reklama
reklama

Oni chcą zaproponować nowy przebieg drogi krajowej nr 9. Którędy przejdzie nowa droga?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Canva.com/GDDKiA Rzeszów

Oni chcą zaproponować nowy przebieg drogi krajowej nr 9. Którędy przejdzie nowa droga? - Zdjęcie główne

Oni chcą zaproponować nowy przebieg drogi krajowej nr 9. Którędy przejdzie nowa droga? | foto Canva.com/GDDKiA Rzeszów

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WIADOMOŚCIDo Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wpłynęły oferty w przetargu na prace przygotowawcze dla budowy nowego przebiegu DK9 w województwie podkarpackim. Dziesięciu wykonawców jest zainteresowanych przygotowaniem odcinka od obwodnicy Nowej Dęby do S74 oraz obwodnicę Kolbuszowej z węzłem Rzeszów Zachód na A4, a jedenastu odcinkiem łączącym obwodnicę Nowej Dęby z obwodnicą Kolbuszowej.
reklama

Jak wyjaśnia GDDKiA W Rzeszowie, przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) został podzielony na trzy części: 

reklama

  • od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 km),    
  • od obwodnicy Nowej Dęby w m. Komorów do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km),   
  • od obwodnicy Kolbuszowej w m. Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km).  
- Wykonawcy mogli składać oferty dla jednej, dwóch lub wszystkich części zamówienia

- czytamy na stronie internetowej generalnej.  

Złożone dokumenty będą teraz badane i oceniane według następujących kryteriów:

  1. cena (60 proc.) i kryteria pozacenowe (doświadczenie głównego projektanta drogowego – 20 proc.,
  2. doświadczenie zespołu geologicznego - 10 proc.
  3. doświadczenie zespołu środowiskowego – 10 proc.).
Na tej podstawie zostanie wybrana oferta najkorzystniejsza. Należy podkreślić, że firmy będą przedstawiać koncepcję, nie ostateczny przebieg nowego DK9. 

reklama

Szczegółowe zestawienie ofert 

Zakres inwestycji

Jak wyjaśniają przedstawiciele GDDKiA, w ramach zamówienia przyszły wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz, m.in.: ruchowych, środowiskowych, technicznych i ekonomicznych, celem ustalenia optymalnego przebiegu ww. nowych odcinków DK9. Zostaną również wstępnie ustalone rozwiązania projektowe planowanej drogi, w tym sposób połączenia z sąsiednimi odcinkami DK9, obsługa terenów przyległych, rodzaj i zakres urządzeń ochrony środowiska itp.  

reklama

- Przygotowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie DŚU jest warunkiem niezbędnym do przejścia do kolejnego etapu, tj. prac przygotowawczych w zakresie Koncepcji programowej. Na jej podstawie określimy zakres niezbędnych robót, potrzebnych do wykonania w trakcie realizacji inwestycji

- iformuje generalna.    

Elementem uzupełniającym i zapewniającym ciągłość przebiegu drogi krajowej nr 9, są obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, które zostaną zrealizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył ok. 60 km.  

Cel inwestycji

DK9 ma istotny charakter, gdyż stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ-południe. Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych.  

reklama

Według Generalnego Pomiaru Ruchu 2020-2021, na odcinku od Nagnajowa do Nowej Dęby średni dobowy ruch pojazdów wynosił pomiędzy 6 a 11 tys. pojazdów na dobę, na odcinku od Nowej Dęby do Kolbuszowej między 8 a 12 tys. pojazdów na dobę, natomiast pomiędzy Kolbuszową a węzłem Rzeszów Północ na A4 wynosił od 13 do 33 tys. pojazdów na dobę.  

Tak wysoki poziom średniego dobowego ruchu pojazdów powoduje znaczne utrudnienie w płynności przejazdu. Dodatkowo DK9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Występują też liczne zjazdy, zarówno publiczne, jak i indywidualne. Zagospodarowanie terenu wzdłuż istniejącej drogi krajowej nie pozwala na jej rozbudowę. Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu DK9. Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK9. Prowadzi ona ruch w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Dodatkowo, budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kierunku Rzeszów - Radom i dalej do Warszawy. Skróci się też czas przejazdu oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tzw. wąskich gardeł warunkujących spowolnienie ruchu pojazdów. 

Program budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim

W województwie podkarpackim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100) powstanie osiem nowych inwestycji drogowych. Oprócz realizowanego II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 oraz obwodnic Pilzna, Jasła, Brzostka i Kołaczyc będących na etapie postępowania przetargowego, są to jeszcze obwodnice:  

  • Nowej Dęby w ciągu DK9,  
  • Kolbuszowej w ciągu DK9,  
  • Miejsca Piastowego w ciągu DK28,   
  • Przemyśla w ciągu DK28/DK77.  

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Zarejestruj się w serwisie, aby korzystać z rozszerzonych możliwości portalu m.in. czytać ekskluzywne materiały PREMIUM dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników i prowadzić dyskusję na portalowym forum i aby Twoje komentarze były wyróżnione.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama