Od kiedy używamy klejów?
Historia klejów sięga dalekiej prehistorii. Pierwsze spoiwa pochodzą z okresu między 77 a 38 tys. lat temu. Zostały one odnalezione podczas prac nad kamiennymi ostrzami z jaskini Sibudu w KwaZulu-Natal w północnej części Republiki Południowej Afryki. Za klej służyła wówczas mieszanka gumy akacjowej oraz ochry. Kolejnymi wytworami był klej na bazie brzozowej smoły, czy mieszanina wody, mąki i octu stosowana w starożytnym Egipcie. W Rzymie natomiast do skutecznego łączenia elementów wykorzystywano spoiwo powstałe podczas gotowana skór. Współczesne kleje produkuje się już w zupełnie inny sposób. Duży wpływ na właściwości spoiwa ma wykorzystanie określonych polimerów. Dlatego też oferta klejów jest dzisiaj tak bardzo rozbudowana.
Jakie wyróżniamy kleje na gorąco?
Kleje typu hot-melt to jedne z najbardziej trwałych spoiw. Te najbardziej klasyczne są wykonane z kopolimeru etylenu i octanu winylu. Temperatura topnienia takiego środka wynosi 160 stopni Celsjusza. Oznacza to tyle, że klej podgrzany do tej temperatury ulega topnieniu i jest gotowy do aplikacji. Tego typu kleje stosuje się najczęściej do łączenia szkła akrylowego, ceramiki, kartonu czy tekstyliów. Kolejną grupą spoiw są te bazujące na poliolefinach (PO) – Excelta oraz Termomelt Ecotop. Są one bardzo popularne w przemyśle. Wykorzystuje się je do montażu wszelkiego rodzajów materiałów w przetwórstwie papierowym, opakowaniowym, w poligrafii czy klejeniu tworzyw sztucznych. Możemy je spotkać przede wszystkim w fabrykach zajmujących się produkcją opakowań standardowych oraz do głębokiego mrożenia.
Klej termotopliwy PA
Inną formą kleju na gorąca jest także ten stworzony na bazie poliamidowej. Produkuje się go na bazie surowców odnawialnych, takich jak olej rycynowy czy rzepakowy. Spoiwa te wykazują silne właściwości wiążące. Klej termotopliwy posiada wysoką odporność termiczną przy jednocześnie dobrych właściwościach w niskich temperaturach. Dzięki temu stosuje się je w przemyśle motoryzacyjnym, ponieważ pomyślnie przechodzą próby w temperaturach od -35 do +135 stopni Celsjusza. Zobacz w tym miejscu różne sposoby wykorzystania tego spoiwa. Klej termotopliwy najczęściej stosuje się przy montażu tapicerki i wykładziny samochodowej. Chętnie wykorzystywany jest także w branży elektrycznej, czy obuwniczej. Stosuje się go także do dystansowania dachówek.