Reklama

Reklama

Czy gminę stać na tak duże ulgi?

Opublikowano: 16 grudnia 2019 17:30
Autor:

Czy gminę stać na tak duże ulgi? - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

WIADOMOŚCI Radni gminy Niwiska zajęli się ustaleniem stawek podatku od środków transportowych na 2020 rok. Kiedy jednej grupie obniża się bardzo znacząco, a inni zobowiązani są do wysokich stawek podatku drogowego. Przedsiębiorcy dopytują, czy gminę stać na tak duże ulgi?

Marzena Białek, przedstawiciel magistratu, poinformowała o stawkach podatku transportowego. Jak zaznaczyła, są one obniżane w stosunku do górnych granic stawek kwotowych obwieszczanych przez ministra finansów. Pozostają one na poziomie roku ubiegłego z wyjątkiem autobusów. - Było 610 zł, a jest 700 zł - dodała Marzena Białek. 

Duża różnica

Na sesji przewodniczący rady Robert Róg przeczytał pismo, które wpłynęło do magistratu. Adresat pisma skarżył się na stawki podatków, które obowiązują w gminie. Przedsiębiorcy posiadający tabor transportu towarów płacą stawki niewiele odbiegające od innych okolicznych gmin. 

- Są to wysokie kwoty, licząc ciągnik siodłowy i naczepę, wynosi 3 380 zł od jednego pojazdu, więc jak się to przedstawia do kwoty autokarów 650 zł od jednego pojazdu - przeczytał Róg - Czy to są zdrowe zasady spójności przedsiębiorców? - dodał. Autorzy petycji dopytują, czy gminę stać na tak duże ulgi dla jednej grupy przedsiębiorców. 

Wysokie przywileje 

Nadawcy zaznaczali, że mocno bulwersującym jest to, że przedsiębiorca z innej gminy posiada w gminie Niwiska swoją działalność. Słowa te radny Róg zaraz sprostował, tłumacząc, że funkcjonuje on na gminie Niwiska i jest zarejestrowany jako podmiot gospodarczy. - Jak rada gminy może wyrazić zgodę na tak drastyczne obniżki przy tak dużym zadłużeniu gminy? - dopytywali mieszkańcy - Jest to wielce zastanawiające - dodali. W imieniu wszystkich transportowców towarów i rzeczy, autorzy pisma wnieśli o ujednolicenie stawek dla wszystkich. 

- Żądamy jednakowego traktowania, jesteśmy mieszkańcami naszej gminy, a da się zauważyć, że obcy mają wysokie przywileje i łatwiej jest się im rozwijać przy tak wysokich ulgach podatkowych - postulowali przedsiębiorcy. Podkreślili oni także, że równe traktowanie to obowiązek wójta i całej rady wobec wyborców. 

Były próby

Jak powiedział Robert Róg, przewodniczący prezydium, ustalenia komisji budżetowej były burzliwe. - Wnioskowałem i poddane pod głosowanie obniżenie podatku od środków transportowych ciężarowych. Komisja uznała inaczej i jestem zobowiązany to uszanować - zaznaczył Robert Róg. 

Do tematu odniósł się radny Łukasz Stęga. Nadmienił, że osoby zajmujące się transportem  nie pierwszy raz zgłaszają uwagi. - Te osoby są dyskryminowane w naszej gminie - podkreślił Stęga i dodał: - I to bez podania jakiegokolwiek zrozumiałego powodu. Elżbieta Wróbel, wójt gminy Niwiska, wyjaśniła, że stawkę od samochodu osobowego określa rozporządzenie ministra. - Projekt uchwały po komisji budżetowej nie podnosi w stosunku do roku 2019 podatku od samochodów ciężarowych z wyjątkiem od autobusów - przypomniała szefowa urzędu. 

W dalszych latach

- Jest rozbieżność między ulgą dla autobusów od stawek ministerialnych a ulgą dla transportu ciężarowego. Tu jest właśnie problem między tymi wartościami - podkreślał Łukasz Stęga. Adam Chlebowski natomiast zaznaczył, że chciałby, aby stawki dla autobusów były takie jak w podobnych gminach. 

- Jak pan głosował podczas komisji? - zapytał radnego Roga, Adam Chlebowski. - To nie jest tajemnicą, za obniżką podatku transportowego byłem tylko ja - podsumował Robert Róg. Przewodniczący dodał, że wierzy w to, że przekona radnych w dalszych latach współpracy, aby stawki podatków od środków transportowych, nie tylko nie były podnoszone, ale żeby je obniżyć. - To wymaga czasu i pracy nad całością podatków, musimy mieć wielkie zrozumienie dla wszystkich - powiedział Robert Róg. 

Wysokość stawek podatku od środków transportowych na terenie gminy Niwiska na 2020 r.:
Od samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:
* Powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie - 610 zł
* Powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie - 860 zł
* Powyżej 9 ton i poniżej 12 ton - 970 zł

Od ciągnika siodłowego luba balastowego, przystosowanego do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton:
* Od 3,5 tony do 5,5 tony włącznie - 630 zł
* Powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie - 870 zł
* Powyżej 9 ton i poniżej 12 ton - 990 zł
Od autobusu w zależności od liczby miejsc do siedzenia poza miejscem kierowcy:
* Mniejszej niż 22 miejsca - 650 zł
* Równej lub większej niż 22 miejsca - 700 zł
Wyniki głosowania imiennego:
Za: Ewa Jachyra, Robert Łakomy, Stanisław Magda, Robert Róg, Stanisław Rzemień, Stanisław Rzeszutek, Damian Serafin, Piotr Skiba, Mieczysław Śpiewak, Adam Świder i Tomasz Zygmunt.
Przeciw: Adam Chlebowski i Łukasz Stęga.
Wstrzymali się: Danuta Dłużeń i Stanisław Świątek.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Zarejestruj się w serwisie, aby korzystać z rozszerzonych możliwości portalu m.in. czytać ekskluzywne materiały PREMIUM dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników i prowadzić dyskusję na portalowym forum i aby Twoje komentarze były wyróżnione.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.