Reklama

Reklama

Poradnik motoryzacyjny. Olej nie tylko w głowie

Opublikowano: wt, 6 lis 2018 16:30
Autor:

Poradnik motoryzacyjny. Olej nie tylko w głowie - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

WIADOMOŚCI Wymiana oleju to ważny krok w stronę prawidłowego utrzymaniu naszego samochodu. Przepracowany olej powoduje zwiększenie tarcia i nadmierne zużycie współpracujących elementów. Należy też pamiętać o trudnych warunkach eksploatacji oleju.

Reklama

Witam
Właśnie zaczynam przygodę z własnymi czterema kółkami i ciekaw jestem, jakie są podstawowe czynności przy tym, aby prawidłowo eksploatować samochód. O czym muszę pamiętać, żeby auto służyło mi jak najdłużej bez zbędnych kosztów. Bartosz

 

- Jest to jedna z podstawowych czynności w prawidłowym użytkowaniu samochodu - zaznacza mechanik. Konstrukcje silników i olejów nieco się zmieniły, to i tak producenci obstają przy restrykcyjnych warunkach wymiany oleju. 

Jak tłumaczy Łukasz, mniej więcej jest to rok lub 15-30 tys. km, w zależności od marki naszego pojazdu. - Trzeba pamiętać, że idealne warunki pracy oleju to granica 2,5 - 3 tys. pracy obrotowej silnika. Pracę powyżej i poniżej tej granicy można uznać za ciężkie warunki pracy silnika - tłumaczy Łukasz Sajdak, który w branży motoryzacyjnej jest od ponad dziesięciu lat.

Temperament kierowcy 

Sprawa wygląda następująco, ci kierowcy, którzy dużo jeżdżą po mieście, będą z reguły nie dogrzewać oleju. Zaś ci z nich, którzy większość tras pokonują z dużą prędkością,  np. pędząc po autostradzie, będą go nadmiernie przegrzewać. Wiadomo, że ten drugi typ kierowców powinien szybciej pomyśleć o zmianie oleju. - Są też tacy, którzy pokonują krótkie odcinki. Silnik przy tych odległościach nie jest w stanie uzyskać prawidłowych parametrów pracy - tłumaczy nasz rozmówca. - Bartosz nie napisał, jakie odcinki on sam pokonuje i jakiego samochodu jest właścicielem, dlatego trudniej zaliczyć go do którejś z tych grup kierowców - mówi Łukasz.

Zmniejsz ryzyko

Normy jakościowe do silników benzynowych i diesla znacząco się różnią, natomiast oleje silnikowe w większości spełniają i jedne, i drugie. Dzięki tej uniwersalności obecnie trudno znaleźć olej dedykowany wyłącznie do silników benzynowych. Większe różnice w olejach można zaobserwować ze względu na konstrukcję silników i osprzętu. - Należy pamiętać, że silniki diesla mają inny proces spalania, podczas którego powstają inne osady i zanieczyszczenia - radzi nasz ekspert.

Mając na uwadze wymianę oleju, należy pod uwagę wziąć kilka czynników. Między innymi jest to styl jazdy i warunki eksploatacji i według nich określać okres pomiędzy wymianami. 

- Bartku, jeżeli będziesz regularnie zmieniać olej, to przyczynisz się do zmniejszenia ryzyka nieplanowanych awarii i remontów - radzi nasz ekspert.

- Czasami producenci zalecają stosowanie oleju konkretnego producenta, ale najważniejsza jest specyfikacja - podpowiada doświadczony mechanik.

Olej sprawia, że części nie pracują na sucho, co istotnie podnosi tarcie i opory wewnętrzne silnika, ale z poślizgiem. Newralgiczne miejsca do smarowania to panewki wału korbowego, panewki wałków rozrządu, turbosprężarka oraz zapewnienie filmu olejowego na ściankach cylindrów.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Zarejestruj się w serwisie, aby korzystać z rozszerzonych możliwości portalu m.in. czytać ekskluzywne materiały PREMIUM dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników i prowadzić dyskusję na portalowym forum i aby Twoje komentarze były wyróżnione.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.