Nadleśnictwo Kolbuszowa zostało poproszone o wydanie opinii w sprawie wariantów nowej drogi krajowej nr 9, która ma przechodzić m.in. przez Cmolas, Hadykówkę i Komorów. Kilka z propozycji zostało negatywnie zaopiniowanych. O powody i szczegóły pytamy Bartłomieja Pereta, nadleśniczego Nadleśnictwa Kolbuszowa.
O jakie warianty chodzi?
Mowa o wariantach łącznika pomiędzy obwodnicami Kolbuszowej i Nowej Dęby, które przechodzą przez masywy leśne, głównie w Hadykówce (za dawnym zakładem ceramiki i dalej w stronę Pogorzałek).Mowa o wariantach 2, 5 i 9.
Wariant 2 – wzdłuż linii kolejowej i przez lasy
Podobnie jak wariant 5, wariant 2 rozpoczyna się przy końcu obwodnicy Nowej Dęby i biegnie powyżej wcześniejszych tras. Prowadzony jest za cmentarzem w Komorowie, wzdłuż linii kolejowej.W Komorowie trzeba byłoby rozebrać 1 dom i 4 budynki gospodarcze. W dalszej części trasy do wyburzenia przewidziano kolejny budynek mieszkalny oraz wieżę telekomunikacyjną. Droga wchodzi w tereny leśne Nadleśnictwa Kolbuszowa i łączy się z wcześniejszymi przebiegami przy przystanku kolejowym w Cmolasie, kończąc na obwodnicy Kolbuszowej.
Długość odcinka - 9,6 km
Wariant 5 – most nad Konotopą i wjazd do Cmolasu
Jest zbliżony do wariantu 2, jednak w dalszej części odchodzi na zachód. Po wyburzeniu w Komorowie 1 domu, 4 budynków gospodarczych i wieży telekomunikacyjnej trasa kieruje się w stronę rzeki Konotopy, którą przecina mostem.Droga wchodzi następnie w zabudowę Cmolasu w pobliżu przystanku kolejowego i dalej prowadzi do obwodnicy Kolbuszowej.
Długość odcinka - 12,2 km
Wariant 9 – po wschodniej stronie DK9
To jedyny wariant w całości prowadzony po wschodniej stronie krajowej „dziewiątki”. Rozpoczyna się w Komorowie przy kościele i biegnie wzdłuż linii kolejowej.Na tym odcinku konieczna byłaby rozbiórka 1 domu i budynku gospodarczego. Dalej droga prowadzi przez kompleksy leśne Nadleśnictwa Kolbuszowa, w rejon Pogorzałek, a następnie wchodzi w Cmolas od strony ulic Lasowiackiej i Krzywej. W tym miejscu kolizja z zabudową oznaczałaby wyburzenie 4 domów i 6 budynków gospodarczych.
Trasa nie wpisuje się w odcinek Dubas – Zarębki, lecz wprowadza się do obwodnicy Kolbuszowej w Zarębkach.
Długość odcinka - 11,2 km
Powód negatywnej opinii Nadleśnictwa Kolbuszowa
Jak tłumaczył w rozmowie z nami Bartłomiej Beret, nadleśniczy Nadleśnictwa Kolbuszowa powodem wydania negatywnej opinii w sprawie tych wariantów jest duża ingerencja w środowisko przyrodnicze.Nadleśniczy wskazał, że Nadleśnictwo Kolbuszowa nie ma dużo swoich terenów leśnych, przez które przechodzą warianty. W dużej mierze masywy leśne należą do prywatnych właścicieli. Niemniej jednak nadleśnictwo wypowiedziało się ogólnie w sprawie całego obszaru i ogólnego ekosystemu.
To właśnie dla ekosystemu i środowiska budowa nowej drogi krajowej nr 9, przecinająca różnorodne i bogate w faunę i florę lasy, mogłaby przynieść nieodwracalne i negatywne skutki, degradując środowisko.
Komentarze (0)