reklama

Urząd Skarbowy w Kolbuszowej podpowiada: Rozlicz spadek w terminie. Jak to zrobić?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Archiwum Korso

Urząd Skarbowy w Kolbuszowej podpowiada: Rozlicz spadek w terminie. Jak to zrobić? - Zdjęcie główne

Rozliczenie spadku w Urzędzie Skarbowym to ważny krok. | foto Archiwum Korso

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WIADOMOŚCIOtrzymanie spadku wiąże się nie tylko z emocjami, ale także z obowiązkami podatkowymi. Rozliczenie spadku w Urzędzie Skarbowym to ważny krok, który może mieć poważne konsekwencje finansowe, jeśli zostanie zaniedbany. Co trzeba zrobić i w jakim terminie? Przypominamy.
reklama

Po śmierci danej osoby należy sporządzić dokument, który potwierdzi nasze prawo do majątku po zmarłym/zmarłej. Dokument taki można uzyskać w kancelarii notarialnej (akt poświadczenia dziedziczenia) lub w sądzie (postanowienie sądu o nabyciu spadku). Zostaną w nim wskazane osoby, które dziedziczą po zmarłym/zmarłej oraz przysługujące im udziały w spadku.

 

Po uzyskaniu takiego dokumentu kolejnym krokiem jest udanie się do Urzędu Skarbowego. Każda osoba, która została wymieniona w akcie poświadczenia dziedziczenia lub postanowieniu sądu powinna zgłosić fakt nabycia spadku do właściwego Urzędu Skarbowego. Niezależnie od tego, czy jest to rodzina najbliższa, czy dalsza, a nawet osoba niespokrewniona - obowiązek ten dotyczy wszystkich spadkobierców.

reklama

W Urzędzie Skarbowym zgłoszeniu podlega nabycie spadku lub zapisów majątku znajdującego się na terenie Polski.

Nie zawsze jednak trzeba zapłacić podatek. Jeżeli dziedziczysz majątek po osobie, która zmarła po 1 stycznia 2007 roku i śmierć dotyczy np. żony, męża, córki, syna, wnuka, matki, ojca, babci, dziadka, pasierbicy, pasierba, siostry, brata, macochy lub ojczyma – możesz skorzystać ze zwolnienia z podatku.

Warunkiem jest złożenie deklaracji na formularzu SD-Z2 do Urzędu Skarbowego w terminie 6 miesięcy od momentu uprawomocnienia się postanowienia sądu lub zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia. W formularzu należy wykazać cały majątek, który osoba zmarła posiadała na dzień śmierci. Jest to wtedy tylko zgłoszenie nabycia spadku – niezależnie od wykazanej wartości majątku nie płaci się żadnego podatku. Jednak przekroczenie tego terminu może skutkować obowiązkiem zapłaty podatku, bez względu na najbliższe więzy krwi.

reklama

Podatek od spadków zależy m. in. od wartości majątku oraz od stopnia pokrewieństwa między spadkodawcą, a spadkobiercą. Ustawa przewiduje trzy grupy podatkowe – każda ma inną kwotę wolną, czyli wartość, do której nie trzeba płacić podatku:

  • I grupa - 36 120 zł - małżonek, wstępni (rodzice, dziadkowie, pradziadkowie), zstępni (dzieci, wnuki, prawnuki), pasierb, ojczym, macocha, rodzeństwo, teściowie, zięć, synowa;
  • II grupa - 27 090 zł - zstępni rodzeństwa (np. dzieci siostry, wnuki brata), rodzeństwo rodziców (np. ciotki, wujowie), zstępni i małżonkowie pasierbów, małżonkowie rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonkowie rodzeństwa małżonków, małżonkowie innych zstępnych (np. mąż wnuczki);
  • III grupa - 5733 zł - dalsza rodzina, osoby niespokrewnione.
 

reklama

Ważne: Do kwoty wolnej od podatku bierze się pod uwagę wartość majątku nabytego od osoby zmarłej ostatnio oraz w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło nabycie spadku lub zapisu.

W zależności od pokrewieństwa i sytuacji, wypełnia się jeden z dwóch formularzy:

  • SD-Z2 (dla najbliższej rodziny, która chce skorzystać ze zwolnienia) lub
  • SD-3 (dla pozostałych spadkobierców).
 

Wraz z formularzem warto przygotować: dokumenty potwierdzające nabycie spadku (postanowienie sądu lub akt poświadczenia dziedziczenia) oraz dokumenty potwierdzające składniki majątku zmarłego (np. wypisy z rejestru gruntów na osobę zmarłą, potwierdzenie stanu konta bankowego, dowody rejestracyjne pojazdów itp.).

reklama

Najłatwiej, bo bez wychodzenia z domu, 24h/7 formularze można złożyć online za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego (do logowania potrzebny profil zaufany, bankowość internetowa lub m-Obywatel). Do składanego formularza można dołączyć załączniki w postaci plików pdf, jpeg, tiff. Deklarację składa się bez konieczności posiadania podpisu elektronicznego. Złożony formularz zostanie zapisany na koncie e-US i będzie widoczny w historii złożonych deklaracji.

Formularz można złożyć również papierowo lub za pośrednictwem operatora pocztowego.

Po rozliczeniu spadku w Urzędzie Skarbowym można od razu lub w późniejszym czasie złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia. Jest ono potrzebne w kancelarii notarialnej, jeżeli chcesz odziedziczony majątek sprzedać lub darować innej osobie. Wniosek możesz złożyć elektronicznie przez serwis e-Urząd Skarbowy (wniosek bezpłatny) lub papierowo w urzędzie (obowiązuje opłata skarbowa 17 zł).

Jeżeli masz pytania:

  • wejdź na stronę podatki.gov.pl;
  • zadzwoń na Infolinię Krajowej Administracji Skarbowej (22 330 03 30 – z telefonów komórkowych, 801 055 055 - z telefonów stacjonarnych, +48 22 330 03 30 - z telefonów z zagranicy);
  • zapytaj w urzędzie skarbowym.
 

Sprawdź również funkcjonalności dostępne w „e-Urzędzie Skarbowym”.

Justyna Bąk - Urząd Skarbowy w Kolbuszowej

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo