Artykuł pochodzi z portalu wbieszczady.pl, który jest jednym z bliźniaczych portali grupy AWR Korso. Jeśli interesujesz się pięknem Bieszczad, bogactwem przyrody i fascynującą historią tego regionu, to miejsce stworzone jest właśnie dla Ciebie.
Obecnie dojazd w Bieszczady z centralnej i zachodniej Polski wymaga wielokrotnych zmian tras oraz przejazdu przez miejscowości, w których ruch odbywa się wolno i często ulega spowolnieniu. W przyszłości sytuacja ta ulegnie poprawie. Kierowcy podróżujący z północy, zachodu i centrum kraju będą mogli sprawnie dotrzeć do Rzeszowa, skąd wjadą na nowo budowaną drogę ekspresową S19. Następnie, dzięki powstającemu łącznikowi, dojadą do Sanoka, skąd pozostanie już tylko 50 kilometrów do serca Bieszczadów. To ogromna inwestycja, która w dłuższej perspektywie zrewolucjonizuje dostępność regionu. Prace są jednak skomplikowane i wymagają czasu. Aktualnie trwa proces przygotowawczy, w ramach którego wyłaniany jest wykonawca dokumentacji projektowej.
Pierwszy krok do realizacji
W ramach postępowania przetargowego zgłoszono sześć ofert na opracowanie dokumentacji dla rozbudowy drogi krajowej nr 28 na odcinku Długie – Sanok. Zgłoszone propozycje finansowe kształtują się następująco:
- Multiconsult Polska – 7 979 403,60 zł
- Sweco Polska – 8 228 700,00 zł
- Konsorcjum Infra – Centrum Doradztwa i Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu – 9 348 000,00 zł
- Promost Consulting – 10 589 512,80 zł
- DATABOUT – 10 902 105,00 zł
- Konsorcjum MP i MRPB – 11 525 100,00 zł
Teraz oferty zostaną ocenione według określonych kryteriów. Oprócz ceny (60% punktacji), ważne będzie doświadczenie głównego projektanta drogowego (20%), zespołu geologicznego (10%) oraz zespołu środowiskowego (10%). Przetarg obejmuje opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej oraz przygotowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej. Zakres prac przewiduje budowę nowego odcinka DK28 o długości około 6 kilometrów, który ominie miejscowości Długie, Pisarowce i Nowosielce oraz rozbudowę 2-kilometrowego odcinka istniejącej DK28 w miejscowościach Czerteż i Zabłotce. To kluczowy etap inwestycji, ponieważ już na tym etapie analizowane są warianty przebiegu drogi, możliwe przeszkody środowiskowe oraz sposób minimalizacji wpływu inwestycji na okoliczne tereny.
Dlaczego ta droga jest tak ważna?
Droga krajowa nr 28 ma strategiczne znaczenie dla południowo-wschodniej Polski. Łączy kluczowe przejścia graniczne (Korczowa, Medyka, Krościenko) z resztą kraju i Unii Europejskiej. Obecny odcinek Długie – Sanok przebiega przez tereny gęsto zabudowane, z licznymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. Ponadto w Pisarowcach krzyżuje się z linią kolejową 108, co powoduje dodatkowe utrudnienia w ruchu.Dzięki nowej trasie ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza miejscowości, zmniejszy się hałas i emisja spalin w miastach i wsiach wzdłuż DK28, poprawi się bezpieczeństwo kierowców i pieszych, a także czas podróży w Bieszczady ulegnie skróceniu. W połączeniu z obwodnicami Sanoka i Miejsca Piastowego oraz budowaną S19, nowy odcinek DK28 pozwoli na utworzenie sprawnego i nowoczesnego połączenia drogowego w regionie.
Pozwoli to także otworzyć nowy rozdział w rozwoju miast i całego regionu. Dzięki lepszemu skomunikowaniu z drogą ekspresową, a dalej z autostradą A4, tereny południowo-wschodniej części województwa staną się bardziej atrakcyjne dla inwestorów. Ułatwiony będzie transport towarów i zwiększona dostępność komunikacyjna, co w konsekwencji stworzy lepsze warunki do rozwoju lokalnych przedsiębiorstw oraz realizacji nowych inwestycji. Istotny jest także wpływ tej inwestycji na rozwój szeroko rozumianego sektora turystycznego. Skróci się czas dojazdu turystów, którzy coraz chętniej odwiedzają Bieszczady. Poprawi się komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Co też istotne, nowa inwestycja będzie miała pozytywny wpływ na jakość codziennego życia mieszkańców miejscowości zlokalizowanych wzdłuż DK28. Zmniejszy się natężenie ruchu w okolicznych miejscowościach oraz poziom hałasu
– przekazuje Joanna Rarus, rzecznik prasowy GDDKiA w Rzeszowie.
Poprawa infrastruktury drogowej to nie tylko ułatwienia dla kierowców. Lepsza komunikacja oznacza także większą atrakcyjność inwestycyjną regionu. Skrócenie czasu przejazdu w Bieszczady przyczyni się do jeszcze większego rozwoju turystyki, a także ułatwi działalność lokalnym przedsiębiorcom.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.