Reklama

Z REGIONU: Jak sytuację na mieleckim bazarze komentuje Urząd Miasta?

Opublikowano: sob, 16 lut 2019 14:00
Autor:

Z REGIONU: Jak sytuację na mieleckim bazarze komentuje Urząd Miasta? - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

WIADOMOŚCI Handlowcy mówią, że mielecki plac po podwyżce będzie najdroższy w całym kraju. - Wszędzie jest taniej niż w Mielcu – mówią zbulwersowani.Obecnie zmienił się zarządca placu, nadzór nad placem przejął urząd miejski (wcześniej zarządcą był Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Mielcu). Dziś handlarze spotkają się w Urzędzie Miejskim, aby rozmawiać o nowych rozwiązaniach dla handlu w mieście.

Obecnie zmienił się zarządca placu, nadzór nad placem przejął urząd miejski (wcześniej zarządcą był Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Mielcu). Opłata według uchwały rady miasta z 2015 roku wynosi 4,20 za metr kwadratowy, ale nigdy nie była ona respektowana, gdyż - jak mówią handlarze - jest to kwota nierealna.

Na nasze pytania odpowiada Monika Skowrońska - Ziomek, naczelnik Wydziału Dróg, Transportu i Działalności Gospodarczej:


1. Od kiedy opieka nad placem handlowym przy ulicy Sportowej sprawowana jest przez Urząd Miejski? 

-Opieka nad placem handlowym przy ulicy Sportowej sprawowana jest przez Urząd Miejski od 19 października 2018 roku, kiedy zaczęła obowiązywać Uchwała nr LI/522/2018 Rady Miejskiej w Mielcu z dnia 27 września 2018 r. w sprawie zarządzenia poboru opłaty targowej w formie inkasa, ustalenia inkasenta oraz wysokości wynagrodzenia za inkaso w Gminie Miejskiej Mielec.


2. Dlaczego z momentem przejęcia opieki nad placem handlowym przez Urząd Miejski zmienił się sposób naliczania opłat skoro wasza jednostka (MOSiR) pobierała dotychczas 35 zł za stanowisko 6x3 metry.

-Zgodnie z zapisem wspomnianej uchwały za stanowisko handlowe czyli zajęcie powierzchni placu 18 m2 (3 m x 6 m) - wyliczona opłata targowa wynosi 75,60 zł. Pobór opłaty w wysokości 35,00 zł nie wynika z przeliczenia stawki za 1 m2 nawet w powiązaniu z zapisem w § 12 ust. 2 Regulaminu stanowiącego załącznik do Uchwały Nr XII/104/2015 z dnia 8 października 2015 r. Rady Miejskiej w Mielcu w sprawie Regulaminu miejskich placów targowych, który stanowi, że: „…opłacie w obowiązującej wysokości podlega zajęcie powierzchni / (m²) placu targowego oraz 50 % powierzchni zajętej pod ekspozycję i zaplecze magazynowe lub 50 % powierzchni namiotu”.  
Należy dodać, że stawka opłaty targowej z tytułu sprzedaży z powierzchni placu (za 1 m2) - 4,20 zł., jest niezmienna od 2011 r. Kolejne uchwały nie zawierały zmian  w tym zakresie.

3. Co po czwartkowym proteście Urząd Miasta zamierza zrobić, aby załagodzić konflikt?


-Na czwartkowym spotkaniu została podtrzymana deklaracja miasta o udziale przedstawicieli handlujących w przygotowywaniu nowych projektów uchwał. Kolejne spotkanie robocze odbędzie  się 14.02.2019 r. 


4. Dlaczego mimo próśb handlarzy i zapewnieniom urzędników (podczas grudniowego spotkania z nimi) na styczniowej sesji Rady Miasta zabrakło punktu dotyczącego podjęcia uchwały o nowych opłatach itp.

W dniu 3 grudnia 2018 handlujący otrzymali informacje o tym, że jesteśmy w trakcie regulowania porządku prawnego placu targowego przy ul. Sportowej, dlatego też podjęcie uchwały w sprawie regulaminu placów targowych oraz zmieniającej opłaty targowej może nastąpić po przeprowadzeniu procedury wygaszenia trwałego zarządu nieruchomości należącej do Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Mielcu, na której zlokalizowany jest plac targowy przy ul. Sportowej. Procedura będzie trwała ok. 2, 5 miesiąca. 
Stosowne działania zostały podjęte i w chwili obecnej oczekujemy na uprawomocnienie się decyzji dot. wygaszenia trwałego zarządu. Uchwały dotyczące zmian w regulaminie i w stawkach opłaty targowej zostaną podjęte niezwłocznie w chwili, kiedy to będzie prawnie możliwe. 

5. Handlarze oraz kupujący narzekają na fatalny stan parkingu, który w okresie zimowym i po opadach deszczu jest w opłakanym stanie (koleiny, stojąca woda) a w lecie przy wietrze unosi się czarny kurz. Czy miasto zamierza coś z tym zrobić? 

-Pod koniec ubiegłego roku MOSiR i miasto poczyniły przygotowania w zakresie przebudowy parkingu min. poprzez wykonie dokumentacja na jego remont.  Realizację planujemy w bieżącym roku. 

6. Klienci i handlarze narzekają też na mały parking przy placu handlowym (część parkingu została zabrana na inne inwestycje). Według handlarzy brak parkingu powoduje, że klientów jest coraz mniej. Czy są plany na stworzenie kolejnych miejsc parkingowych?


-Na chwilę obecną projektów inwestycyjnych w tym zakresie miasto nie posiada. Niemniej mamy świadomości braku miejsc parkingowych w  tym obszarze i będziemy na przyszłość tę sytuację weryfikować.  

 

7. Handlarze, którzy mają swoje stanowiska na skraju placu mówią, ze po opadach śniegu jest on zgarniany na miejsce ich stanowisk i nie mają oni możliwości rozłożenia się na całym stanowisku. Dlaczego ten śnieg nie jest zabierany z placu, za który handlarze płacą? 

 

-Przyglądniemy się sprawie i będziemy na bieżąco interweniować, aby sytuacja taka się nie powtarzała. 

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Zarejestruj się w serwisie, aby korzystać z rozszerzonych możliwości portalu m.in. czytać ekskluzywne materiały PREMIUM dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników i prowadzić dyskusję na portalowym forum i aby Twoje komentarze były wyróżnione.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.