Podczas styczniowej sesji Rady Miasta w Kolbuszowej, radny Stanisław Dworak dopytywał o nowe wiadomości na temat przebiegu obwodnicy Kolbuszowej.
Przypomnijmy, że spośród dziewięciu zostało cztery warianty nowej drogi - nr 2, 3 i 4 (po wschodniej stronie miasta) oraz wariant nr 9 omijający Kolbuszową od strony zachodniej. Te korytarze zostały wybrane do dalszych konsultacji i z nich ma zostać wybrany ten ostatni, który zostanie zrealizowany w systemie „projektuj i buduj” w latach 2026-2028.
Celem budowy obwodnicy Kolbuszowej jest więc przede wszystkim wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg.
Bez wyburzeń
Zdaniem Jana Zuby, burmistrza Kolbuszowej wariant wschodni, który nie obejmuje Widełki, jest najkorzystniejszy, bo nie wymaga wyburzeń żadnych budynków. Zaczyna się on w Kupnie przebiega górą między Werynią, a Kłapówką (Wójków Górny) obok strefy przemysłowej. Omija rondo na obwodnicy Kolbuszowej w Zarębkach (Kolbuszowa Dolna). Przecina drogę wojewódzką w kierunku skrzyżowania Werynia Kolonia i dalej biegnie z dala od zabudowań i włącznie do drogi krajowej planowane jest na obszarze gminy Cmolas, tuż za mostem kolejowym na rzecze Przyrwa.
- To jest na razie studium korytarzowe, jaki będzie ostateczny przebieg jeszcze nie ma decyzji, bo jest to jeden z czterech wariantów. Są trzy warianty po stronie wschodniej, które częściowo nakładają się na siebie
- wyjaśniał włodarz. Jeden z pozostałych wariantów biegnie po stronie zachodniej, który zdaniem władz Kolbuszowej, nie rozwiązuje żadnych problemów.
Mniej samochodów w mieście
- Wariant po stronie zachodniej byłby wariantem optymalnym, gdyby zaczynał się przed Widełką i wpinał przed Cmolasem, mając długość 26 km. Zupełnie nowy przebieg praktycznie z dala od zabudowań niemal na granicy między gminą Kolbuszowa a gminą Niwiska, który na chwilę obecną nie jest brany pod uwagę - mówił Jan Zuba. Burmistrz Kolbuszowej poinformował radnych o spotkaniu z marszałkiem w sprawie obwodnicy Kolbuszowej.- Miało ono na celu odpowiedź na pytanie w jaki sposób rozwiązać problem wyprowadzenie ruchu z Rzeszowa z pominięciem dotychczasowego przebiegu drogi krajowej i z ominięciem miejscowości Widełka. Było to spotkanie z udziałem przedstawicieli generalnej dyrekcji. Miało to spotkanie charakter jedynie konsultacyjny - podkreślał włodarz.
Tak głosowali mieszkańcy
W listopadzie 2022 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała lipcowe spotkanie z mieszkańcami powiatu kolbuszowskiego.
Zebrane dane pokazały, że biorąc pod uwagę kryterium społeczne do wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, nie powinny być brane pod uwagę warianty 9 i 2. Według zebranych opinii mieszkańców na wariant realizacyjny wyłonił się przebieg obwodnicy według wariantu 4.
Firma z Rzeszowa podsumowała spotkanie, następującymi wnioskami:
- Najmniej akceptowalnym społecznie jest wariant nr 2 z uwagi na konieczne w jego przebiegu znaczenie (największe ze wszystkich wariantów) wyburzenie budynków mieszkalnych i gospodarczych w Widełce. Wariant ten zdecydowanie został oprotestowany przez mieszkańców tej miejscowości.
- Mniej słów krytyki w porównaniu ze spotkaniem przeprowadzonym w ramach pierwszej akcji informacyjnej w lipcu 2021 roku, uzyskał wariant 9, zaś więcej wariant 4.
- Przebieg dyskusji zdecydowanie był ukierunkowany na krytykę poszczególnych wariantów drogi i bezwzględną obronę własnych interesów. W kilku przypadkach prowadzona była konstruktywna dyskusja wskazująca możliwość korekty proponowanych przebiegów, które to korekty spowodowałyby akceptację społeczną dla któregoś wariantu bądź wariantów. W przeważającej większości przypadków przeciwnicy wariantu zachodniego (9) wskazali jako preferowane warianty wschodnie (2,3 oraz 4) i odwrotnie.
- W ramach ostatniej akcji informacyjnej wpłynęło łącznie 423 formularze indywidualne oraz 5 protestów od organizacji społecznych, firm i stowarzyszeń. Swoje uwagi zgłosiły również gminy Kolbuszowa i Cmolas.
- Ankieta pokazała, że na drugi wariat otrzymał 77 wniosków za, 143 pokazały sprzeciw. Na trzeci wariant wpłynęło 142 wnioski na tak, 186 na nie. Przy czwartym wariancie 111 ankiet było na tak, 69 na nie. Wariant numer dziewięć zebrał 124 głosy na tak i 268 na nie.
- Wynika z tego, że najmniej preferowanym wariantem jest opcja przebiegu dużej obwodnicy Kolbuszowej numer 9. W dalszej kolejności są warianty 2,3 oraz 4.
- Najbardziej preferowany wariant to opcja trzy, tuż za nim wariant numer 9, następnie 4 i 2. Wariant numer 4 jako jedyny uzyskał większą liczbę głosów za niż przeciw. W przypadku wariantu dziewiątego oraz 2 grupa przeciwników jest przeszło dwukrotnie większa od zwolenników przebiegu obwodnicy w tych wariantach.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.