reklama

Przedszkole z Kolbuszowej uczy, jak dbać o zdrowie psychiczne najmłodszych

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Przedszkole z Kolbuszowej uczy, jak dbać o zdrowie psychiczne najmłodszych - Zdjęcie główne
Autor: Przedszkole im. Marii Montessori | Opis: Przedszkole im. Marii Montessori w Kolbuszowej podsumowało akcję edukacyjną, która odbyła się 10 września.
Zobacz
galerię
7
zdjęć

reklama
Udostępnij na:
Facebook
WIADOMOŚCIPrzedszkole im. Marii Montessori w Kolbuszowej podsumowało akcję edukacyjną, która odbyła się 10 września i miała na celu zwrócenie uwagi na znaczenie troski o zdrowie psychiczne dzieci.
reklama

W ramach wydarzenia rozdawano symbole promujące dbałość o dobrostan emocjonalny najmłodszych, a nauczyciele i pedagodzy podjęli ważny temat – wpływu nadmiaru bodźców sensorycznych na rozwój niemowląt i przedszkolaków.

 

Za dużo dźwięków, świateł i obrazów

Jak podkreślają organizatorzy, współczesne dzieci coraz częściej są narażone na nadmiar bodźców – zarówno w przestrzeni publicznej, jak i w miejscach, które z założenia mają być spokojne i bezpieczne.

– Widzimy malutkie dzieci w galeriach handlowych, na weselach, koncertach, w centrach rozrywki – w miejscach pełnych hałasu, świateł i ruchu. Ale przebodźcowanie może pojawić się także w żłobku czy przedszkolu, gdy wokół dzieje się zbyt dużo naraz

reklama

– tłumaczą nauczyciele z kolbuszowskiej placówki.

Skutki przeciążenia układu nerwowego mogą być poważne. U niemowląt objawiają się płaczliwością, wycofaniem, nadmiernym ssaniem kciuka czy unikaniem kontaktu wzrokowego. U starszych dzieci – nadpobudliwością, problemami z koncentracją i snem, a czasem nawet agresją lub emocjonalnym „zamrożeniem”.

Ekrany też mogą szkodzić

Przedszkole zwraca uwagę także na tzw. dobrostan cyfrowy. Coraz częściej nawet roczne dzieci mają kontakt z telefonami komórkowymi i tabletami, co – jak ostrzegają pedagodzy – może zaburzać rozwój emocjonalny i społeczny.

– Ekrany są obecnie wszędzie, a ich nadmierne używanie przez dzieci może zaburzać ich rozwój i utrudniać przetwarzanie informacji. Pojawiają się także trudności ze snem i nadwrażliwość na bodźce. Dzieci są bombardowane informacjami z wielu źródeł

reklama

– zaznaczają wychowawcy i nie ukrywają, że to poważne wyzwanie, z którym muszą zmierzyć się rodzice i nauczyciele.

Jak chronić dzieci przed przebodźcowaniem?

Przedszkole im. Marii Montessori w Kolbuszowej wdraża rozwiązania, które pomagają zachować równowagę między nauką a odpoczynkiem. Placówka stawia na prostotę i naturalność – dzieci korzystają z pomocy dydaktycznych wykonanych z bezpiecznych materiałów, mają czas na zabawę, relaks i samodzielne odkrywanie świata.

W przedszkolu działają również kąciki wyciszenia – miejsca z poduszkami i cichą przestrzenią do odpoczynku. Dzieci uczą się techniki spokojnego oddychania i prostych ćwiczeń relaksacyjnych, takich jak „dmuchanie świeczek” na palcach.

reklama

Nauczyciele prowadzą także gimnastykę sensoryczną i sensoplastykę, które wspierają rozwój zmysłów.

Jak podsumowują organizatorzy akcji, nie chodzi o to, by całkowicie odciąć dzieci od bodźców, ale by uczyć je równowagi i świadomego odbierania świata. Czasem mniej znaczy więcej – szczególnie dla młodego, wrażliwego układu nerwowego.

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo