Początkiem października minionego roku GDDKiA otworzyła oferty złożone w ramach przetargu na przygotowanie pierwszych, niezbędnych dokumentów do realizacji tego długo wyczekiwanego przedsięwzięcia.
Najtańszą ofertę na przygotowanie koncepcji dużej obwodnicy Kolbuszowej w ciągu DK9 złożyła firma Egis Poland, która zaproponowała, że wykona ją za ponad 2,8 mln zł. Najdroższą propozycję złożyła firma Ivia, która swoje prace wyceniła na przeszło 4,7 mln zł. Komisja przetargowa w dalszym ciągu analizuje złożone oferty.
Zamawiający na realizację tego zadania zamierza przeznaczyć ponad 2,3 mln zł. Jest to o kilkaset tysięcy mniej niż najtańsza z zaproponowanych ofert. Wszystko wskazuje zatem na to, że postępowanie zostanie unieważnione i ponownie ogłoszone.
Firma, która otrzyma to zamówienie, przeanalizuje możliwość przeprowadzenia obwodnicy Kolbuszowej zarówno po stronie wschodniej, jak i zachodniej miasta. Celem jest, jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, znalezienie optymalnego korytarza obwodnicy i uzyskanie dla niego decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Następnie dokonanie pełnego rozpoznania geologicznego i ustalenie granic pasa drogowego przyszłego nowego odcinka drogi krajowej.
Obwodnica Kolbuszowej budowana ma być w latach 2026–2028, w formule "projektuj i buduj". Zgodnie z zamierzeniami powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 9 jako trasa klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Ma ona mierzyć 8,5 km. Obecnie DK9 przechodzi przez Kolbuszową, a celem budowy drogi obwodowej jest przede wszystkim wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście.
Przeznaczona do zaprojektowania, a następnie wybudowania inwestycja obejmuje budowę pełnego zakresu DK9 klasy GP wraz ze skrzyżowaniami (ewentualnie węzłami). Ponadto powstać mają m.in. drogi poprzeczne, dojazdowe i obiekty inżynierskie.
Istniejący odcinek drogi krajowej nr 9 przechodzi przez miasto Kolbuszowa wśród zwartej zabudowy mieszkaniowej z licznymi jednopoziomowymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. Duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwe dla mieszkańców. Generalna dyrekcja zaznacza, że celem budowy obwodnicy Kolbuszowej jest przede wszystkim wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście.
Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa ułatwi tranzyt w ciągu drogi krajowej nr 9 Rzeszów - Radom i dalej w kierunku południowym, tj. do przejścia granicznego w Barwinku. - Usprawni to ruch tranzytowy, którego część z drogi ekspresowej S7 przejmuje DK9. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju - wyjaśnia Bartosz Wysocki, rzecznik prasowy GDDKiA w Rzeszowie.
Duża obwodnica Kolbuszowej. Czy będzie unieważnienie?
Opublikowano: Aktualizacja:
Autor: bp | Zdjęcie: Fot. GDDKiA
Zdjęcia podglądowe | foto Fot. GDDKiA
reklama
Przeczytaj również:
WIADOMOŚCINa jakim etapie jest szumnie zapowiadana planowana budowa dużej obwodnicy Kolbuszowej? Sprawdzamy.
reklama
reklama
reklama
reklama
Polecane artykuły:
wróć na stronę główną
Zarejestruj się w serwisie, aby korzystać z rozszerzonych możliwości portalu m.in. czytać ekskluzywne materiały PREMIUM dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników i prowadzić dyskusję na portalowym forum i aby Twoje komentarze były wyróżnione.
e-mail
hasło
Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE
reklama
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.