ViaTOLL był opłatą dla samochodów, których masa całkowita przekracza 3,5 tony. Obowiązywał on na wszystkich trasach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Rejestracji w systemie dokonywało się przez stronę internetową i finalizowało ją w dowolnym Punkcie Obsługi Klienta, gdzie można było doładować konto i zapłacić za wypożyczenie viaBOXA, który trzeba zamontować na przedniej szybie.
ZOBACZ TAKŻE:
e-TOLL zamiast viaTOLL-a. Jak odzyskać pieniądze?
Obowiązek posiadania ViaTOLL-a leżał po stronie kierowców ciężarówek oraz autobusów, w których było więcej niż 9 miejsc, ale również kierujących samochodem z przyczepą, w tym campingową. Stawki były uzależnione były od tego, czym się poruszaliśmy, od długości wybranego odcinka i rodzaju drogi. Pieniądze ściągane były w sposób automatyczny, za każdym razem, gdy przejechaliśmy przez specjalne bramki ustawione przy drodze. System działał do końca września 2021 roku i został zastąpiony mobilną aplikacją e-TOLL PL oraz urządzeniami pokładowymi kompatybilnymi z e-TOLL.Po tym czasie kierowcy, którzy korzystali z urządzenia powinni je wyrejestrować, dzięki czemu mogli odzyskać pieniądze, które na nim zgromadzili. Mimo że od tego czasu mięło prawie rok część osób nadal tego nie zrobiła, a zostało coraz mniej czasu. Termin mija już 30 września 2022 roku. Po tym czasie wszystkie środki pozostałe na kontach w systemie oraz kaucje za urządzenia zostaną przekazane do Krajowego Funduszu Drogowego.
Zwrot pieniędzy z viaTOLL krok po kroku
Jeżeli chcemy odzyskać zwrot kaucji za urządzenie lub środki z salda umowy viaTOLL na konto bankowe, powinniśmy:
- Przesłać podpisany formularz reklamacyjny oraz zdjęcie OBU obrazujące jego kod kreskowy na adres kontakt@etoll.gov.pl, aby uzyskać zwrot kaucji za urządzenie. Na jednym formularzu możesz dopisać dowolną liczbę urządzeń.
- Przesłać podpisany formularz reklamacyjny na adres kontakt@etoll.gov.pl z dyspozycją zwrotu środków znajdujących się na umowie viaTOLL na wskazany rachunek bankowy.
- Złożyć dyspozycję zwrotu salda lub kaucji w swoim Internetowym Koncie Klienta w zakładce „Komunikaty” i dołączyć zdjęcia urządzeń pokładowych.
- Przesłać na adres kontakt@etoll.gov.pl podpisany formularz przeksięgowania środków z viaTOLL do e-TOLL i dołączyć zdjęcie OBU obrazujące jego kod kreskowy (w przypadku przeksięgowania kaucji)
- Można również złożyć dyspozycję zwrotu środków bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta e-TOLL, dołączając podpisany formularz przeksięgowania środków z viaTOLL do e-TOLL. Musimy jednak pamiętać, że jest to możliwe, jeżeli posiadamy konto aktualnie obowiązującego systemu.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.