Wykorzystując tę technikę, oszuści przechwytują dostęp do kont w komunikatorach i, podszywając się pod ich właścicieli, proszą znajomych lub rodzinę o przekazanie pieniędzy, wykorzystując system BLIK. Ich prośby często są uzasadnione nagłą potrzebą gotówki, koniecznością uregulowania rachunków czy zrealizowania pilnego przelewu, przy jednoczesnym twierdzeniu, że sami nie mogą tego zrobić z własnego konta. Dlaczego ta metoda oszustwa jest tak skuteczna?
Mechanizm oszustwa opiera się na wyłudzeniu kodu BLIK, który umożliwia płatności telefoniczne. Oszukana osoba, po zalogowaniu do bankowości internetowej, generuje kod BLIK i przekazuje go oszustowi, wierząc, że pomaga znajomemu. Kolbuszowscy policjanci podkreślają, że w odróżnieniu od tradycyjnych przelewów, transakcje zrealizowane kodem BLIK są nieodwracalne – przestępcy mogą natychmiastowo wypłacić pieniądze z bankomatu, co czyni tę metodę wyjątkowo skuteczną.
- Przestrzegamy – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała, lub której prośba dotyczy, rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności
- tłumaczy sierż. szt. Adrian Kocój, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Kolbuszowej.
Nie zapominajmy o zasadzie nieprzekazywania pieniędzy nieznajomym, niepodawania danych logowania do kont bankowych oraz kodów BLIK osobom trzecim. Jak zaznaczają mundurowi, chronienie naszych danych osobowych, haseł i numerów dostępowych jest kluczowe dla naszego bezpieczeństwa finansowego.
Oszustwa internetowe w naszym powiecie zdarzają się całkiem często. Kolbuszowska policja wielokrotnie informowała o tego typu incydentach. Nie tak dawno ktoś włamał się na konto społecznościowe mieszkanki powiatu kolbuszowskiego i poprosił o przesłanie kodu Blik. W przypadku innej osoby oszust podał się za kolegę, który pilnie potrzebował prawie 500 zł. Pisaliśmy o tym tutaj: Poprosiła 37 znajomych o pieniądze. Kolejne oszustwa na Blik-a w powiecie kolbuszowskim
Oszustwa online nie tylko związane są z wyłudzeniem kodu BLIK. Nie tak dawno inna mieszkanka powiatu kolbuszowskiego straciła blisko 3000 zł po tym, jak na platformie zakupowej próbowała sprzedać swoje ubrania narciarskie (link TUTAJ). Innym razem blisko 20 tys. złotych straciła kobieta po rozmowie z oszustem, podającym się za pracownika banku. Ta uwierzyła, że bank odnotował próbę włamania na jej konto i musi przelać swoje pieniądze na nowy rachunek (link TUTAJ).
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.