W interpelacji radny napisał, że „jedynym czynnikiem wyboru najkorzystniejszej oferty jest najniższa stawka za godzinę odśnieżania oraz usuwania śliskości”. Zwrócił także uwagę, że „nie doprecyzowano podziału dróg, lokalizacji traktów oraz początku i końca dróg, które mają być odśnieżane (brak jest jakiejkolwiek mapy)”, a także że „nie wszystkie drogi gminne zostały ujęte w wykazie dróg”.
Radny Michał Szczepanek zwrócił się z prośbą o:
- analizę zapisów zapytania ofertowego w nadchodzącym sezonie pod kątem zgodności z zasadami równego traktowania wykonawców oraz przejrzystości postępowania,
- zmianę składania ofert ze stawki godzinowej na stawkę kilometrową,
- zmianę wyboru najkorzystniejszej oferty na podstawie najniższej stawki kilometrowej oraz czasu reakcji na zlecenie wykonania usługi,
- okazanie informacji, czy zapytanie ofertowe było konsultowane z sołtysami lub radnymi z poszczególnych miejscowości w zakresie podziału rejonów zimowego utrzymania dróg,
- przedstawienie kosztów odśnieżania dróg gminnych i zwalczania śliskości w sezonie 2024/2025 z podziałem na rejony oraz liczbę godzin przepracowanych przez wykonawców,
- wskazanie informacji, na jakiej podstawie urząd weryfikował wykonaną pracę wykonawców oraz przepracowanych godzin,
- przekazanie informacji, jakie działania urząd planuje podjąć w celu zapewnienia sprawnego i ekonomicznego odśnieżania oraz usuwania śliskości w nadchodzącym sezonie zimowym,
- przedstawienie informacji, dlaczego Zakład Usług Komunalnych nie zajmuje się odśnieżaniem dróg gminnych pomimo posiadania odpowiedniego sprzętu oraz przedstawienie kalkulacji kosztów, jakie ZUK ponosiłby, gdyby miał zająć się odśnieżaniem dróg gminnych.
Na interpelację odpowiedziała wójt gminy Cmolas Bernadetta Wolak-Posłuszny. W piśmie czytamy:
„Na podstawie Zarządzenia nr 270/25 Wójta Gminy Cmolas z dnia 7 października 2025 r. został ustalony plan zimowego utrzymania dróg gminnych i wewnętrznych na terenie gminy Cmolas na sezon 2025/2026. Zimowym utrzymaniem dróg objęte będą drogi o łącznej długości 64 km.”
„Wykaz dróg do odśnieżania na terenie gminy Cmolas został ustalony i konsultowany w porozumieniu z sołtysami poszczególnych sołectw z terenu gminy Cmolas (były tu brane pod uwagę odcinki dróg, gdzie występuje duży ruch użytkowników i znajdują się tereny zabudowane).”
„Całość prac związanych z zimowym utrzymaniem dróg gminnych i wewnętrznych w sezonie 2025/2026 została podzielona na 3 zadania. Przy składaniu ofert na odśnieżanie dróg oferty może składać nawet 3 wykonawców, co ma mieć pozytywny wpływ na jakość i terminowość odśnieżania dróg zwłaszcza przy intensywnych opadach śniegu, jak również likwidacji śliskości.”
„Przy ogłaszaniu zapytania ofertowego na odśnieżanie dróg w sezonie 2025/2026 ustalono, że kryterium wyboru wykonawcy będzie najniższa stawka za godzinę, ponieważ jest korzystniejsza dla zleceniodawcy, gdyż płaci się tylko faktycznie przepracowany czas w trudnych warunkach terenowych w porównaniu do stawki za kilometr.”
„Każda przepracowana godzina przy odśnieżaniu dróg w danym sołectwie jest potwierdzana na piśmie przez sołtysa danego sołectwa.”
Wójt przedstawiła również koszty odśnieżania dróg gminnych i usuwania śliskości w sezonie zimowym 2024/2025:
- Sołectwo Cmolas – 20,5 godz. – 5 812,16 zł
- Sołectwo Ostrowy Tuszowskie – 17,0 godz. – 4 819,84 zł
- Sołectwo Trzęsówka – 10,0 godz. – 2 835,20 zł
- Sołectwo Jagodnik – 9,5 godz. – 2 693,44 zł
- Sołectwo Poręby Dymarskie – 9,0 godz. – 2 551,68 zł
- Sołectwo Ostrowy Baranowskie – 8,5 godz. – 2 409,12 zł
- Sołectwo Cmolas-Dąbrówka – 7,0 godz. – 1 984,64 zł
- Sołectwo Toporów – 5,0 godz. – 1 417,60 zł
- Sołectwo Hadykówka – 4,5 godz. – 1 275,84 zł
- Sołectwo Kłodziny – 3,0 godz. – 850,56 zł
W odpowiedzi wójt dodała:
„Odnośnie odśnieżania dróg gminnych Zakład Usług Komunalnych nie dysponuje potencjałem ludzkim i technicznym niezbędnym do realizacji zadań związanych z odśnieżaniem dróg gminnych. Mała liczba chętnych wykonawców do odśnieżania dróg to duże wyzwanie i problem dla każdego samorządu.”
„Zimowe bezpieczeństwo na drogach i chodnikach to nasza wspólna odpowiedzialność. Za utrzymanie przejezdności i bezpieczeństwa odpowiada zarówno Gmina jako zarządca dróg, jak i właściciele posesji przyległych do chodników. Zima stawia przed nami liczne wyzwania, jednak dzięki wzajemnej współpracy i odpowiedzialnemu działaniu możemy ograniczyć ryzyko wypadków oraz zapewnić sprawne i bezpieczne poruszanie się po drogach.”
Czy pogoda w sezonie zimowym 2025/2026 zaskoczy drogowców i rządzących? Odpowiedź na to pytanie otrzymamy już wkrótce.
Komentarze (0)