pasjonata historii zapadł jeden z wagonów, w którym można było kupić bułkę z szynką.
Wstrzymana budowa
Na uroczysty wiec przygotowano zaproszenia dla oficjeli. Jedno z nich, bez wypełnionego nazwiska osoby zapraszanej, trafiło do zbiorów rodziny Wesołowskich. Z zaproszenia wystosowanego przez Powiatowy Komitet Frontu Jedności Narodu w Kolbuszowej wynika, że uroczystość zorganizowano 22 listopada 1971 roku o godz. 13 w Kolbuszowej.
Na jednej z kart opisano historię kolbuszowskiej kolei: w budowie jej w ciągu wieków przeszkadzały wojny. Trasa kolejowa biegnąca z Dębicy przez Kolbuszową do Rozwadowa została zatwierdzona przez b. rząd austriacki, ale kierunek jej został zmieniony na interwencję obszarników.
Jak czytamy dalej: w latach 1905 - 1910 Krajowy Sejm Galicyjski uchwalił budowę kolei Rzeszów - Kolbuszowa - Nisko. Wytyczono trasę, lecz budowę przerwała I woja światowa. W roku 1919 Sejm Polski na wniosek posła Tomasza Dąbala podjął nową ustawę o budowie tej kolei. Rozpoczęta budowa została wstrzymana w roku 1922.
TO RÓWNIEŻ MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:
Pierwszy odcinek
Jak pisali w zaproszeniu organizatorzy, po wyzwoleniu społeczeństwo kolbuszowskie podjęło energiczne starania, by budować tę kolei, deklarując udział w czynach społecznych. Sejm PRL uchwalił ją w roku 1956 i wprowadził do Narodowego Planu Gospodarczego, przeznaczając na ten cel 150 mln zł. Ostatecznie wyznaczono trasę z Rzeszowa przez Głogów, Kolbuszową do Nowej Dęby.
Pierwszy odcinek tej kolei Rzeszów - Głogów został wybudowany w latach 1957 - 1960, a oddany do użytku 22 lipca 1960 roku. Prace nad budową II odcinka Głogów - Kolbuszowa trwały od 1960 do 1964 roku przy udziale czynów społecznych.
- 7 czerwca 1964 roku został otwarty drugi odcinek kolei Głogów - Kolbuszowa ku radości ogromnej społeczeństwa powiatu kolbuszowskiego i nadziei na dalszą budowę do Nowej Dęby
- czytamy na zaproszeniu.
- Dzięki poparciu Partii i Rządu otwieramy 22 listopada 1971 r. ostatni odcinek linii kolejowej Kolbuszowa - Nowa Dęba, który ostatecznie połączy Rzeszów z Warszawą przez Kolbuszową
- pisali przedstawiciele Powiatowego Komitetu Frontu Jedności Narodu w Kolbuszowej.
Łączny koszt budowy kolei Rzeszów - Kolbuszowa - Nowa Dęba wynosi 390 mln zł, a wkład społeczny ludności szacowano na 18 mln zł.
Wybudowany odcinek zostaje oddany do użytku przed terminem dla uczczenia VI Zjazdu Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej.