reklama
reklama

Liczby szokują. Plaga oszustw internetowych w Kolbuszowej i okolicach

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Archiwum Korso

Liczby szokują. Plaga oszustw internetowych w Kolbuszowej i okolicach - Zdjęcie główne

Policjanci cały czas ostrzegają o oszustwach internetowych oraz informują o osobach, które zostały pokrzywdzone przez przestępców działających w sieci. | foto Archiwum Korso

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WIADOMOŚCIW niecałe dwa lata doszło do prawie 200 oszustw internetowych, w których ofiarą padli mieszkańcy powiatu kolbuszowskiego. Straty finansowe, jakie ponieśli pokrzywdzeni, sięgają od kilkuset do ponad 100 tysięcy złotych.
reklama

W 2022 roku w Komendzie Powiatowej Policji w Kolbuszowej przeprowadzono 102 postępowania dotyczące oszustw popełnionych za pośrednictwem Internetu. Natomiast w okresie od stycznia do końca października 2023 roku przeprowadzono 83 tego typu postępowania.

- Wśród zgłoszeń są zarówno oszustwa popełnianie podczas zakupu jak i sprzedaży towaru na różnego rodzaju platformach internetowych, oszustwa na tzw. "BLIKA", na "linka", jak również często zgłaszane w ostatnim czasie oszustwa na pracownika banku. Straty finansowe, jakie ponieśli pokrzywdzeni, sięgają od kilkuset do ponad 100 tysięcy złotych

- poinformowała nadkom. Jolanta Skubisz-Tęcza, oficer prasowy KPP w Kolbuszowej.

W kilkunastu przypadkach sprawcom przestępstw postawiono zarzuty.

Formy oszustw  

Oszustwa internetowe stanowią coraz większe zagrożenie w erze cyfrowej, w której coraz więcej ludzi korzysta z internetu w różnych celach. To zjawisko obejmuje szeroką gamę działań nieuczciwych, mających na celu wyłudzenie informacji, danych osobowych lub środków finansowych od niewiedzących, lub naiwnych użytkowników. 

Jakie są najczęściej spotykane formy oszustw internetowych?

Phishing to technika, w której oszuści podszywają się pod zaufane instytucje, takie jak banki czy serwisy społecznościowe, aby wyłudzić poufne informacje, takie jak hasła czy numery kart kredytowych. Często wykorzystywane są fałszywe strony internetowe lub wiadomości e-mail.

Oszustwa oparte na osłonie kosztów polegają na przekonaniu ofiary, że musi wpłacić pewną kwotę pieniędzy, aby uzyskać jeszcze większą sumę lub uniknąć jakiegoś problemu. To może przybrać formę fałszywych loterii, dziedziczenia czy nawet rzekomych problemów z prawem.

Ransomware to złośliwe oprogramowanie, które blokuje dostęp do danych na komputerze ofiary, a następnie żąda okupu w zamian za ich odblokowanie. To powszechna forma ataku na firmy, instytucje i osoby prywatne.

Fałszywe sklepy internetowe proponują pozornie atrakcyjne oferty, ale po dokonaniu płatności, często nie dostarczają zamówionego towaru. To oszustwo związane z zakupami online, które może dotyczyć różnych produktów.

Oszustwa uczuciowe, znane również jako "romans scam" lub "catfishing", polegają na wykorzystywaniu uczuć innych osób w celu wyłudzenia pieniędzy. Osoba podszywająca się za kogoś innego nawiązuje romans lub przyjaźń, a następnie prosi o pieniądze z różnych powodów.

Oszuści często promują fałszywe inwestycje, obiecując duże zyski w krótkim czasie. Ofiary, inwestując swoje środki, często tracą pieniądze, a obiecane zwroty okazują się nieprawdziwe.

Świadomość i ostrożność 

Aby unikać stania się ofiarą oszustw internetowych, ważne jest utrzymanie świadomości i ostrożności podczas korzystania z internetu. Zawsze sprawdzaj wiadomości e-mail i strony internetowe pod kątem wiarygodności, nie udostępniaj poufnych informacji bez upewnienia się co do bezpieczeństwa, a także informuj odpowiednie organy o wszelkich podejrzanych działaniach.

Ochrona przed oszustwami internetowymi wymaga współpracy użytkowników, firm i instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo cybernetyczne.

Seniorze, uważaj 

Seniorzy mogą być bardziej narażeni na oszustwa internetowe z powodu mniejszego doświadczenia z technologią cyfrową, mogą podjąć kilka działań, aby zabezpieczyć się przed tego rodzaju zagrożeniami. 

Powinni być świadomi potencjalnych zagrożeń internetowych. Warto uczestniczyć w warsztatach, spotkaniach edukacyjnych lub korzystać z dostępnych online materiałów, aby lepiej zrozumieć ryzyko i nauczyć się rozpoznawać oszustwa.

Powinni także być szczególnie ostrożni przy otwieraniu e-maili od nieznanych nadawców. Nigdy nie powinni otwierać załączników ani klikać na linki w e-mailach, które wydają się podejrzane. Warto również sprawdzić adres e-mail nadawcy, aby upewnić się, że jest on autentyczny.

Ważne jest, aby seniorzy mieli świadomość ustawień prywatności swoich kont internetowych. Powinni ograniczyć dostęp do swoich informacji osobistych i zawsze sprawdzać, kto ma dostęp do ich danych.

Należy korzystać z silnych haseł i regularnie je zmieniać. Hasła powinny zawierać kombinację dużych i małych liter, cyfr oraz znaków specjalnych. Warto również korzystać z różnych haseł dla różnych kont.

Regularne aktualizacje systemu operacyjnego i oprogramowania antywirusowego mogą zwiększyć bezpieczeństwo komputera. Seniorzy powinni mieć włączone automatyczne aktualizacje lub regularnie sprawdzać dostępność nowych wersji.

Seniorzy powinni być otwarci na rozmowy z rodziną lub przyjaciółmi na temat potencjalnych zagrożeń internetowych. Współpraca z bliskimi może pomóc w rozpoznawaniu sytuacji, w których mogą się znaleźć w ryzykownych sytuacjach.

Powinni nauczyć się rozpoznawać próby phishingu. Nigdy nie należy udostępniać poufnych informacji, takich jak numery kart kredytowych czy hasła, na stronach internetowych o niepewnej reputacji.

Aby uniknąć padnięcia ofiarą takiego rodzaju oszustw, warto:

  • Stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych: To znaczy, że oprócz hasła korzystasz z dodatkowego zabezpieczenia, takiego jak kod SMS, aby zalogować się na swoje konto. Dzięki temu znacznie utrudnisz dostęp niepowołanym osobom.
  • Potwierdzać tożsamość "znajomych" online: Jeśli otrzymasz prośbę o pomoc finansową od znajomego przez komunikator internetowy, najlepiej jest zadzwonić do tej osoby lub skontaktować się w inny sposób, aby potwierdzić, czy prośba jest autentyczna. Kilka sekund poświęcone na tę weryfikację może uchronić cię przed oszustwem.
  • Sprawdzać dane transakcji przed zatwierdzeniem: Zanim zatwierdzisz jakąkolwiek transakcję w aplikacji bankowej, dokładnie sprawdź wszystkie szczegóły. Upewnij się, że transakcja jest zrozumiała i zgodna z twoimi zamiarami. Przestępca nie będzie mógł skorzystać z kodu BLIK, jeśli nie zatwierdzisz transakcji.
  • Chronić swój telefon i PIN do aplikacji bankowej: Ważne jest, aby zabezpieczyć swój telefon hasłem lub PIN-em, a także chronić hasło do aplikacji bankowej. To ogranicza ryzyko dostępu nieautoryzowanych osób do twoich finansów, nawet jeśli twój telefon zostanie skradziony lub zagubiony.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Zarejestruj się w serwisie, aby korzystać z rozszerzonych możliwości portalu m.in. czytać ekskluzywne materiały PREMIUM dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników i prowadzić dyskusję na portalowym forum i aby Twoje komentarze były wyróżnione.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama