reklama

Na jakim etapie jest obwodnica Kolbuszowej? Pytamy posła Zbigniewa Chmielowca

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: GDDKiA Rzeszów/Archiwum Korso

Na jakim etapie jest obwodnica Kolbuszowej? Pytamy posła Zbigniewa Chmielowca - Zdjęcie główne

Na jakim etapie jest obwodnica Kolbuszowej? Pytamy posła Zbigniewa Chmielowca | foto GDDKiA Rzeszów/Archiwum Korso

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WIADOMOŚCIW ostatnich dniach GDDKiA przedstawiło 9 wariantów nowej drogi, która przechodzić będzie przez gminę Cmolas. Będzie ona częścią nowej drogi krajowej nr 9, podobnie jak obwodnica Kolbuszowej. Sprawdzamy, na jakim etapie jest to zadanie, które obejmuje miasto nad Nilem.
reklama

Po wnikliwych analizach wszystkich wariantów ostatecznie duża obwodnica Kolbuszowej przebiegać będzie jako wariant 4.1 a. 

Wariant 4.1 A obwodnicy Kolbuszowej 

Jako wariant przyszłej obwodnicy Kolbuszowej wskazano trasę 4.1A. Ma ona długość około 12,5 km i przebiega po wschodniej stronie drogi krajowej nr 9 (DK9). Trasa rozpoczyna się w Cmolasie, a kończy w Widełce (gmina Kolbuszowa).

Niewiele różni się on od wariantu 4.1, który na mapach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowej i Autostrad oznaczony jest kolorem fioletowym. Główna różnica polega na tym, że w jednym z nich zaproponowano ronda - w drugim skrzyżowania dwupoziomowe. Co ważne, ani opcja 4.1A, ani też 4.1 nie zakładają wyburzeń. 

Co zakłada preferowany wariant obwodnicy Kolbuszowej?

Początek nowej drogi zlokalizowany byłby w gminie Cmolas na istniejącej drodze krajowej nr 9 (między Lestello a mostem w Zarębkach). Następnie biegłaby ona nad torowiskiem i dalej przez pola, gdzie przecięłaby drogę powiatową relacji Zarębki - Mechowiec.


Fot. GDDKiA

Koncepcja nowej drogi zakłada także przecięcie się jej z obecną obwodnicą Kolbuszowej i Weryni. Dalej obwodnica biegałby równolegle do weryńskich stawów, omijałaby kolbuszowską strefę ekonomiczną i biegła dalej w kierunku Rzeszowa polami między Kolbuszową Górną i Werynią.

reklama

Fot. GDDKiA

Do obecnej DK9 zaczęłaby skręcać po przecięciu drogi powiatowej między Wojkowem a Kłapówką. W Kupnie powstałby wiadukt nad torami a z istniejącą DK9 obwodnica Kolbuszowej łączyłaby się na granicy Kupna i Widełki.


Fot. GDDKiA


Fot. GDDKiA

reklama

Zbigniew Chmielowiec, poseł na Sejm RP przekazał w rozmowie z nami, że procedura dotycząca obwodnicy Kolbuszowej zbliża się w tym przypadku ku końcowi. Początkiem listopada 2024 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie wszczął postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia, jakim jest budowa obwodnicy Kolbuszowej.

W dniach od 06 sierpnia 2025 r. do 04 września 2025 r. każdy może zapoznać się z niezbędną dokumentacją sprawy. Dokumenty te znajdują się do wglądu w Wydziale Ocen Oddziaływania na Środowisko Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie, po uprzednim umówieniu wizyty: telefonicznym (tel. 17 785 00 44), za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej lub poczty tradycyjnej. W tym samym terminie można zgłaszać uwagi i wnioski dotyczące przedmiotowego wniosku ustnie do protokołu, w formie pisemnej.

reklama

Cel inwestycji - nowa droga krajowa nr 9 

Jak podkreślają przedstawiciele GDDKiA, DK9 ma istotny charakter, gdyż stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ-południe.

Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych. Powoduje to też znaczne utrudnienia w płynności przejazdu. Dodatkowo DK9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Występują też liczne zjazdy, a zagospodarowanie terenu wzdłuż istniejącej drogi nie pozwala na jej rozbudowę.

- Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu drogi krajowej nr 9. Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK9. Droga ta prowadzi ruch w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Dodatkowo budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kierunku Rzeszów - Radom i dalej do Warszawy. Skróci się też czas przejazdu oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tzw. wąskich gardeł, które spowalniają ruch pojazdów

reklama

- wylicza korzyści Bartosz Wysocki z GDDKiA. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo