Specjalny pociąg do potokowej wymiany sieci pracuje na elektryfikowanej linii Ocice – Rzeszów. - Między Ocicami a Kolbuszową wykonawca rozwiesił już sieć trakcyjną na 400 słupach, tj. na 25 km linii - informuje Dorota Szalacha, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Prace poprzedziła budowa fundamentów i montaż stalowych słupów. Do końca roku planowane jest zamocowanie sieci na 1300 słupach trakcyjnych, to 67 km linii - dodaje przedstawicielka PKP.
Elektryfikacja linii łączy się z zapewnieniem zasilania. Gotowe są już trzy z pięciu podstacji trakcyjnych w Chmielowie, Nowej Dębie i Cmolasie. - Wykonawca przygotowuje budowę pozostałych obiektów w Rzeszowie i Widełce - nadmienia rzecznik.
Po elektryfikacji jednotorowa linia Ocice – Rzeszów zapewni sprawniejsze podróże i przewóz ładunków pociągami elektrycznymi.
- Elektryfikacja podniesie standard podróżowania na Podkarpaciu. Zwiększy się atrakcyjność podróży dalekobieżnych między Rzeszowem a Warszawą przez Sandomierz – Skarżysko – Kamienną i Radom oraz przez Tarnobrzeg – Stalową Wolę i Lublin, gdyż wyeliminowana zostanie konieczność zmiany lokomotyw elektrycznych na spalinowe - wylicza korzyści Dorota Szalacha.
Realizowana za 67 mln zł inwestycja ma również zapewnić lepsze połączenia między Rzeszowem a Portem Lotniczym Rzeszów – Jasionka, co wpisuje się w plany budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej.
- Po zakończeniu inwestycji w połowie 2021 r. będą uzyskiwane certyfikaty i zezwolenia na eksploatację linii pociągami elektrycznymi. Elektryfikacja otworzy możliwość wykorzystania nowoczesnych pociągów, będą cichsze przejazdy oraz ograniczenie emisji spalin - podkreśla rzecznik.
Wykonawcą prac jest PKP Energetyka S.A.