Pod koniec września ubiegłego roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wyjaśniające, dotyczące nieoznaczania przez influencerów materiałów promujących produkty lub usługi jako reklamy. Mogło to wprowadzać konsumentów w błąd. W czasie postępowania wyjaśniającego do wielu osób – zarówno samych twórców, jak i agencji reklamowych - prezes urzędu wysłał pisma. Poprosił w nich o udzielenie informacji, np. o zawartych umowach, zasadach współpracy i oznaczania publikowanych treści. Jak się okazuje, część adresatów nie odebrała korespondencji lub nie odpowiedziała na zadane pytania, nie przesłała również wymaganych dokumentów.
Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, mówi, że zachowanie to zostało odebrane jako "brak współpracy z prezesem urzędu w toku prowadzonego postępowania".
- Prowadzimy jednocześnie kilka działań związanych z rynkiem infuencer marketingu. W ramach postępowań wyjaśniających zbadaliśmy profile najpopularniejszych influencerów oraz ich kontrakty, sprawdzając warunki współpracy i ustalenia z reklamodawcami - markami i agencjami marketingowymi. Sprawdziliśmy m.in., z czego konkretnie wynikają zaniedbania w oznaczaniu postów sponsorowanych - kiedy winę ponosi twórca, a kiedy ukrycia charakteru reklamy wymaga sam zleceniodawca. Niezbędne było więc pozyskanie odpowiedzi twórców na konkretne pytania lub przesłanie nam odpowiednich dokumentów
- wyjaśnia Tomasz Chróstny. Mimo że - jak podkreśla - liczył na dobrą wolę twórców internetowych, od części z nich nie otrzymał odpowiedzi. Stąd decyzja o nałożeniu na nich kary finansowej.
Brak współpracy w toku postępowania to poważne naruszenie, może bowiem utrudniać udowodnienie stosowania niedozwolonej praktyki, a także wydłuża znacząco możliwość ustalenia stanu faktycznego.
Nieudzielenie odpowiedzi urzędowi to naruszenie przepisów i może skończyć się nałożeniem kary finansowej nawet do 50 mln euro.
Kary, w wysokości od 4 do 50 tysięcy złotych, otrzymali: Kruszwil Marek Kruszel, MD Marcin Dubiel, Maffashion Julia Kuczyńska, Marley Marlena Sojka. Decyzje nie są prawomocne, influencerom przysługuje odwołanie do sądu.
Zajrzyj do naszej galerii i poznaj wysokość, nałożonej na influencerów kary
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.