Na ostatniej sesji samorządowcy głosowali w sprawie podjęcia uchwały dotyczącej uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. W tej uchwale znalazły się między innymi takie wymagania, które dotyczą selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Obejmuje ona takie odpady jak papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe oraz bioodpady. Za uchwałą głosowało 12 radnych. Samorządowiec Adam Chlebowski, Stanisław Magda i Łukasz Stęga wstrzymali się od głosu.
Jakie zajdą zmiany?
Punkty z uchwały z poprzednich lat pozostaną bez zmian. - Znaczącą różnicą jest częstotliwość odbierania zmieszanych odpadów komunalnych - podkreśliła Sukiennik. Ustawodawcy wykreślił zapis, że gminy mogły organizować zbiórkę odpadów zmieszanych raz w miesiącu. - Teraz odbiór będzie odbywał się co dwa tygodnie w okresie od kwietnia do października włącznie - zaznaczyła Karolina Sukiennik. W zmianach znajdzie się również dołączenie dwóch innych frakcji odpadów, które będą zbierane na PSZOK. Będą to igły i strzykawki oraz tekstylia i odzież.
Szefowa gminy Niwiska Elżbieta Wróbel zaznaczyła, że przyszły odbiorca odpadów, który będzie świadczył usługi w tym zakresie, będzie bardzo szczegółowo sprawdzał selektywne odpady.
Na razie nie wiadomo, ile od nowego roku mieszkańcy gminy będą płacić za śmieci. Pewne jest to, że system musi się bilansować. Inaczej mówiąc - kwota po przetargu będzie opłacana wyłącznie z kieszeni mieszkańców.
Trochę teorii
Jak zaznaczyła Karolina Sukiennik w regulaminie musi znaleźć się informacja o zbiórce odpadów komunalnych prowadzonych przez punkt selektywnego zbierania odpadów. Podana została również informacja, że właściciele nieruchomości położonych w sąsiedztwie budynków służących do użytku publicznego zobowiązani są niezwłocznie do uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń, w sposób mechaniczny lub ręczny, celem zapewnienia bezpiecznego poruszania się pieszych. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie na własnej nieruchomości pod warunkiem niezanieczyszczania środowiska. Powinno robić się to w miejscach wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości przy użyciu środków ulegających biodegradacji.
- Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w odpowiednią liczbę pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych, uwzględniając ilość wytwarzanych odpadów komunalnych oraz liczbę osób z nich korzystających - zaznaczyła przedstawicielka Urzędu Gminny w Niwiskach.
Liczbę i objętość pojemników do gromadzenia odpadów, w które zostanie wyposażona nieruchomość zamieszkała, musi być dostosowana do liczby mieszkańców korzystających z pojemników. Średnia ilość odpadów wytwarzanych przez jednego mieszkańca w ciągu jednego miesiąca na terenie gminy Niwiska wynosi 60 litrów.
Obowiązek
Właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w pojemniki na odpady komunalne, dostosowując ich pojemność do swoich indywidualnych potrzeb. Dla budynków użyteczności publicznej i placówek oświatowych, w tym przedszkoli i żłobków - 2 litry na każdego pracownika, ucznia, dziecko, jednak co najmniej 1 pojemnik o pojemności 240 litrów. Dla lokali handlowych związanych ze sprzedażą produktów spożywczych 10 litrów na każde 10 m powierzchni użytkowej lokalu. Jednak co najmniej 1 pojemnik o pojemności 240 litrów. Co do lokali handlowych innych niż spożywcze 10 litrów na każde 10 m powierzchni użytkowej lokalu. Jednak co najmniej 1 pojemnik o pojemności 120 litrów dla lokali gastronomicznych.
Dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych pojemnik 120-litrowy na każdych 10 pracowników. Gospodarstwa agroturystycznych czy domki wypoczynkowe jak i letniskowe, 30 litrów na łóżko, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 240 litrów dla cmentarzy, minimum jeden kontener KP7.
Jak przypomniała Sukiennik, pojemniki przeznaczone do selektywnego zbierania odpadów w miejscach publicznych powinny posiadać pojemność nie mniejszą niż 1100 litrów na każdą frakcję odpadów. Do gromadzenia odpadów niebezpiecznych takich jak zużyte baterie i akumulatory oraz przeterminowane leki pozwala się na stosowanie pojemników o minimalnej pojemności 5 litrów. Dopuszcza się zbieranie komunalnych odpadów zmieszanych w workach, w sytuacji, gdy ilość wytworzonych odpadów zmieszanych przekracza minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego na ten rodzaj odpadów.