Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna jako wzór i impuls do dalszych działań
Tematem przewodnim spotkania była sytuacja i perspektywy rozwoju komunikacji kolejowej w regionie, wzorując się na Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA).Jak wskazywał wicemarszałek województwa podkarpackiego Piotr Pilch, PKA okazała się być efektywnym narzędziem poprawy dostępności komunikacyjnej oraz wsparcia zrównoważonego transportu. Zwrócił uwagę na wymierne korzyści, takie jak ograniczenie emisji spalin czy zmniejszenie zatłoczenia dróg w miastach.
Fot. Starostwo Kolbuszowa (3).
Pilch podkreślił, że miasta takie jak Kolbuszowa, Tarnobrzeg, Mielec, Stalowa Wola czy Nowa Dęba powinny kontynuować i rozszerzać inwestycje kolejowe, które przynoszą pozytywne efekty społeczne i gospodarcze.
- Musimy szukać konkretnych, dobrze przemyślanych rozwiązań. Tylko współpraca i wspólna wizja pozwolą nam realnie wpłynąć na poprawę dostępności komunikacyjnej naszego regionu
- podkreślił wicemarszałek.
Zbigniew Chmielowiec: Kolej jest obecnie bardzo pożądanym środkiem transportu
Poseł Zbigniew Chmielowiec zwrócił uwagę na rosnące potrzeby transportowe mieszkańców, szczególnie w zakresie ruchu kolejowego.
- Rozmowy samorządów dotyczące rozwoju połączeń kolejowych w północnej części województwa skierowane są na podjęcie wspólnej realizacji projektu na kształt Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Lokalne JST (Jednostki Samorządu Terytorialnego - przyp. red.) dysponują ankietami, które już dziś wskazują na zwiększone potrzeby transportowe szczególnie w zakresie ruchu kolejowego. Kolej jest obecnie bardzo pożądanym środkiem transportu
- podkreślił parlamentarzysta z Kolbuszowej w rozmowie z Korso i dodał:
- Województwo, jako organizator takiego transportu, wyraziło chęć podjęcia współpracy w tym zakresie. Potrzebna jest również budowa parkingów przy przystankach kolejowych.
Poseł zwrócił również uwagę na zależności między inwestycjami drogowymi i kolejowymi.
- Inwestycje na drogach krajowych kierowane na zadania obwodnicowe generują potrzeby rozwoju pasażerskiego transportu kolejowego w centrach miast, gdyż transport drogowy tranzytowy z tych miast zostanie przekierowany na obrzeża, ale mieszkańcy jako pasażerowie chcą korzystać z dogodnych połączeń kolejowych. Inwestycje drogowe i kolejowe wzajemnie się łączą i uzupełniają
- tłumaczył.
Końcowym akcentem wypowiedzi było podkreślenie konieczności wspólnego opracowania koncepcji projektowej.
- Aby zadbać o potrzeby mieszkańców, konieczne jest wspólne opracowanie wstępnej koncepcji projektowej, która określi tzw. warunki brzegowe przyszłej inwestycji w rozwój pasażerskiego transportu kolejowego
- podsumował Chmielowiec.
Celem spotkania było omówienie bieżących potrzeb komunikacyjnych, potencjalnych inwestycji kolejowych oraz możliwości współpracy samorządów, instytucji i partnerów. Władze lokalne i regionalne zadeklarowały gotowość do dalszych rozmów i działań zmierzających do poprawy dostępności transportowej północnej części województwa.
Komentarze (0)