reklama
reklama

Rozmowy o obwodnicy i nowym przebiegu DK9. O szczegółach mówi Zbigniew Chmielowiec

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Archiwum Korso/grafika GDDKiA

Rozmowy o obwodnicy i nowym przebiegu DK9. O szczegółach mówi Zbigniew Chmielowiec - Zdjęcie główne

Rozmowy o obwodnicy i nowym przebiegu DK9. O szczegółach mówi Zbigniew Chmielowiec | foto Archiwum Korso/grafika GDDKiA

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WIADOMOŚCIW ostatnim czasie m.in. samorządowcy z powiatu kolbuszowskiego spotkali się, by omówić aktualną sytuację związaną z budową obwodnic Kolbuszowej i Nowej Dęby, a także nowego przebiegu drogi krajowej nr 9. Na spotkaniu był także Zbigniew Chmielowiec, poseł na Sejm RP, którego pytamy o szczegóły.
reklama

Jak przekazał parlamentarzysta, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie (GDDKiA) jest na etapie postępowania przetargowego na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla nowych przebiegów DK 9 w podziale na części od planowanej S74 (Tarnobrzeg) do A4 Rzeszów Zachód.

- Podczas spotkania GDDKiA przedstawiła główne założenia i planowany przebieg prac przygotowawczych, w ramach których planowane są akcje informacyjne

- wyjaśnił poseł Chmielowiec. 

Poszukiwanie kompromisów 

Zbigniew Chmielowiec podkreślił, że z uwagi na etapowanie inwestycji niezwykle ważne będzie poszukiwanie kompromisowych wariantów przebiegu tej drogi, które będą wychodzić naprzeciw oczekiwaniom lokalnych samorządów i mieszkańców, a także uwzględniać wymagania wynikające z ochrony przyrody. -

reklama

Ostateczny przebieg planowanej drogi ustali decyzja środowiskowa, którą będzie wydawał RDOŚ w Rzeszowie. W ramach postępowania RDOŚ zapewni udział społeczeństwa i przeprowadzi wymagane prawem konsultacje społeczne

- zapewnił poseł i dodał: - Spotkanie było również okazją do podsumowania dotychczasowych działań związanych z budową obwodnic Kolbuszowej i Nowej Dęby.


Fioletową linią oznaczono wariant 4.1 obwodnicy miasta. Wariant 4.1A (preferowany) różni się od niego kosmetycznymi zmianami. Co ważne, obydwa nie zakładają wyburzeń. Co zakłada preferowany wariant obwodnicy Kolbuszowej? Początek nowej drogi zlokalizowany byłby w gminie Cmolas na istniejącej drodze krajowej nr 9 (między Lestello a mostem w Zarębkach). Następnie biegłaby ona nad torowiskiem i dalej przez pola, gdzie przecięłaby drogę powiatową relacji Zarębki - Mechowiec. Koncepcja nowej drogi zakłada także przecięcie się jej z obecną obwodnicą Kolbuszowej i Weryni. Dalej obwodnica biegałby równolegle do weryńskich stawów, omijałaby kolbuszowską strefę ekonomiczną i biegła dalej w kierunku Rzeszowa polami między Kolbuszową Górną i Werynią. Do obecnej DK9 zaczęłaby skręcać po przecięciu drogi powiatowej między Wojkowem a Kłapówką. W Kupnie powstałby wiadukt nad torami a z istniejącą DK9 obwodnica Kolbuszowej łączyłaby się na granicy Kupna i Widełki.

reklama

Obwodnica miasta nad Nilem

Obwodnice Kolbuszowej i Nowej Dęby nabierają kształtów. Przypomnijmy, że wybrane zostały preferowane warianty nowych dróg. Do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie złożono wnioski o wydanie decyzji środowiskowych (DŚU) dla budowy obwodnic Kolbuszowej oraz Nowej Dęby w ciągu drogi krajowej nr 9. Jako preferowany wariant przyszłej obwodnicy Kolbuszowej wskazano trasę 4.1A. Ma ona długość około 12,5 km i przebiega po wschodniej stronie drogi krajowej nr 9 (DK9). Trasa rozpoczyna się w Cmolasie, a kończy w Widełce (gmina Kolbuszowa).

Na etapie prac nad wydawaniem decyzji środowiskowej będą odbywać się konsultacje społeczne. - We wniosku wskazaliśmy także wariant alternatywny 4A - mówi Joanna Rarus, rzecznik prasowy GDDKiA oddział w Rzeszowie. - Wskazanie obu wariantów przebiegu przyszłej obwodnicy jest wynikiem opracowania STEŚ-R (Etap I), w którym analizowano w tym samym stopniu szczegółowości łącznie cztery warianty, w tym jeden z podwariantem. Wszystkie analizowane warianty przewidywały przebieg obwodnicy w nowym śladzie bez ingerencji w istniejące pasy drogowe, z wyjątkiem koniecznych skrzyżowań z istniejącymi drogami - dodaje.

reklama

Kolejne etapy przygotowań

Równolegle z procesem uzyskiwania decyzji środowiskowych dla obwodnicy prowadzone będą prace w ramach etapu II STEŚ-R. Opracowana zostanie szczegółowa dokumentacja techniczna dla drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego), o przekroju dwujezdniowym, dwupasowym, z możliwością etapowego realizowania inwestycji.

W tym etapie planowane są między innymi szczegółowe badania geologiczno-inżynierskie, dopracowanie rozwiązań drogowych i mostowych oraz projektowanie systemów odwodnienia.

Zakończenie prac przygotowawczych przewidziano na IV kwartał 2025 roku. Obwodnica Kolbuszowej, jak informuje GDDKiA, jest planowana do realizacji w systemie "projektuj i buduj" w latach 2026-2028. 

Ominie Dębę i Majdan 

Obwodnica omijająca Nową Dębę i Majdan Królewski będzie miała około 17,5 kilometra długości. Preferowany wariant trasy, oznaczony jako W10A_2, przebiega po zachodniej stronie drogi krajowej nr 9. Trasa rozpoczyna się w miejscowości Jadachy (gmina Nowa Dęba) i kończy w Komorowie (gmina Majdan Królewski).

reklama

W ramach wniosku wskazano również wariant alternatywny, oznaczony jako W10_2. Oba warianty zostały wypracowane na podstawie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R Etap I), które objęło analizę pięciu wariantów trasy, w tym dwóch z podwariantami.

- Wszystkie analizowane warianty przewidywały przebieg obwodnicy w nowym śladzie bez ingerencji w istniejące pasy drogowe, z wyjątkiem koniecznych skrzyżowań z istniejącymi drogami, tj. drogą powiatową relacji Tarnowska Wola – Wola Baranowska oraz drogą wojewódzką nr 872 (Łoniów – Baranów Sandomierski – Majdan Królewski – Nisko) - dodają przedstawiciele GDDKiA. 

Nowa DK9

GDDKiA chce w najbliższych latach gruntownie zmienić przebieg DK9 w woj. podkarpackim. Ma ona prowadzić od S74 w okolicy Tarnobrzega do węzła Rzeszów Zachód na A4.

29 listopada 2024 roku poznaliśmy oferty na prace przygotowawcze dla trzech odcinków DK9 o łącznej długości ok. 44 km. Obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej są elementem uzupełniającym i zapewniającym ciągłość nowego przebiegu trasy, która będzie liczyła ok. 70 km.   

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Portal KorsoKolbuszowskie.pl - Najnowsze wiadomości z Kolbuszowej, Wiadomości, Sport, Biznes, Rozrywka, Kultura, Kolbuszowa. Sprawdź! Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama