reklama

S19: Największy tunel na Podkarpaciu rośnie w oczach!

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: GDDKiA

S19: Największy tunel na Podkarpaciu rośnie w oczach! - Zdjęcie główne

Ponad 22 tysiące segmentów gotowych! Największy tunel na Podkarpaciu nabiera kształtów | foto GDDKiA

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

PODKARPACIEZakończył się proces produkcji prefabrykatów, które posłużą do budowy najdłuższego tunelu drogowego na Podkarpaciu – odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Jak poinformowała rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA, Joanna Rarus, w zakładzie wytworzono łącznie 22,7 tys. segmentów obudowy.
reklama

Ponad 2 tys. pierścieni z betonu

Każdy pierścień, z którego powstanie konstrukcja tunelu, składa się z 10 segmentów, co daje łącznie ponad 2,2 tys. pierścieni obudowy. Do ich produkcji zużyto około 118 tys. m³ betonu. Część elementów przygotowano jako zapas na potrzeby dalszych prac.

Proces trwał od marca 2023 roku. – Dziennie powstawało pięć kompletnych pierścieni, a każdy z nich waży 132 tony – wyjaśniła Joanna Rarus. W pracach brało udział 18 osób obsługujących linię produkcyjną oraz około 40 pracowników zajmujących się wykonywaniem koszy zbrojeniowych.

reklama

Szybki cykl produkcji dzięki komorze naparzania

Czas powstania pojedynczego segmentu wynosił średnio 8–9 godzin. Umożliwiło to zastosowanie specjalnej komory naparzania, w której prefabrykaty spędzały 6–8 godzin. Dzięki temu proces dojrzewania betonu znacząco się skrócił, a produkcja mogła odbywać się w trybie ciągłym.

Hala produkcyjna w Lutoryżu

Cała produkcja prowadzona była w hali w Lutoryżu, na terenie planowanego Miejsca Obsługi Podróżnych. Obiekt o powierzchni ponad 50 tys. m² wyposażono w nowoczesne zaplecze technologiczne – linię produkcyjną, cztery suwnice oraz węzeł betoniarski.

Tunel drążony maszyną TBM

Powstający tunel będzie miał 2255 metrów długości. Zaprojektowano w nim dwie nawy, w każdej po dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny. Obie części zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz jednym przejazdem awaryjnym.

reklama

Do drążenia wykorzystuje się maszynę TBM wyposażoną w tarczę o średnicy 15,2 m. Urządzenie jednocześnie wykonuje wyrobisko i montuje segmenty obudowy. Do tej pory udało się wydrążyć już ponad 1,6 km tunelu.

Infrastruktura na całym odcinku S19

Odcinek między Rzeszowem Południem a Babicą obejmuje nie tylko budowę tunelu. W ramach inwestycji powstaną także:

  • sześć estakad,
  • dwa wiadukty nad drogą,
  • przejazd nad linią kolejową,
  • trzy przejścia dla zwierząt,
  • dwa Miejsca Obsługi Podróżnych,
  • lądowiska dla śmigłowców LPR.

W regionie powstanie również pierwsze Centrum Zarządzania Tunelem, odpowiedzialne za nadzór nad ruchem i bezpieczeństwem.

reklama

Wartość kontraktu i terminy realizacji

Inwestycja realizowana jest w formule „Projektuj i buduj” przez konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł. Oddanie odcinka do użytku planowane jest na 2028 rok.

Via Carpatia – kluczowy szlak komunikacyjny

Droga ekspresowa S19 jest częścią korytarza transportowego Via Carpatia, który połączy Europę Północną z Południową. W Polsce trasa będzie liczyć około 700 km, a tunel w Babicy stanie się jednym z najbardziej wymagających i prestiżowych elementów całego projektu.

reklama

reklama
reklama
Artykuł pochodzi z portalu korsosanockie.pl. Kliknij tutaj, aby tam przejść.
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo