Dziewięciu wykonawców złożyło swoje propozycje, a pięć z nich mieści się w budżecie województwa. Cała inwestycja, której koszt szacuje się na około 40 milionów złotych, jest jednym z kluczowych projektów drogowych w regionie.
– Realizujemy odważne inwestycje, takie jak budowa nowych mostów, obwodnic czy węzłów drogowych. Konsekwentnie dbamy o rozwój gospodarczy Podkarpacia poprzez rozbudowę infrastruktury drogowej
– podkreśla marszałek województwa Władysław Ortyl.
Przetarg i harmonogram prac
Województwo Podkarpackie przeznaczyło na realizację inwestycji 38 milionów złotych. Obecnie trwa analiza ofert złożonych przez firmy budowlane. Po zakończeniu procedur przetargowych i podpisaniu umowy, co ma nastąpić jeszcze w tym półroczu, wykonawca będzie miał 30 miesięcy na realizację zadania.Nowy węzeł drogowy zostanie wybudowany w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza, że jedna firma będzie odpowiedzialna zarówno za stworzenie dokumentacji projektowej, jak i realizację robót budowlanych.
Jak będzie wyglądał nowy węzeł?
Planowany węzeł drogowy w Ostrowie będzie miał układ typu „karo”. Oznacza to, że w ramach inwestycji powstaną cztery jednokierunkowe łącznice oraz dwa ronda, które usprawnią wjazd i zjazd z autostrady A4 na drogę wojewódzką nr 986. Dzięki temu kierowcy poruszający się w kierunku Ropczyc, Dębicy czy Mielca zyskają wygodne i szybkie połączenie z autostradą.
Projekt węzła w Ostrowie k. Ropczyc.
Budowa węzła jest realizowana we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która odpowiada za zarządzanie autostradą A4.
– Drogi krajowe wyznaczają główne szlaki komunikacyjne, z których ruch przenosi się na drogi wojewódzkie i lokalne. Uzupełnianie infrastruktury o brakujące połączenia, takie jak nowy węzeł, poprawia płynność ruchu i bezpieczeństwo
– zaznacza Piotr Miąso, dyrektor PZDW.
Korzyści dla kierowców i regionu
Budowa węzła w Ostrowie to nie tylko usprawnienie ruchu, ale również poprawa bezpieczeństwa oraz zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów. Nowa infrastruktura ograniczy emisję spalin i hałas, a także ułatwi transport do stref ekonomicznych w Mielcu, Tarnobrzegu i Krośnie.W ramach inwestycji planowana jest również modernizacja odcinka drogi wojewódzkiej nr 986. Zakres prac obejmie poprawę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów oraz położenie nowej nawierzchni, co wpłynie na komfort podróży mieszkańców regionu.
Duże obciążenie ruchu na drodze wojewódzkiej nr 986
Droga wojewódzka nr 986, biegnąca przez Ropczyce i Tuszymę, już teraz obsługuje od 4500 do 8000 pojazdów na dobę. Trwa przebudowa jej odcinka między Ostrowem a Ropczycami, w ramach której powstają m.in. most na rzece Wielopolka i wiadukt nad linią kolejową w Ropczycach.Wszystko wskazuje na to, że po otwarciu nowego węzła natężenie ruchu na tej trasie jeszcze wzrośnie. Dlatego modernizacja drogi wojewódzkiej jest niezbędna, aby zapewnić sprawne i bezpieczne połączenie z autostradą A4.
Inwestycja, która zmieni układ komunikacyjny regionu
Nowy węzeł w Ostrowie to jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych na Podkarpaciu. Poprawi nie tylko płynność ruchu na autostradzie A4 i drodze wojewódzkiej nr 986, ale także ułatwi dostęp do kluczowych ośrodków gospodarczych w regionie.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowy węzeł będzie gotowy w 2027 roku. To dobra wiadomość dla kierowców i przedsiębiorców, którzy liczą na lepsze połączenia drogowe w południowo-wschodniej Polsce.
Co z węzłem w Czarnej Sędziszowksiej k. Kolbuszowej?
Zjazd z autostrady A4 w Czarnej Sędziszowskiej, który mógłby być bardzo dużym udogodnieniem dla mieszkańców powiatu kolbuszowskiego, nie powstanie.Mimo że zjazd z autostrady A4 planowany był w sąsiednim powiecie, miałby on jednak olbrzymie znaczenie dla mieszkańców Kolbuszowej i okolicy. Mowa o węźle, który miał szansę zaistnieć w Czarnej Sędziszowskiej (powiat ropczycko-sędziszowski).
Na tę chwilę najbliższy zjazd z autostrady, z którego najczęściej korzystają mieszkańcy powiatu kolbuszowskiego, znajduje się w Borku Wielkim. Dojazd do niego jednak czasochłonny i prowadzi krętymi i wąskimi drogami powiatowymi, m.in. przez gminę Niwiska i miejscowość Kamionka.
Ewa Draus, poprzednia wicemarszałek województwa podkarpackiego podkreśliła jakiś czas temu, w rozmowie z nami, że budowa zjazdów z autostrady jest domeną Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych, a zatem każda inwestycja powiązana z A4 jest projektowana i finansowana przez Ministerstwo Infrastruktury.
Dodała ona także, że wybudowanie planowanego węzła na A4 w miejscowości Ostrów będzie miało znaczący wpływ na rozłożenie ruchu na drogach wojewódzkich i płynność transportu ciężkiego związanego z rozwojem stref przemysłowych.
- Natomiast samorząd wojewódzki nie planuje realizacji zjazdu z autostrady A4 w miejscowości Czarna Sędziszowska ze względu na krajowy zakres inwestycji oraz na zaangażowanie prac i uzgodnień z GDDKiA węzła w Ostrowie
- poinformowała przedstawicielka urzędu marszałkowskiego.
- Z Kolbuszowej do węzła Sędziszów Małopolski prowadzi droga wojewódzka nr 987, której przebudowa i rozbudowa została wpisana na listę priorytetową do Programu Strategicznego Rozwoju Transportu Województwa Podkarpackiego do roku 2030
- nadmieniła.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.