Zgodnie z ustawą, właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy takich obiektów mają obowiązek powiadomienia odpowiednich władz samorządowych o ich lokalizacji w ciągu 90 dni od wejścia w życie przepisów, czyli do 31 marca 2025 roku.
Kogo dotyczy obowiązek zgłoszenia?
Dotyczy on właścicieli oraz osób zarządzających obiektami, które przed dniem wejścia w życie ustawy pełniły funkcję ochronną, w tym schrony lub miejsca ukrycia. Obowiązek zgłoszenia nie dotyczy nowych budowli, a jedynie tych, które były używane w celach ochronnych do dnia uchwalenia ustawy.
Jak zgłosić lokalizację schronu?
Właściciele powinni dostarczyć odpowiednie zawiadomienie do właściwego terytorialnie urzędu gminy, osobiście, pisemnie lub elektronicznie na adres e-mail. W zgłoszeniu należy wskazać adres nieruchomości lub numer działki, podać tytuł prawny do obiektu, a także dane kontaktowe.
Obywatelski obowiązek
Obowiązek zgłoszenia wynika z art. 207 ust. 3 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 roku o ochronie ludności i obronie cywilnej, który precyzuje:
- Właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca obiektu budowlanego albo jego części, które przed dniem wejścia w życie ustawy pełniły funkcję budowli ochronnej, w szczególności stanowił schron albo ukrycie, jest obowiązany zawiadomić o tym fakcie właściwego miejscowo wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w terminie 90 dni od dnia wejścia w życie ustawy.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.