Co diagnosta sprawdza na przeglądzie?
Przegląd samochodu zaczyna się od identyfikacji pojazdu. Diagnosta sprawdza, czy tablice rejestracyjne i dane identyfikacyjne takie jak nr. VIN pokrywają się z informacjami widniejącymi w dowodzie osobistym. Ponadto osoba przeprowadzająca kontrolę powinna zweryfikować, czy w aucie obecne są elementy wyposażenia obowiązkowego, takie jak gaśnica, kamizelka, czy trójkąt ostrzegawczy.Następnie przychodzi czas na test sprawności układów pojazdu. Wówczas sprawdzana jest sprawność oświetlenia – wszystkie żarówki muszą świecić z odpowiednią siłą, a klosze lamp muszą być przejrzyste i wolne od pęknięć. Podczas kontroli hamulców skuteczność hamulca roboczego musi być wyższa niż 50%, w przypadku hamulca postojowego ma być większa niż 25%. Dodatkowo różnica siły hamowania na kołach jednej osi nie może przekraczać 30%. Kontrolowane są szyby – czy nie ma na nich pęknięć, a na karoserii nie występują ogniska rdzy.
Weryfikacji podlegają także koła. Oprócz ich zamocowania diagnosta sprawdza również opony. Nie jest przy tym istotne, na jakim ogumieniu przyjedziemy – mogą to być opony letnie, zimowe lub całoroczne. Ważne jest, aby ich rozmiar i indeksy odpowiadały wymaganiom pojazdu, a opony były w odpowiednim stanie technicznym. Bieżnik opon musi być głębszy niż 1,6 mm, ich powierzchnia ogumienia wolna od pęknięć oraz innych uszkodzeń.
W kolejnym kroku sprawdzane jest podwozie i zawieszenie. Testy sprawności wykonywane za pomocą specjalnych szarpaków pozwalają ujawnić luzy w zawieszeniu i układzie kierowniczym. Miejsca, gdzie może wystąpić nadmierny luz to m.in. przekładnia kierownicza, sworznie, czy mocowania wahaczy. Wykonywana jest także kontrola skuteczności tłumienia amortyzatorów – musi ona przekroczyć 40%, a różnica pomiędzy amortyzatorami na tej samej osi nie może być większa niż 15%. Podwozie jest również sprawdzane pod względem korozji.
Diagnosta powinien także sprawdzić systemy bezpieczeństwa i elektrykę. Na tym etapie weryfikacji podlegają klakson, wycieraczki szyb, napinacze pasów bezpieczeństwa, poduszki powietrzne. Podczas przeglądu kontroli podlega także układ wydechowy – maksymalna głośność w autach osobowych z silnikiem benzynowy to 93 dB, a w dieslach limit wynosi 96 dB. Oprócz tego przegląd powinien obejmować kontrolę czystości spalin.
Co, jeżeli samochód nie przejdzie badania technicznego?
W przypadku rażących uchybień zagrażających bezpieczeństwu na drodze dowód rejestracyjny samochodu zostaje zatrzymany. Wówczas auto nie może poruszać się po drogach publicznych. Po usunięciu awarii należy zgłosić się ponownie na przegląd. Pozytywny wynik badania pozwoli odzyskać dowód rejestracyjny.Gdy usterki wykryte przez diagnostę w jego opinii nie zagrażają bezpieczeństwu jazdy, to wynik badania również będzie negatywny. Jednak otrzymamy 14 dni na ich usunięcie i ponowne stawienie się na stacji diagnostycznej na badanie – dowód rejestracyjny nie zostanie zatrzymany. Wówczas sprawdzane będą tylko te elementy pojazdu, które zostały uznane za uszkodzone. W efekcie koszt drugiej wizyty na stacji diagnostycznej nie będzie aż tak wysoki.
Ile kosztuje przegląd?
Przegląd samochodu osobowego, a także przegląd autobusu do przewozu mniej niż 15 osób razem z kierowcą, auta ciężarowego i specjalnego do 3,5 t d.m.c kosztuje 98 zł. W przypadku pojazdów zasilanych gazem należy doliczyć dodatkowe 63 zł za badanie specjalistyczne. W przypadku konieczności przeprowadzenia badania powtórnego celem weryfikacji sprawności podzespołów wskazanych podczas pierwszej kontroli jako uszkodzone, koszty są następujące:
- skuteczność i równomierność działania hamulców – 20 zł;
- ustawienie i natężenie świateł drogowych i świateł mijania – 20 zł;
- połączenia układu kierowniczego oraz jałowe ruchy koła kierownicy, luzy w zawieszeniu – 20 zł;
- toksyczność spalin – 14 zł;
- poziom hałasu – 20 zł;
- geometria kół na jednej osi – 36 zł;
- amortyzatory jednej osi – 14 zł;
- wszystkie inne usterki łącznie – 20 zł.