reklama

Pierwsza w Polsce przekąska dla alergików i wegan opracowana przez konsumentów powstanie w piekarni WM-ka w Kolbuszowej

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: WM-ka

Pierwsza w Polsce przekąska dla alergików i wegan opracowana przez konsumentów powstanie w piekarni WM-ka w Kolbuszowej - Zdjęcie główne

Piekarnia WM-ka z Kolbuszowej zrobi to jako pierwsza w Polsce! | foto WM-ka

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WIADOMOŚCIPiekarnia WM-ka z Kolbuszowej bierze udział w pionierskim projekcie ko-kreacji, w którym konsumenci sami zaprojektowali 13 innowacyjnych przekąsek piekarniczych.
reklama

To pierwszy tego typu projekt w Polsce dotyczący opracowania przekąsek piekarniczych przez konsumentów. W ramach tak zwanej ko-kreacji, czyli tworzenia nowych produktów spożywczych z udziałem konsumentów, zaprojektowano 13 innowacyjnych produktów, z których wybrany trafi na rynek w przyszłym roku.

Co ciekawe – w projekcie uczestniczy piekarnia zlokalizowana na Podkarpaciu – WM-ka z Kolbuszowej i to ona wdroży do produkcji jedną z przygotowanych w projekcie przekąsek. Zadanie polegało na stworzeniu przekąski bezpiecznej dla wegan lub osób nietolerujących mleka, masła i jajek, a więc podstawowych składników wykorzystywanych w branży piekarniczej.

reklama

Wyzwania podjęło się kilkudziesięciu konsumentów, którzy zgłosili się do projektu EIT Food RIS Consumer Engagement Labs, koordynowanego przez Uniwersytet Warszawski, realizowanego przez SGGW oraz przedstawicieli piekarni z Kolbuszowej. 

Ko-kreacja, czyli współtworzenie produktów przy udziale konsumentów, jest coraz częściej wykorzystywanym narzędziem do opracowywania innowacyjnych produktów przez firmy z branży spożywczej. Konsumenci już nie tylko testują nowe produkty spożywcze przygotowane przez firmy, ale aktywnie włączają się w ich projektowanie, tworząc całkiem nowe, które mogą trafić na rynek. Dzięki ich tworzeniu bezpośrednio przez konsumentów powstają produkty szyte na miarę, które w jeszcze większym stopniu odpowiadają na potrzeby wybranej grupy konsumentów. Producenci z branży spożywczej, którzy chcą się wyróżnić na rynku, sięgają po metodę ko-kreacji coraz chętniej. 

reklama

Ko-kreacja jest wykorzystywana między innymi do opracowywania produktów dla osób starszych, młodzieży oraz osób z określonymi potrzebami żywieniowymi. W omawianym projekcie chodziło o opracowanie produktu spożywczego dla osób z nietolerancją białek zwierzęcych, co wymagało rezygnacji z mleka, masła, jajek i innych dodatków odzwierzęcych, na co dzień używanych w produktach piekarniczo-cukierniczych. Innowacyjne rozwiązanie opracowane przez polskie konsorcjum SGGW i WM-ka ma potencjał zrewolucjonizować ofertę na rynku wypieków dla osób z nietolerancjami pokarmowymi. To także potwierdzenie udanej współpracy świata nauki z przedsiębiorcami, tak powszechnej w innych krajach Europy czy za oceanem, a wciąż niedocenianej w Polsce. 

reklama

- WM-ka to nowoczesna piekarnia, w której stawiamy na rozwój i uważnie obserwujemy zmieniające się trendy oraz oczekiwania klientów. Bierzemy udział w różnych projektach a ten, w którym konsumenci mogli zaprojektować nową przekąskę od razu zwrócił naszą uwagę. Chcemy odpowiadać na potrzeby klientów, dlatego stworzenie nowego produktu, dostępnego dla osób z nietolerancją pokarmową i wegan, to dobry sposób na poszerzenie oferty i potwierdzenie, że jesteśmy w grupie najbardziej innowacyjnych firm, nie tylko w regionie, ale całej Polsce

– komentuje udział w projekcie właściciel piekarni WM-ka Witold Węgrzyn.

W trakcie warsztatów konsumenci uczestniczyli w 5 etapach procesu: opracowania profilu tzw. Persony (jej charakterystyki, preferencji żywieniowych i codziennego menu), identyfikacji luk rynkowych, zadania kreatywnego, stworzenia propozycji nowych produktów oraz ich prezentacji i dyskusji z firmą nad wypracowanymi pomysłami. W efekcie konsumenci we współpracy z naukowcami przygotowali 13 koncepcji produktów, z których jeden trafi na rynek już w przyszłym roku.

reklama

Za jego wdrożenie i produkcję będzie odpowiadała właśnie piekarnia WM-ka z Kolbuszowej. To dowód na to, że proces ko-kreacji można z sukcesem wykorzystywać do współtworzenia żywności dla różnych grup konsumentów, w tym osób o szczególnych potrzebach żywieniowych. To także unikatowa szansa dla producentów i wytwórców żywności, którzy chcąc wyróżnić się na rynku, powinni modyfikować ofertę, by jak najpełniej odpowiadać na potrzeby różnych grup konsumentów.

Projekt EIT Food RIS Consumer Engagement Labs był już wdrożony w 19 krajach i został sfinansowany przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii w oparciu o program Horyzont Europa. Omawiany projekt jest realizowany przez dr hab. Katarzynę Świąder i dra inż. Artura Głuchowskiego z Wydziału Żywienia Człowieka SGGW w Warszawie oraz Monikę Kosar-Sikorę z piekarni WM-ka z Kolbuszowej.

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo