reklama

Zwolnienia grupowe w powiecie kolbuszowskim [ROZMOWA]

Opublikowano:
Autor:

Zwolnienia grupowe w powiecie kolbuszowskim [ROZMOWA] - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WIADOMOŚCIPandemia koronawirusa daje się we znaki zarówno przedsiębiorcom, jak i bezrobotnych szukającym pracy. Sprawdzamy sytuację w naszym powiecie i rozmawiamy z Martą Rainer, dyrektor kolbuszowskiego pośredniaka, o aktualnej sytuacji.

W ubiegłych miesiącach można było ubiegać się o mikropożyczki. Czy przedsiębiorcy z naszego powiatu nadal mogą się o nie starać w Powiatowym Urzędzie Pracy w Kolbuszowej?

- Tak, mikroprzedsiębiorcy, jak również organizacje pozarządowe nadal mogą starać się o pożyczkę na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej lub statutowej. Ponadto przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe, kościelne osoby prawne nadal mogą ubiegać się dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne. Przedsiębiorcy będący osobą fizyczną, niezatrudniający pracowników mogą wnioskować o dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.

 


Według aktualnie obowiązujących przepisów w zakresie pomocy realizowanej na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw wymieniona pomoc może być przyznawana do 31 grudnia 2020 r. Nadmienię jednak, że obecnie trwają prace legislacyjne nad zmianą przepisów w zakresie przedłużenia udzielania pomocy do dnia 30 czerwca 2021 r.

Dodatkowo w projekcie zmian wprowadzony został nowy instrument – dotacja do 5 tys. zł dla mikro i małych przedsiębiorstw, które prowadzą działalność gospodarczą objętą obostrzeniami dotyczącymi Covid-19, a oznaczoną według wymienionych w tej ustawie kodów PKD.


Czy udzielanie pożyczek odbywa się na takich samych zasadach jak wcześniej?

- Tak, udzielenie pomocy odbywa się na dotychczasowych zasadach. Wszelkie niezbędne dokumenty oraz zasady można znaleźć na stronie internetowej Powiatowego Urzędu Pracy w Kolbuszowej kolbuszowa.praca.gov.pl/Tarcza antykryzysowa.

 

Ilu przedsiębiorców z powiatu kolbuszowskiego otrzymało takie pożyczki od PUP w Kolbuszowej od początku pandemii (od marca 2020 roku do 10 listopada 2020 roku) oraz jaka jest ich łączna kwota?

- Od początku udzielania pomocy w ramach ustawy Covid-19, tj. od 1 kwietnia 2020 r. do 10 listopada 2020 r. z niskooprocentowanej pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej lub statutowej skorzystało 2051 mikroprzedsiębiorców na łączną kwotę 10 254 000,00 zł oraz 54 organizacje pozarządowe na łączną kwotę 175 768,93 zł.

Nadmienię, że z dofinansowania części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej skorzystało 557 przedsiębiorców na łączną kwotę 3 307 720,00 zł, natomiast z dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne skorzystało: 261 przedsiębiorców na łączną kwotę 5 825 723,83 zł, trzy organizacje pozarządowe na łączną kwotę 268 508,31 zł, dwie kościelne osoby prawne na łączną kwotę 23 604,36 zł.

 

Czy zauważyła pani wzrost bezrobocia w naszym powiecie od początku pandemii? Czy raczej utrzymuje się on na stałym poziomie?

- Największy wzrost bezrobocia nasz urząd odnotował w okresie od kwietnia do lipca bieżącego roku.

Na koniec marca 2020 r. liczba bezrobotnych kształtowała się na poziomie 1890 osób, natomiast w kwietniu liczba bezrobotnych wzrosła do 2015 osób. W maju i czerwcu 2020 roku w ewidencji osób bezrobotnych zarejestrowanych było odpowiednio 2114 i 2116 osób. W lipcu liczba bezrobotnych wzrosła do 2129 osób.

Spadek stopy bezrobocia i liczby osób bezrobotnych obserwujemy od sierpnia. Na koniec tego miesiąca w ewidencji osób bezrobotnych zarejestrowanych było 2078 osób. We wrześniu liczba bezrobotnych zmniejszyła się do 1977 osób, natomiast w październiku nastąpił kolejny spadek i liczba bezrobotnych na koniec tego miesiąca wyniosła 1964 osoby.

 

Co z nowymi ofertami pracy? Czy zauważyliście państwo, że od początku pandemii jest mniej ofert pracy dla bezrobotnych? Czy ciężko aktualnie takim osobom znaleźć nową pracę z uwagi na sytuację epidemiologiczną?

- Powiatowy Urząd Pracy w Kolbuszowej w okresie od marca do października tego roku przyjął do realizacji 843 wolne miejsca pracy i miejsca aktywizacji zawodowej. W analogicznym okresie roku ubiegłego zgłoszonych zostało 1159 miejsc pracy i miejsc aktywizacji zawodowej. Liczba ofert pracy spadła o 28 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Największy spadek zanotowaliśmy w kwietniu (19 ofert), kiedy liczba ofert pracy zmniejszyła się o 150 w stosunku do kwietnia 2019 r. (169 ofert). W kolejnych miesiącach, tj. w maju i czerwcu, można było zaobserwować wzrost liczby zgłaszanych ofert pracy, jednak było ich o 39 proc. mniej w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego. Najmniejsze różnice w liczbie napływających ofert pracy, porównując 2020 rok i 2019 rok, wystąpiły w lipcu, sierpniu i wrześniu. W październiku zmniejszyła się liczba przyjętych ofert pracy o 35 w stosunku do października 2019 r.

Popyt na pracę w czasie pandemii również wyraźnie zmalał. Największy spadek zgłoszeń podjęcia pracy zanotowaliśmy w kwietniu i maju bieżącego roku, tj. o 64 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. W okresie od czerwca do września nastąpił wzrost o 12 proc. liczby osób bezrobotnych podejmujących pracę w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Natomiast w październiku zostało zgłoszonych 169 podjęć pracy, tj. o 19 mniej niż w październiku roku ubiegłego.

 

Czy jakakolwiek firma/przedsiębiorstwo zgłosiło do urzędu pracy zwolnienia grupowe pracowników?

- 22 września do PUP w Kolbuszowej wpłynęło jedno zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia zwolnień grupowych. Przedsiębiorca prowadzący działalność produkcyjną dla przemysłu lotniczego zgłosił zamiar zwolnienia 30 pracowników. 30 września pracodawca poinformował, że wręczył wypowiedzenia 20 pracownikom.

 

Jak aktualnie wygląda w PUP obsługa interesantów (bezrobotnych oraz przedsiębiorców?

- Od 3 listopada, w związku z ryzykiem związanym z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, mając na uwadze bezpieczeństwo zdrowotne klientów Powiatowego Urzędu Pracy oraz pracowników ich obsługujących, zawieszona została bezpośrednia obsługa klientów.

Osobista wizyta w urzędzie możliwa jest tylko po wcześniejszym umówieniu się z pracownikiem PUP Kolbuszowa. Wizyty w urzędzie realizowane są z zachowaniem obowiązujących zasad sanitarnych – obowiązkowe są maseczki, dezynfekcja rąk oraz zachowanie odpowiedniej odległości.

Osoby ubiegające się o przyznanie statusu bezrobotnego lub poszukującego pracy mogą zarejestrować się, składając wniosek w postaci elektronicznej, korzystając z systemu praca.gov.pl. Osoby, które nie mają możliwości rejestracji elektronicznej, mają możliwość rejestracji w urzędzie po wcześniejszym telefonicznym ustaleniu terminu i godziny rejestracji.

W przypadku zgłoszenia zmian w statusie osoby bezrobotnej np. podjęcia pracy, można przesłać pismo o wyrejestrowanie lub wypełnić druk, który jest dostępny przy wejściu do urzędu i zostawić w skrzynce podawczej. Wnioski o wydanie zaświadczeń o okresie pozostawania w ewidencji osób bezrobotnych są przyjmowane, a zaświadczenia wystawiane na bieżąco, jak również zgłoszenia do ubezpieczeń zdrowotnych. Zasiłki, stypendia i dodatki aktywizacyjne są wypłacane terminowo.

Kontakty z osobami bezrobotnymi wynikające z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy są realizowane przez doradców klienta w formie telefonicznej. Osoby bezrobotne, dla których urząd w Kolbuszowej posiada odpowiednią ofertę pracy lub inną formę pomocy, informowane są telefonicznie lub listownie o terminie osobistej wizyty w Powiatowym Urzędzie Pracy w Kolbuszowej celem jej przedstawienia.

Bezrobotni oraz przedsiębiorcy chcący złożyć wniosek w ramach aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu lub dokumenty związane z realizacją zawartych już umów mogą złożyć je w skrzynce podawczej znajdującej się przy wejściu do urzędu lub przesłać pocztą tradycyjną. Podpisywanie umów odbywa się w urzędzie po wcześniejszym telefonicznym uzgodnieniu z pracownikiem konkretnej daty i godziny spotkania.

Wstrzymane zostały wszelkie kontrole i wizyty monitorujące realizację warunków zawartych umów w ramach aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu. Pozostałe sprawy urzędowe załatwiane są poprzez kontakt telefoniczny, e-mail, portal: www.praca.gov.pl, korespondencję w formie papierowej poprzez pocztę tradycyjną lub poprzez pozostawienie w punkcie podawczym przy wejściu do urzędu.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Zarejestruj się w serwisie, aby korzystać z rozszerzonych możliwości portalu m.in. czytać ekskluzywne materiały PREMIUM dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników i prowadzić dyskusję na portalowym forum i aby Twoje komentarze były wyróżnione.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE