W piątek (16 kwietnia) o godz. 12 nastąpi procedura przełączenia numeru podkładowego 998 do Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie. Wtedy też zostaną sprawdzone połączenia z poszczególnych numerów stacjonarnych i komórkowych w poszczególnych gminach z powiatu kolbuszowskiego.
ZOBACZ TAKŻE: Zaginął 28-letni mieszkaniec Dzikowca [ZDJĘCIA]
- Po wybraniu numer 998 nie zgłosi się straż pożarna tylko WCPR Rzeszów
- poinformował Marcin Wieczerzak, rzecznik prasowy kolbuszowskiej straży pożarnej.
W spotkaniu z mediami 13 marca udział wzięli wojewoda Ewa Leniart, nadbryg. Andrzej Babiec, komendant woj. Państwowej Straży Pożarnej oraz insp. Zbigniew Sowa – z-ca Komendanta Wojewódzkiego Policji.
– Przejęcie obsługi numeru ma służyć przede wszystkim ułatwieniu funkcjonowania jednostek działających w trybie interwencyjnym. Dotychczasowe doświadczenia centrum powiadamiania ratunkowego, ale także policji i straży pożarnej pokazują, że spora część zgłoszeń to zgłoszenia niezasadne
– powiedziała Ewa Leniart.
Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie odebrało ponad 840 tys. zgłoszeń w ubiegłym roku. Niestety, ponad 532 tys. to zgłoszenia niezasadne. 60 proc. zgłoszeń przyjętych przez operatorów numeru 112, nie powinno być kierowane do tego dysponenta – dodała wojewoda.
Województwo podkarpackie jest trzecim w kolejności, po woj. podlaskim i lubelskim, które przejęło obsługę zgłoszeń na numer alarmowy 998.
– Ta operacja w znacznym stopniu ułatwi prace strażaków. Do komend będą spływały tylko realne zgłoszenia, na które w szybkim czasie odpowiemy. Przekazanie i konsolidacje numeru rozpoczęliśmy już wczoraj. Numer rzeszowski został już przekazany pod obsługę CPR, w kolejnych dniach ten proces zafunkcjonuje w przypadku pozostałych powiatów z regionu
– powiedział nadbrygadier Andrzej Babiec.
Przejęcie obsługi numeru 998 z Państwowej Straży Pożarnej do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie, jest kolejnym etapem koncentracji numerów alarmowych poszczególnych służb. Od czerwca 2018 roku CPR odbiera policyjny numer 997 oraz od 2019 roku połączenia wpływające z systemu e-call, czyli systemu używanego w pojazdach w całej Unii Europejskiej, który w razie poważnego wypadku drogowego automatycznie wybiera bezpłatny numer alarmowy 112.
– Podkarpacka Policja podejmuje rocznie ok. 160 tys. interwencji, które są zgłaszane telefonicznie. Wcześniej te połączenia były obsługiwane przez dyżurnych w komendach policji. Po przekazaniu obsługi numeru 997, 90 proc. tych z nich trafia do Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Tam są weryfikowane, a następnie przesyłane do właściwych miejscowo dyżurnych jednostek policji. Dzięki temu dyżurni skupiają swoją uwagę na organizacji szybkiego czasu dotarcia na miejsce zdarzenia. Centrum stanowi dla nas filtr fałszywych zgłoszeń
– powiedział insp. Zbigniew Sowa.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.