Mimo że zjazd z autostrady A4 planowany był w sąsiednim powiecie, miałby on jednak olbrzymie znaczenie dla mieszkańców Kolbuszowej i okolicy. Mowa o węźle, który miał szansę zaistnieć w Czarnej Sędziszowskiej (powiat ropczycko-sędziszowski). Wszystko wskazuje na to, że do tego nie dojdzie.
Na tę chwilę najbliższy zjazd z autostrady, z którego najczęściej korzystają mieszkańcy powiatu kolbuszowskiego, znajduje się w Borku Wielkim. Dojazd do niego jednak czasochłonny i prowadzi krętymi i wąskimi drogami powiatowymi, m.in. przez gminę Niwiska i miejscowość Kamionka.
Węzeł w Ostrowie
Ewa Draus, wicemarszałek województwa podkarpackiego podkreśliła, w rozmowie z nami, że budowa zjazdów z autostrady jest domeną Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych, a zatem każda inwestycja powiązana z A4 jest projektowana i finansowana przez Ministerstwo Infrastruktury.- Jedynie w przypadku wspólnych rozwiązań transportowych na drogach wojewódzkich i krajowych jedna ze stron podejmuje działania poprzez powierzenie zadań - stwierdza.
Taki zjazd na autostradę A4 ma powstać w Ostrowie do grudnia 2027 roku. Samorząd Województwa Podkarpackiego pozyskał dofinansowanie na budowę nowego węzła. Łączny koszt inwestycji to 40 mln zł, z czego 25 mln pozyskano z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.
Nie planuje w Czarnej
Dodała ona także, że wybudowanie planowanego węzła na A4 w miejscowości Ostrów będzie miało znaczący wpływ na rozłożenie ruchu na drogach wojewódzkich i płynność transportu ciężkiego związanego z rozwojem stref przemysłowych.
- Natomiast samorząd wojewódzki nie planuje realizacji zjazdu z autostrady A4 w miejscowości Czarna Sędziszowska ze względu na krajowy zakres inwestycji oraz na zaangażowanie prac i uzgodnień z GDDKiA węzła w Ostrowie
- poinformowała przedstawicielka urzędu marszałkowskiego.
- Z Kolbuszowej do węzła Sędziszów Małopolski prowadzi droga wojewódzka nr 987, której przebudowa i rozbudowa została wpisana na listę priorytetową do Programu Strategicznego Rozwoju Transportu Województwa Podkarpackiego do roku 2030
- nadmieniła.
Od Ewy Draus usłyszeliśmy, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad również nie prowadzi obecnie żadnych prac związanych z węzłem na A4 w Czarnej Sędziszowskiej. Natomiast podejmowane są działania w celu uzyskania zgody Ministerstwa Infrastruktury na budowę dwujezdniowej drogi krajowej od węzła A4 Rzeszów-Zachód poprzez obwodnicę Kolbuszowej i następnie Nowej Dęby do okolic Tarnobrzega.
- Po uzyskaniu zgody i finansowania z ministerstwa podjęte zostaną prace koncepcyjne i projektowe. Obecnie zaawansowane są prace nad budową obwodnicy Kolbuszowej i Nowej Dęby w ramach Programu 100 obwodnic, które znajdują się na etapie Studium techniczno-ekonomiczne i środowiskowe. W ten sposób Kolbuszowa zyska dodatkowe połączenie do węzła autostrady Rzeszów - Zachód oraz usprawnienie powiązania do węzła Rzeszów – Północ, a także Sędziszów Małopolski
- uważa nasza rozmówczyni.
Przypomnijmy, że jakiś czas temu samorządy podpisały list intencyjny, w którym wyraziły wolę budowy węzła na skrzyżowaniu A4 i drogi wojewódzkiej nr 987 w Czarnej Sędziszowskiej. Ta inwestycja pozostawała wówczas w zainteresowaniu samorządu województwa podkarpackiego.
Pismo do prezesa
O budowę dwóch węzłów w powiecie ropczycko-sędziszowskim zabiegał m.in. Kazimierz Moskal, poseł na Sejm RP. Napisał on nawet w tej sprawie do Jarosława Kaczyńskiego, prezesa partii Prawo i Sprawiedliwość.Zdaniem posła Moskala budowa łącznika lub ewentualnie nowych węzłów autostradowych ma ogromne znaczenie dla rozwoju powiatu ropczycko-sędziszowskiego, który wobec słabego skomunikowania z autostradą znalazł się w strefie regionów wykluczonych komunikacyjnie. Taka sytuacja jest niezrozumiała dla lokalnej społeczności.
15 milionów złotych
- Można jednak rozważyć tańsze, alternatywne i korzystniejsze skomunikowanie powiatu ropczycko-sędziszowskiego z autostradą poprzez budowę dwóch węzłów
- zaproponował Kazimierz Moskal.
Pierwszym proponowanym rozwiązaniem była budowa węzła Ropczyce-Ostrów, która dojdzie do realizacji.
Drugim nowym proponowanym węzłem w powiecie ropczycko-sędziszowskim jest węzeł na przecięciu autostrady A4 z drogą wojewódzką relacji Sędziszów Małopolski-Kolbuszowa. - Realizacja węzła skróci dojazd z autostrady do Kolbuszowej i południowej części powiatu tarnobrzeskiego. Przewidziany koszt inwestycji to około 15 milionów złotych - przedstawił jeszcze w 2021 roku poseł.
Pismo do marszałka
Samorządowcy oraz parlamentarzyści w 2021 roku zwrócili się także z pismem do Władysława Ortyla, marszałka województwa, z prośbą o podjęcie działań zmierzających do zaplanowania realizacji zadania związanego z przebudową drogi wojewódzkiej relacji Kolbuszowa-Sędziszów Małopolski. Droga wojewódzka stanowi ciąg komunikacyjny od drogi krajowej nr 94, zlokalizowanej na terenie gminy Sędziszów Małopolski, do Kolbuszowej.
- Zwracamy się także z prośbą o rozważenie rozbudowy odcinka drogi wojewódzkiej w Czarnej Sędziszowskiej w obrębie autostrady A4 celem budowy zjazdu. Zaplanowanie i wykonanie przedmiotowej inwestycji przyczyni się do zwiększenia dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców gminy Kolbuszowa oraz Sędziszów Małopolski. Zwiększy również atrakcyjność terenów pod inwestycje przemysłowe oraz usługowe, co przełoży się na rozwój
- zauważali korzyści parlamentarzyści i samorządowcy: Chmielowiec, Pupa, Moskal, Zuba, Kardyś, Kmieć i Darłak.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.