Pod koniec listopada w Nowej Suchej (powiat sochaczewski) doszło do dramatycznego wypadku na przejeździe kolejowym. Kierowca samochodu ciężarowego zlekceważył sygnalizację i opadające rogatki, wjeżdżając na tory i porzucając pojazd.
Chwilę później doszło do zderzenia z pociągiem Intercity relacji Bydgoszcz Główna–Lublin Główny. W wyniku zdarzenia rannych zostało siedem osób, a straty oszacowano na ponad 12 milionów złotych.
Nagranie z wypadku, opublikowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe, obiegło media, ukazując, jak lekkomyślność kierowcy mogła doprowadzić do jeszcze większej tragedii. Zobaczcie sami:
Problem na przejazdach kolejowych
Takie sytuacje, niestety, nie są odosobnione. Każdego roku dochodzi do licznych incydentów na przejazdach kolejowych, często z tragicznymi skutkami. Wiele z nich wynika z braku wiedzy kierowców na temat prawidłowego postępowania w przypadku utknięcia na torach. Eksperci alarmują, że edukacja w tym zakresie jest niewystarczająca, a obecne przepisy nie są wystarczająco jasne.Nowy projekt znaku drogowego, opracowany na podstawie dokumentu Europejskiej Komisji Gospodarczej (UNECE), ma na celu zmianę tej sytuacji. Znak G-25, o nazwie „Wyłam szlaban”, ma informować kierowców, że w razie utknięcia na przejeździe kolejowym mogą wyłamać rogatki, aby opuścić torowisko.
Jak ma wyglądać nowy znak?
Znak G-25, zgodnie z projektem, powinien mieć zielone tło, biały symbol zderzenia i zielony symbol pojazdu. Towarzyszyć mu będzie dodatkowy panel z napisem: „W razie utknięcia wyłam szlaban”. Znajdzie się po wewnętrznej stronie drugiej bramy w kierunku ruchu, aby był widoczny dla kierowców w sytuacjach awaryjnych.Tak ma wyglądać nowy znak. Fot. Internet.
Edukacja kluczem do bezpieczeństwa?
Wprowadzenie nowego znaku to jedno, ale eksperci podkreślają, że kluczowa jest również edukacja kierowców. Podczas kursów na prawo jazdy powinno się poświęcać więcej czasu na omówienie zasad bezpiecznego zachowania na przejazdach kolejowych, w tym sytuacji awaryjnych.Szlabany na przejazdach są projektowane tak, aby można było je wyłamać w sytuacji zagrożenia. Problem w tym, że wielu kierowców o tym nie wie – wskazują specjaliści od bezpieczeństwa drogowego.
Nowe przepisy na horyzoncie
Wprowadzenie znaku G-25 do wykazu znaków i sygnałów drogowych może być pierwszym krokiem ku poprawie bezpieczeństwa na torach. PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają również kampanie informacyjne, które mają na celu podniesienie świadomości kierowców.Nie ma wątpliwości, że dzięki nowym regulacjom i zwiększeniu edukacji można uniknąć kolejnych tragedii. Jednak świadomość zagrożenia i odpowiedzialność leży w rękach każdego kierowcy. Wprowadzenie znaku „Wyłam szlaban” to ważny krok w stronę bezpieczeństwa, ale sukces zależy od tego, czy kierowcy będą potrafili z tej wiedzy skorzystać w momencie zagrożenia.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.