reklama

Mieszkańcy: Po co nam ta obwodnica?

Opublikowano:
Autor:

Mieszkańcy: Po co nam ta obwodnica? - Zdjęcie główne

Obwodnica w czterech wariantach obejmuje także część gminy Majdan Królewski.

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WIADOMOŚCI Po spotkaniu w sprawie budowy obwodnicy Nowej Dęby, która mogłaby objąć także Majdan Królewski, zrodziło się wiele pytań i wątpliwości. Wyrazili je mieszkańcy w trakcie konsultacji w majdańskim urzędzie. Część z nich zastanawiało się, po co w ogóle budować obwodnicę, skoro w niedługim czasie powstanie droga ekspresowa S19.
reklama

Obwodnica Nowej Dęby jest jedną z ośmiu podkarpackich inwestycji realizowanych w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Jej zadaniem będzie wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Nowej Dęby i być może z Majdanu Królewskiego. Wszystko zależy od tego, który wariant jej przebiegu zostanie zatwierdzony. Przygotowaniem wstępnych koncepcji zajmuje się Wrocławskie Biuro Projektów, które wygrało przetarg ogłoszony przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, oferując, że zrobi to za ponad 2,1 mln zł.  

Projektanci przygotowali już dziewięć wariantów nowej drogi. Najkrótszy z nich ma ok. 7 km. Najdłuższy - 17,1 km. Osiem z nich przebiega po zachodniej stronie Nowej Dęby/Majdanu Królewskiego (jadąc w kierunku Rzeszowa po prawej stronie DK9), a tylko jeden po stronie wschodniej (przebiega on przez teren poligonu).

Wstępne warianty

O obwodnicy Nowej Dęby i być może Majdanu Królewskiego rozmawiano we wtorek, 21 września, na spotkaniu informacyjnym zorganizowanych w Urzędzie Gminy Majdan Królewski.

Przedstawiciele firmy i projektanci drogi podkreślili, że poszukiwany jest najlepszy przebieg obwodnicy Nowej Dęby, ale również analizowane są warianty, które obejmują Majdan Królewski. Na chwilę obecną termin zakończenia budowy obwodnicy to drugi kwartał 2029 roku. 

Póki co analizowany jest ewentualny przebieg nowej drogi. Bardziej szczegółowe rozwiązania będą przedstawiane w kolejnym etapie, gdzie również przewidziana jest akcja informacyjna. Ma to nastąpić najprawdopodobniej w okresie wakacyjnym w przyszłym roku. 

Zasadność budowy 

Jeden z mieszkańców Huty Komorowskiej pytał między innymi o zasadność budowy obwodnicy. Jego zdaniem, po budowie drogi ekspresowej S19 ruch z krajowej dziewiątki w znacznym stopniu przeniesie się na tamten odcinek, którym łatwiej będzie dojechać, chociażby do Warszawy.  

Kolejnym problemem, jaki może pojawić się w samym Majdanie po budowie obwodnicy, jest też to, że samochody jadące od Stalowej Woli czy Niska i tak będą musiały wjechać w centrum. Następnie będą przejeżdżać starym odcinkiem dziewiątki przez cały Majdan lub też będą skręcać w stronę kościoła (w kierunku Huty Komorowskiej) i tam włączać się do ruchu na obwodnicy. - Skoro chce tego Nowa Dęba, to zrobić dla Nowej Dęby, bo nie wiem, czy Majdan skorzysta z obwodnicy - mówił jeden z mieszkańców obecnych na spotkaniu. 

 Projektanci wskazali jednak, że zasadność bądź bezzasadność obejmowania Majdanu Królewskiego obwodnicą wykażą ostatecznie analizy pomiaru ruchu. Wspomnieli oni także, że taka sama sytuacja była w Kolbuszowej. Podczas ostatnich analiz, mimo wzięcia pod uwagę S19, ruch w mieście nad Nilem wcale się nie zmniejszył. 

Budowali i nie wiedzieli 

Kolejny z mieszkańców Huty Komorowskiej nie krył niezadowolenia. Mówił on o mieszkańcach, którzy budując swoje domy kilka lat wcześniej, nie mieli pojęcia, że obwodnica może "wyrosnąć" im pod oknami.  

Za budową obwodnicy są mieszkańcy samego Majdanu Królewskiego, który jest najbardziej poszkodowany przez przecinającą go głośną i uciążliwą krajową drogę nr 9. - Jak ktoś mieszka przy samej dziewiątce, to wie, co to znaczy o trzeciej nad ranem. Jesteśmy za budową obwodnicy Majdanu. Trzeba taki wariant przyjąć, który omija Majdan i nie przechodzi koło domów - mówiła jedna z mieszkanek. 

Tuż za ogrodzeniem 

Problem mają jednak mieszkańcy mniejszych miejscowości w gminie Majdan Królewski, którzy mogą obudzić się pewnego dnia z obwodnicą tuż za ogrodzeniem. - Idąc tym tokiem myślenia, wasza obwodnicy będzie przechodzić tuż za moim ogrodzeniem - mówił jeden z mężczyzn obecnych na zebraniu.

Projektanci mają jednak na to rozwiązanie. Jeżeli okaże się, że będzie zbyt głośno, postawione zostaną ekrany akustyczne. - W chwili obecnej mam piękny las, a wy chcecie mi zafundować obwodnicę. Średnio sześć samochodów na sekundę będzie przejeżdżało koło mojego domu. Więc jak sobie wyobrażacie mieszkanie w takim miejscu? - pytał jeden z mieszkańców, zaznaczając, że obwodnica powinna w stu procentach omijać wszystkie zabudowania. 

Kolejny z mieszkańców podniósł problem, że nie wszystkie budynki są ujęte na mapie, na której projektowane są warianty obwodnicy. - Trasy idą w terenach bardziej zabudowanych, niż to widać na mapie - twierdzi. 

Jak zakończy się etap konsultacji społecznych w sprawie wyboru wariantów? Do tematu z pewnością będziemy wracać.  

Warianty obwodnicy uwzględniające Majdan Królewski

Wariant 6 (obwodnica Nowej Dęby i Majdanu Królewskiego) - Początek przy skrzyżowaniu DK9 z drogą na Stale. Trasa biegnie po zachodniej stronie Nowej Dęby i Majdanu Królewskiego. Prowadzona jest w części po obszarze Natura 2000. Koniec nowej drogi wyznaczono w Komorowie przy skrzyżowaniu DK9 z drogą powiatową w kierunku Ostrów Tuszowskich. Długość - ok. 13,5 km.

 

Wariant 7 (obwodnica Nowej Dęby i Majdanu Królewskiego) - Początek zlokalizowany jest w Nowej Dębie 250 metrów przed skrzyżowaniem z drogą na Stale. Trasa biegnie po zachodniej stronie Nowej Dęby i Majdanu Królewskiego. Prowadzona jest w części po obszarze Natura 2000. Koniec nowej drogi wyznaczono w Komorowie przy skrzyżowaniu DK9 z drogą powiatową w kierunku Ostrów Tuszowskich. Długość - ok. 13,1 km.

 

Wariant 8 (obwodnica Nowej Dęby i Majdanu Królewskiego) - Początek zlokalizowany jest w Nowej Dębie na DK9 przed miejscowością Jadachy. Trasa biegnie po zachodniej stronie Nowej Dęby i Majdanu Królewskiego. Koniec wariantu zlokalizowany jest w Komorowie przy skrzyżowaniu DK9 z drogą powiatową w kierunku Ostrów Tuszowskich. Obwodnica prowadzona jest w części po obszarze Natura 2000. Długość - ok. 17,1 km.

 

Wariant 9 (obwodnica Nowej Dęby i Majdanu Królewskiego) - Początek zlokalizowany jest w Nowej Dębie przed skrzyżowaniem z drogą na Stale. Trasa prowadzona jest po wschodniej stronie Nowej Dęby i Majdanu Królewskiego m.in. przez poligon wojskowy i Poręby Dębskie. Koniec wariantu zlokalizowany jest na DK9 ok. 200 m za Komorowem. Długość - ok. 13,1 km.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Zarejestruj się w serwisie, aby korzystać z rozszerzonych możliwości portalu m.in. czytać ekskluzywne materiały PREMIUM dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników i prowadzić dyskusję na portalowym forum i aby Twoje komentarze były wyróżnione.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama