Motocykl idealnie sprawdza się w miejskim ruchu, doskonale więc nadaje się do dojazdów do pracy, na uczelnię czy na zakupy. Jest jednak czymś więcej niż "tylko" środkiem lokomocji. Pojazd ten kojarzy się z wolnością oraz przygodą - i nie bez przyczyny, gdyż każdy w zasadzie model stworzony został do podróży, które mają dostarczyć przede wszystkim maksymalnej frajdy. Aby tak się stało, dany egzemplarz musi pozostawać w należytym stanie technicznym i mieć zweryfikowaną historię. Toteż przed zakupem koniecznie trzeba sprawdzić numer VIN motocykla, co można zrobić tutaj: https://www.carvertical.com/pl/dekoder-vin-dla-motocykli.
Rodzaje motocykli - jaki najlepszy, by przeżyć przygodę?
Rynek motocyklowy jest ogromnie bogaty, a liczni producenci oferują wiele rodzajów modeli; ewolucja tych pojazdów zaszła tak daleko, że trudno mówić o jednolitej klasyfikacji. Najczęściej jednak wyróżnia się rodzaje/klasy motocykli:1) Sportowe/supersport/wyścigowe - cechują się bardzo dobrymi osiągami, zwłaszcza przyspieszeniem i prędkością maksymalną, a także zwrotnością. Najczęściej służą do jazdy po torze, wielu takich modeli nie można zarejestrować do poruszania się po drogach publicznych.
2) Miejskie - z reguły niewielkie, o niezbyt mocnych silnikach. Idealne do poruszania się po mieście (pozwalają ominąć korki), a także dla początkujących motocyklistów.
3) Turystyczne - przeznaczone do wypraw na długie trasy, często poza utwardzonymi drogami (motocykle cross, enduro, adventure tourer), niekiedy z zacięciem sportowym (motocykle sportowo-turystyczne). Właśnie takie modele najlepiej nadają się na wszelkiego rodzaju rajdy, wycieczki, wypady w teren - czyli do zaznania motocyklowej frajdy niekoniecznie płynącej z samej tylko prędkości.
4) Wyprawowe - podobnie jak turystyczne, także i ta klasa motocykli ma służyć frajdzie i przygodzie, przede wszystkim w terenie, nierzadko trudnym. Motocyklem wyprawowym zjedziemy z asfaltu o wiele dalej niż zwykłym turystycznym.
5) 125 cm3 - motocykle dla początkujących, świetnie nadające się do miasta. Można się nimi poruszać, posiadając prawo jazdy kategorii A1/CBT i B.
6) Skutery - małe motocykle, głównie do miasta, ale dające sporo frajdy także poza nim.
Jaki motocykl wybrać? To zależy od konkretnych potrzeb, a przede wszystkim umiejętności. Jeżeli zależy nam na frajdzie i przygodzie, najlepszą opcją będzie któryś z modeli turystycznych lub - jeśli zamierzamy udać się w teren - wyprawowych.
Stan techniczny i historia to podstawa
Niezależnie od typu motocykla, jeśli kupujemy egzemplarz używany, musimy bardzo dokładnie zweryfikować jego stan techniczny. Pomoże w tym przegląd techniczny wykonany przez wyspecjalizowanego mechanika. Przed transakcją konicznie trzeba również poznać historię danego egzemplarza, posługując się dobrym dekoderem numeru VIN.Numer ten znaleźć można na zdecydowanej większości motocykli, a okazjonalnie także na skuterze elektrycznym. Jedynie niektóre wyścigowe nie mają VIN-u; chodzi o modele, których można zarejestrować do poruszania się po drogach publicznych. Jego umiejscowienie zależy od typu motocykla, przy czym numer ten najczęściej umieszczany jest na częściach niemożliwych do zastąpienia, np. w pobliżu głowicy kierownicy, na szynie ramy lub (rzadziej) na spodzie silnika.
Dzięki VIN-owi można dokładnie poznać historię danego egzemplarza, przede wszystkim:
- daty rejestracji i przeglądów;
- zmiany właścicieli;
- informacje o tytule własności, itd.
Zweryfikowanie historii motocykla pomoże też poznać jego ewentualne wady, np.:
- sfałszowany przebieg;
- uszkodzenia;
- kradzież;
- specyficzne problemy z konkretnym modelem i wycofania z rynku.
Innymi słowy, skorzystanie z dekodera VIN pozwoli dokonać bezpiecznego zakupu i cieszyć się wspaniałą motocyklową przygodą.