reklama

Pierwszy pociąg z Nowej Dęby wjechał do Kolbuszowej [FOTO]

Opublikowano:
Autor:

Pierwszy pociąg z Nowej Dęby wjechał do Kolbuszowej [FOTO] - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WIADOMOŚCIDokładnie 49 lat minęło 22 listopada od uroczystego oddania do użytku linii kolejowej Kolbuszowa - Nowa Dęba. - Pamiętam to - mówi nam Andrzej Wesołowski, który ma w swoich zbiorach oryginalne zaproszenie na to wydarzenie.

Pasjonat historii już nieraz dzielił się z naszymi Czytelnikami niezwykłymi zdjęciami czy pocztówkami związanymi z miastem nad Nilem i okolicami. Tym razem udostępnił nam materiały związane z ukończeniem budowy linii kolejowej Rzeszów - Kolbuszowa - Nowa Dęba. 

- Byłem tam i to pamiętam

- wspomina regionalista.

- Miałem wtedy może 10 - 11 lat. Posadzili nas przy torach i kazali machać chorągiewkami. Ludzi był ogrom. Przyszli uczniowie z dwóch szkół kolbuszowskich, ale i z placówek w Kolbuszowej Górnej i Dolnej

- wspomina Andrzej Wesołowski. 

 


 

Na naszym rozmówcy zrobiła wrażenie wówczas cała otoczka tego wydarzenia.

- Było bardzo uroczyście. Czegoś takiego jeszcze jako dziecko nie widziałem

- dodaje. 

Szczególnie w pamięci pasjonata historii zapadł jeden z wagonów, w którym można było kupić bułkę z szynką. 

Wstrzymana budowa 

Na uroczysty wiec przygotowano zaproszenia dla oficjeli. Jedno z nich, bez wypełnionego nazwiska osoby zapraszanej, trafiło do zbiorów rodziny Wesołowskich. Z zaproszenia wystosowanego przez Powiatowy Komitet Frontu Jedności Narodu w Kolbuszowej wynika, że uroczystość zorganizowano 22 listopada 1971 roku o godz. 13 w Kolbuszowej. 

Na jednej z kart opisano historię kolbuszowskiej kolei: w budowie jej w ciągu wieków przeszkadzały wojny. Trasa kolejowa biegnąca z Dębicy przez Kolbuszową do Rozwadowa została zatwierdzona przez b. rząd austriacki, ale kierunek jej został zmieniony na interwencję obszarników.

Jak czytamy dalej: w latach 1905 - 1910 Krajowy Sejm Galicyjski uchwalił budowę kolei Rzeszów - Kolbuszowa - Nisko.  Wytyczono trasę, lecz budowę przerwała I woja światowa. W roku 1919 Sejm Polski na wniosek posła Tomasza Dąbala podjął nową ustawę o budowie tej kolei. Rozpoczęta budowa została wstrzymana w roku 1922.

 


TO RÓWNIEŻ MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:


 

Pierwszy odcinek 

Jak pisali w zaproszeniu organizatorzy, po wyzwoleniu społeczeństwo kolbuszowskie podjęło energiczne starania, by budować tę kolei, deklarując udział w czynach społecznych. Sejm PRL uchwalił ją w roku 1956 i wprowadził do Narodowego Planu Gospodarczego, przeznaczając na ten cel 150 mln zł. Ostatecznie wyznaczono trasę z Rzeszowa przez Głogów, Kolbuszową do Nowej Dęby. 

Pierwszy odcinek tej kolei Rzeszów - Głogów został wybudowany w latach 1957 - 1960, a oddany do użytku 22 lipca 1960 roku. Prace nad budową II odcinka Głogów - Kolbuszowa trwały od 1960 do 1964 roku przy udziale czynów społecznych. 

- 7 czerwca 1964 roku został otwarty drugi odcinek kolei Głogów - Kolbuszowa ku radości ogromnej społeczeństwa powiatu kolbuszowskiego i nadziei na dalszą budowę do Nowej Dęby

- czytamy na zaproszeniu. 

- Dzięki poparciu Partii i Rządu otwieramy 22 listopada 1971 r. ostatni odcinek linii kolejowej Kolbuszowa - Nowa Dęba, który ostatecznie połączy Rzeszów z Warszawą przez Kolbuszową

- pisali przedstawiciele Powiatowego Komitetu Frontu Jedności Narodu w Kolbuszowej. 

Łączny koszt budowy kolei Rzeszów - Kolbuszowa - Nowa Dęba wynosi 390 mln zł, a wkład społeczny ludności szacowano na 18 mln zł. 

Wybudowany odcinek zostaje oddany do użytku przed terminem dla uczczenia VI Zjazdu Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Zarejestruj się w serwisie, aby korzystać z rozszerzonych możliwości portalu m.in. czytać ekskluzywne materiały PREMIUM dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników i prowadzić dyskusję na portalowym forum i aby Twoje komentarze były wyróżnione.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE